Parasitus

Den tar de svagaste först Den höll honom fast med enkelhet, lekte med honom och han kunde se den nu trots att han blundade. Den var innanför hans ögonlock. Han skrek, men skriet fastnade när den trängde sig in i hans mun och ner i halsen. Nåjdens ord ekade i hans huvud medan den fyllde honom. ?Nu ser du. Nu tillhör den dig.? Familjen Billgren lämnade storstan övertygade om att barnen skulle få en tryggare uppväxt ute på landsbygden. De hade fel. Ryktena påstår att något som varit bundet till denna värld i över 150 år lever i mörkret ... ?Parasitus kröp in under huden på mig och vägrade släppa taget.? Åsa Schwartz (Nefilim, En död ängel) ?... en tät och stämningsfull historia, kuslig och med en stark närvaro av det övernaturliga ...? Ingrid Elfberg (Gud som haver, Tills döden skiljer oss åt)

2018-04-04

Den här boken blev jag omedelbart nyfiken på första gången jag såg den. En titel som Parasitus är så gott som oemotståndlig och jag är alltid på jakt efter svensk skräck. Tyvärr blev den lite svår att få tag i, men när författaren gav bort e-boken på Facebook så nappade jag direkt. Läs mer på min blogg

Maria Brusell

2018-02-14

Jag har precis avslutat "Parasitus." Den första tanke som slår mig är att det, genom hela boken, ligger en klaustrofobisk, rätt jobbig känsla. Människorna en snabbt börjar bry sig om är ack så avskärmade. Den förbannad snön ger inte med sig en millimeter. Alla som läst Kings "Varsel" en eller fyrtiosju gånger känner igen känslan.
Författaren lägger ut bra blindspår. Jag vet faktiskt inte, förrän på slutet, vem som är någon att luta sig mot eller ej.
Boken bjuder på en uppvisning i klassiska skräckmoment. Vi har den rumsliga isoleringen, det mänskliga hotet, sekterism och övernaturligt elände. Det borde bli rörigt men nej. Det håller ihop snyggt.
När jag närmar mig berättelsens slut tror jag mig ha ett grepp om författarens tankar. Min förförståelse och naivitet har ett slut förutspått.
Då får jag ett slag i magen som jag ännu inte hämtat mig ifrån. Tabun och regler slås omkull och jag hör mig själv viska "oj fan." Jag är extra förtjust i att författaren själv inte drar några stora växlar runt det oväntade slutet utan är tämligen lågmld i berättandet.
Det är en otrolig bok som omfattar så många av skräckens discipliner och samisk kultur. Jag kan inte se något anledning till att inte rekommendera "Parasitus" å det varmaste.

Marc Moore

2016-03-16

Hade inte hört talas om författaren och hade små förväntningar men jag blev glatt överraskad. Läsvärd och spännande. Får mig att tänka på the Shining men i svensk norrlandstappning.
Men, för att använda ett Nesseruttryck, vad är varelsens bevekelsegrunder? Vad vill vill den egentligen... Tyckte att varelsen skulle kunna ha utvecklats lite mer, ge den någon typ av djup.

Anna Jensen

2015-07-18

Sjukt bra skräckis! Utspelar sig i de mörka norrländska skogarna och skulle passa perfekt som film! Mycket bra slut också.

Bra bok =) rekommenderas

Jenny Andersson

2015-04-14

Fick ett tips från en kompis som läst boken och jag var helt klart positivt överraskad. Vilken härlig svensk rysare!

Oj, här snackar vi spännande boken, det börjar med en riktigt otäck berättelse från förr och redan där byggs stämningen upp. Så lugnar det ner sig lite och man kan andas ut lite. Familjen Billgren som flyttar från storstaden upp till trakterna kring Kiruna för att kunna ge barnen en bättre miljö att växa upp i. Dock förvandlas deras tillvaro till en mardröm och när de hjälper en äldre man som sitter ensam och övergiven vid en bensinstation. Efter detta händer det allt märkligare saker och spänningen stegras.
Så vill du läsa en spännande bok som ger dig kalla kårar längs ryggraden, läs denna.

2014-09-12

Det här är Christian Johanssons andra utgivna roman.

Jag läste författarens första bok ?Herr Lombardo? i februari 2012, och jag älskade den! (Här är en länk till min recension av den).

Jag har också läst en novell av honom, ?Pussel?, som jag också tyckte var mycket bra. (Här är en länk till min recension av den).

Och ?Parasitus? är precis lika bra som ?Herr Lombardo?! Det är en mycket spännande och välskriven historia!

Boken utspelar sig mestadels i nutid och uppe i mörkaste Norrland. Den är riktigt, riktigt otäck, men det finns också en skön och härlig humor i den. Jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig boken, för det var så skönt läsflyt i den.

Jag älskar ju skräck och spänning. Så det är så härligt att det nu finns ytterligare en bra svensk författare i denna genre.

Rekommenderar verkligen boken till alla som tycker om välskrivna svenska spänningsromaner/skräckböcker!