Paradisoffer

Ohlsson, Kristina

| 2012

En fullsatt Boeing 747 lyfter från Stockholm och flyger mot New York. Kort efter start hittas ett hotbrev på en av flygplanets toaletter. Krav riktas mot både den svenska och amerikanska regeringen, om de inte infrias kommer planet att sprängas. Ett av kraven från kaparna är att regeringen ska ompröva sitt beslut att utvisa en man som Säpo bedömt vara en säkerhetsrisk. Regeringen ställs inför valet att rädda livet på de fyrahundra passagerare som hålls gisslan på tiotusen meters höjd eller att fullfölja utvisningen. Kriminalkommissarie Alex Recht utreder kapningen av planet tillsammans med den färgstarka Eden Lundell på Säpos kontraterrorenhet. Fredrika Bergman jobbar temporärt på justitiedepartementet och är inblandad i utvisningsärendet. Hon skickas tillbaka till polisen för att vara kontaktperson mellan regering och polis. Utredningsgruppen får snart klart för sig att planen bakom kapningen...

Maria Jacobsson

2019-03-01

Fjärde boken om Fredrika och denna upplever jag som väldigt seg första halvan av boken. Tur att jag läste den som analog bok så jag kunde skumma igenom de långa beskrivningarna, tankarna och ältandet om hur jobbig situation alla står inför. Jag tänkte först ge boken 2 stjärnor, men den lyfte på slutet (även om det inte är det lyckligaste slutet). De tidigare tre böckerna har haft ett svagt slut, men nu tycker jag att författaren hittat ett avslut som korrelerar till handlingen och balanserar upp historien.

2018-09-15

Så förutsägbar. Platta karaktärsbeskrivningar och en platt berättelse som känns ganska krystad, ger inte mycket mer än en viss spänning under lyssnandet i bilen. Möjligen en stark etta.

Karin Johansson

2018-02-19

Jag tycker inte att boken är så dålig, spännande.

Inte hennes bästa bok, tycker att den stundtals är seg, långdragen och händelsefattig.

2016-10-21

Det här är väldigt spännande, kanske lite långrandigt ibland, men i övrigt en riktig bladvändare! Ända till slutet. Här verkar det ha varit lite svårt att få ihop trådarna, det blir inte riktigt bra alls. Annars hade det varit en fyra på denna deckare.

Anna Johansson

2016-08-29

Hittills är denna den sämsta i serien om Recht och Bergman. Känns som att handlingen bara "skrapar på ytan" att den helt enkelt skulle kunna ha en djupare handling än vad den har. 3- i betyg.

Helena Rasmusson

2016-01-17

Kristina Ohlsson levererar som vanligt! Spännande, samhällsaktuell deckare med bra språk!

Tove Skarstedt

2015-05-22

Tycker detta är hennes bästa. Oerhört spännande!

Å

Åsa Tandrup

2014-08-01

Den sämsta av Kristina än så länge. Hoppas på att nästa är bättre.

Therese Östman

2014-07-02

Hennes bästa, mycket spännande! Kunde inte sluta läsa. Rekommenderas! Betyg: 4,5

2014-06-19

Fjärde boken om Fredrika Bergman och hennes kollegor vid Stockholmspolisen. I den här boken har Fredrika börjat ett annat jobb, på justitiedepartementet, så egentligen är de inte kollegor längre (eller, tja, det är ju bara Alex Recht kvar), men tro det eller ej, de får med varandra att göra ändå. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/06/paradisoffer-av-kristina-ohlsson.html

Kerstin Hellgren

2014-05-15

Mycket bra och spännande. Kan rekommenderas

E H

2014-03-05

Högt tempo o spännande handling.

Karin Karlsson

2013-11-19

Den här boken gjorde mig väldigt besviken.. Hennes tidigare böcker har vart så mkt bättre..

D

Diane Arbhage

2013-08-05

Kunde inte slita mig

Ullis N

2013-06-30

Ett riktigt driv i boken. Gillar också att hon "repeterar" vad som hänt i deras privata liv i tidigare böcker - ifall man glömt eller inte läst.

