Paradisets fångar

En udda skara människor överlever en flygkrasch i Indonesiens övärld. Fjorton svenska sjuksköterskor, tio finska barnmorskor och tio finska skogsarbetare är kanske inte den perfekta sammansättningen för en vistelse på en okänd ö på obestämd tid. Inte undra på att personliga konflikter och nationella särdrag bäddar för friktion.Det hela blir inte lättare av att det på ön utbryter oroligheter bland lokalbefolkningen. En indonesisk desertör sällar sig snart till de nyanlända och några av de "egna" lämnar gruppen. Den största utmaningen är hur man ska komma ifrån den ofrivilliga vistelsen. När man efter mycket om och men har kommit på ett sätt att lämna ön visar det sig att några har kommit på andra tankar. De vill nog hellre stanna kvar, de har nämligen upptäckt att de hamnat på en paradisö.

2020-08-28

Nja, hade lite högre förväntningar än vad som infriades. Helt okej men ibland mest tråkig och det kändes aldrig som att boken riktigt lyfte.

2015-07-27

Intressant, lättläst. Det stör mig en del att "den svarthåriga barnmorskan" aldrig får sitt namn nämnt.

Tommy -

2012-12-04

Lite Robinson Crusoe över det hela, vilket är bra. Den är okej!

Johanna Wemminger

2012-03-09

Typisk Paasilinna; galen story. Ett flygplan kraschar, i princip alla överlever och hamnar på en öde ö, där de till en början försöker överleva och med tiden får allt högre livskvalitet. När räddningen närmar sig vill alla inte bli räddade. Satir och realism i en underbar kombination!

Camilla Jardevall

2011-11-04

Är bara helt underbar!

Anitha Ronnersjö

2011-09-13

Paradisets fångar av Arto Paasilinna

14 svenska distriktssköterskor, 10 finska barnmorskor, 2 norska läkare, 1 finsk läkare, 10 finska skogsarbetare, 6 brittiska flygbesättningspersonal, 2 finska jägmästare, 2 finska skogsmaskinsmontörer och 1 finsk journalist är överlevande på ett plan från Tokyo, som kraschlandar i Stilla havet.
Den finska journalisten berättar historien ala ett Robinsonäventyr. Vore boken inte skriven på 70-talet skulle jag ha misstänkt att ha fått idén just från TV-serien. Hans berättelse om den udda samlingen av skandinaver plus några britter är i tidvis makalös och just så rolig som hans andra böcker men tidvis bara riktigt tråkig.

Jag tänker att Arto senare utvecklade sitt författarskap till den enormt roliga författar han visade sig vara då han skrev exempelvis ?Kollektivt självmord?