Paranoia

Finder, Joseph

| 2006

Adam Cassidy är tjugosex år och jobbar på ett high tech-företag. Han har en ganska undanskymd ställning och han hatar sitt jobb. När han en dag manipulerar företagets datasystem för att hjälpa en kompis, blir han ertappad och åtalas. Fängelsestraff väntar om han blir dömd. Då får han ett ovanligt förslag från företagets säkerhetsavdelning: Du slipper straff om du samarbetar med oss i ett topphemligt uppdrag. Uppdraget består i att nästla sig in hos huvudkonkurrenten Trion Systems för att sedan verka som spion där. Adam gör en snabb karriär hos Trion Systems eftersom han först tränats och utbildats och sedan kontinuerligt förses med värdefull information från sin uppdragsgivare. Han tjänar bra, kör Porsche och bor i en fashionabel lägenhet. Han är direkt underställd företagets vd. Livet kunde inte vara bättre. Med jämna mellanrum förser han sin uppdragsgivare med ovärderlig information. ...

Therese Östman

2014-08-06

Jag tror jag läste den nya versionen, för boken hade filmomslaget. Oj vilken bra bok, en av de bättre jag har läst på länge. Var osäker på om den var bra innan jag börja, men hade fel. En riktig bladvändare, 3 dagar tog den och sen var den slut. Vilken vändning på slutet, det trodde jag aldrig skulle hända. Rekommenderar starkt! Betyg: 4,5

2014-02-08

Jag har läst en bok tidigare av Joseph Finder, ?Utan ett spår?, och den tyckte jag var helt okej, och jag gav den 3,5 i betyg. (Här är en länk till min recension).

Den här boken, ?Paranoia?, är en nyutgåva, och boken utgavs första gången 2004. Boken har nu getts ut igen, med nytt omslag, eftersom den nyligen har filmatiserats.

Jag tyckte bättre om den här boken, än om den förra jag läste. Gillade tempot i den, storyn, och huvudpersonerna.

Rekommenderas.

D

Daniel Söderberg

2010-04-05

Finder gav mig verkligen mersmak. Spännande och medryckande, ville mot slutet inte att boken skulle ta slut.

Erika Broberg

2009-09-10

Väldigt spännande, men blev besviken på slutet...

kristina johansson

2009-07-09

Suveränt spännande och bra bok. Handlingen förs hela tiden framåt med små händelser och spänningen stiger i takt med sidorna. Bra och läsvärd!