Kim M. Kimselius

2013-06-24

Den här boken var bitvis spännande och bitvis långtråkig, med dialoger som inte förde boken framåt. Läs mer här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/06/24/paradisoffer-av-kristina-ohlsson/

Kim M. Kimselius

2013-06-24

Tappade spänningen emellanåt. Läs hela recensionen är: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2013/06/24/paradisoffer-av-kristina-ohlsson/

Merja A

2013-06-20

Väldigt annorlunda jämfört med de tre tidigare böckerna i serien. Spännande men inte lika engagerande. Därför blir betyget en stark trea.

Nettan Holmér

2013-05-20

Jag tyckte att boken var spännande, en bra på-stranden-bok.

Maria Broe

2013-04-02

Så fruktansvärt övertygande berättat. Kunde inte lägga boken ifrån mig.

Louise A

2013-01-23

En helt ny typ av historia som Ohlsson ger sig på, och hon gör det riktigt bra. Stundtals blev det dock lite som en utdragen actionscen i en film, man vet att tiden är ute för länge sen. Att dessutom läsa den under en flygresa, som jag gjorde var bara en bonus.

Kitty Cat

2013-01-09

Boken är egentligen jättebra: otroligt välskriven, intressanta karaktärer, en spänning som byggs upp successivt o ett hyfsat oväntat slut. Den är egentligen värd mer än en trea men jag är så less på terroristhistorier att det inte blir mer.

Pia Stendahl

2013-01-03

I Paradisoffer är det spänning från första sidan. Boken bygger på en spänning som känns väldigt verklig, terrorism och plankapningar är ju sådant som händer på riktigt, vilket gör att det kryper lite extra under skinnet när jag läser.

Boken är precis lika välskriven som det tidigare böckerna. Kristina Ohlsson är en duktig författare och jag tilltalas av författarens lite torftiga och avskalade språk. När jag läser hennes böcker smittas jag alltid av författarens berättarglädje.

Jag kan varmt rekommendera Paradisoffer till den som vill läsa något riktigt spännande.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Carolina E

2012-10-21

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva eller tycka.
Det är många som har riktat kritik mot boken
och att den inte alls uppfyller förväntningarna.
Jag kanske inte trodde så högt från början.

För jag tycker ändå att den är helt okej,
en vanlig bok att fördriva tiden med.
Den utspelar sig bara under några timmar
så tempot är sannerligen hektiskt.

Problemet är väl att den inte är särskilt trovärdig
och jag som har så dålig fantasi får extra svårt.
Slutet var inte direkt lysande heller, icke trovärdigt
och många trådar som lämnas onystade.
Så var det i och för sig genomgående genom hela boken.

Katrine Berggren

2012-10-05

Jämfört med Kristinas första tre böcker blev denna bok en besvikelse. Betydligt mer " tungläst" än tidigare böcker och utan den nerv och spänning som Kristina skapat tidigare. Nästan lite tråkig, tyvärr.

Gunilla Jönsson

2012-09-25

Den här boken var inte lika bra som dom övriga. Kändes aldrig spännande.

Ann Simonsson

2012-08-27

Fjärde boken i serien men inte den bästa. Blir aldrig riktig gripande. Väntar ändå på flera böcker av Kristina Ohlsson.

Eva Jacobson

2012-07-28

Lättläst och lite spännande. Bra semesterlektyr.

Helén Lundström

2012-07-20

Jag har nu läst Kristina Ohlssons alla böcker. De är spännande, välskrivna och ger mig som läsare en härlig stund i solen. I just denna boken saknade jag det där lilla extra. Kändes som boken aldrig riktigt "kom igång". Men det kanske beror mer på mig än på författaren. Ser fram emot fler böcker av Kristina!

Eva Bommelin

2012-07-07

Vill bara ha mera av kristina Olsson! Vilken spännande bok. vill läsa en minst lika spännande fortsättning. Outstanding om handlingen köp boken låna eller vad som helst skynda er.

Magnus Hoem

2012-07-07

Bästa på länge. Inte så avancerad, men jag kunde inte lägga ner den. Briljant!

