Parce que je t'aime

Musso, Guillaume

| 2008

Flag from fr

In einem Einkaufszentrum von Los Angeles verschwindet Layla, eine 5-jähriges Mädchen. Nach diesem Drama trennen sich die Eltern. Fünf Jahre später taucht das Mädchen an den Ort wieder auf, wo sie mal verschwand. Sie ist zwar lebendig aber sprach- und tatenlos. Ihr Rückkehr wirft viele Fragen auf...

Femåriga Layla försvinner från ett köpcentrum när hennes nanny lämnar henne obevakad för att titta i en affär. Det leder till att hennes föräldrar, Mark och Nicole, separerar. Medan mamman går vidare med sitt liv, hamnar pappan på gatan. Fem år senare möts de igen och strax efteråt hittas Layla, på exakt samma plats. Mark åker ensam för att hämta henne. På planet tillbaka möter han två andra personer, Alyson och Evie. Tillsammans åker de tillbaka mot New York och trots att de inte vet om de, har de gemensamma bekanta som sammanknyter dem. Dessutom har de alla historier som är mer nära varandra än de kan ana.

Guillaume Musso är en av mina absoluta favoritförfattare när det kommer till den här genren och även om det nu är ett tag sedan jag läste en bok av honom, visste jag att det skulle bli fullt av svängar och ett oväntat slut. Och Musso gör mig inte besviken den här gången heller.

Jag tycker väldigt mycket om Mark som karaktär men jag gillar också Alyson och Evie och hur allt knyts ihop i slutändan. Oavsett hur mycket jag än försöker, finns det inget som förbereder mig på slutet och det är en av de absolut största förtjusningarna med att läsa en bok av Musso. Är det sannolikt? Absolut inte, men av någon konstig anledning tycker jag att det blir trovärdigt när Musso skriver om det. Dessutom kan ju faktiskt allt hända i bokens värld och förväntar du dig totalrealism är inte Musso författaren för dig.

Språkmässigt passar stilen mig väldigt bra och Christina Norrmans översättning lämnar inget att önska.

Femåriga Layla försvinner spårlöst från ett köpcentrum - en tragedi som leder till att hennes föräldrar separerar. Fem år senare hittas Layla på exakt den plats där hon försvann, men hon har slutat tala. Var har Layla varit under alla dessa år? Med vem? Och hur kom hon tillbaka?

Det här den femte boken jag läser av Musso och som är översatt till svenska, hans böcker har kommit att bli ett måste för mig. Det är en nervkittlande läsning som lurar och kryper in under huden på mig. Musso har ett väldigt speciellt sätt att skriva, han trollbinder med sin ord och är skicklig på att bygga upp sin story på ett sätt man inte är van vid att läsa, på ett positivt sätt. Boken är spännande, fängslande, oförutsägbar och lite skruvad och ibland vet man inte vad som är vad men allt löser sig alltid på något sätt i slutet. Och så ställer jag mig frågan - Hur var det egentligen? En riktig bladvändare från en stålande författare.

Kerstin Kolm

2022-10-28

Som deckare helt skruvad.
Författaren kan dock konsten att skriva fängslande och slagfärdigt och den skickliga inläsningen av Jonas Malmsjö förhöjer.

2022-10-16

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Den franske författaren Guillaume Musso har gett ut ett tjugotal böcker i sitt hemland. Hittills så finns det fem av dom översatta till svenska, och jag har nu läst fyra av dom. Jag har tyckt om alla dom tre tidigare, och dom har fått 3,5, 4, och 5 i betyg från mig. Den här boken, Försvunnen, får 4,5 i betyg från mig. Den var spännande, lättläst, gripande, och oförutsägbar. Och jag kan helt klart rekommendera boken.