Lotta Hellman

2012-06-12

Oj vilken bra bok, jag kunde inte sluta läsa! den får en stark 4:a av mig!

Michaela Schuller

2012-06-10

Tyckte den var en av de bästa hon skrivit. Var först lite skeptisk för att det inte var en "vanlig" deckare men oj vad spännande den blev efterhand. Hon är min favoritdeckarförfattare för tillfället i all fall :).

Marita Ryen

2012-06-05

Inte lika bra som de tre första böckerna. Spännande historia men den kändes lite trög.

Karin Lundberg

2012-06-03

Gillar Kristina Ohlssons böcker! Bra språk och oftast spännande från första till sista sidan. "Paradisoffer" är kanske inte lika vass som t.ex. "Askungar", men ändå läsvärd.

Maria Larsson

2012-05-25

Jag är den första att hävda att en fiktiv roman inte alls behöver vara speciellt verklighetstrogen. Det är just det som är poängen med böcker - att man kan få sväva ut i fantasin och drömma sig bort i en alternativ värld.
Men när det blir en blandning av fantasi och verklighet på grund av (vad som verkar) dålig research så blir man som läsare både besviken och mycket uttråkad.

Kanske hade jag också sett fram emot Kristina Ohlssons fjärde deckare - "Paradisoffer" - alldeles för mycket. Hennes tre första böcker var fullkomligt lysande. Välskrivna, genomtänkta och spännande. I sin fjärde bok har hon drabbats av samma syndrom som Carin Gerhardsen som också skrev tre fantastiska böcker i rad för att sedan kollapsa i fjärde.

Det finns så många detaljer i "Paradisoffer" som man lätt - om man har orken - kan googla sig fram till. Det kräver inte ens en större ansträngning för att få reda på SAS historia, vilken flygplansflotta de har samt vad det krävs för att få flyga linjer över Atlanten.

Ohlsson har nämligen använt sig av ett - ännu så länge - existerande flygbolag i sin handling. Och då SAS som varje svensk känner till. Här hade det varit bättre att hitta på ett fiktiv bolag - för alla inblandade.
Intrigen är den att ett SAS-plan från Stockholm på väg till New York blir kapat.

Jag är inte ens säker på vad Ohlsson vill säga med den här boken. Det blir aldrig riktigt spännande och ofta lyser hennes egna åsikter för starkt mellan raderna. Den är - för mig - fullkomligt poänglös.
Jag vet inte ens vem som skulle ha intresse av att läsa boken. Människor i flygbranschen skrattar förmodligen hånfullt åt den dåliga researchen, deckarälskarna kommer att sakna innehåll och intrig. Flygrädda ska verkligen inte ta boken i sin hand men jag kan trösta er med att tillvägagångssättet ligger så långt ifrån verkligheten att ni inte har någonting att oroa er för (det krävs till exempel många års erfarenhet bakom spakarna för att få flyga den här sortens trafik).

"Paradisoffer" behöver ni absolut inte offra någon tid på. Läs då istället Kristina Ohlssons första tre böcker.

Maria Larsson

2012-05-25

Poänglöst haveri. Boken får egentligen inte ens ett plus i betyg utan minus.
Jag är oerhört besviken eftersom Ohlsson tre första böcker var så lovande.

Viveka Värnman

2012-05-17

Den sämsta boken hittills av Ohlsson tyckte jag. Seg handling, hände inte så mycket.

Jenny Mårdh

2012-05-14

Ohyggligt bra och spännande. Jag kunde inte sluta lyssna.

2012-05-12

Riktigt bra, som alla hennes böcker. Även spännande avslut på kapitlen där man vill läsa vidare och veta.

Detta var en riktig streckläsningsbok,spännande som bara den.Fast jag är oerhört förtjust i katastrofböcker, tipsa mig gärna. Jag vet inte om jag blev så förtjust i den nya karaktären Eden.Jag hoppas på fler böcker om Fredrika Bergman.

Åse Bandling

2012-04-10

Annorlunda jämfört med hennes andra böcker. Den fångade inte mig på samma sätt, tyckte att det ibland blev mer fokus på Säpo, CIA, UD m fl än på personerna.