
Till 100-årsminnet av målaren Paul Gaugins död kommer en stor roman om honom och hans mormor Flora Tristán, en gripande saga om utopins nödvändighet och omöjlighet. Mario Vargas Llosas ny stora roman är ett projekt som sysselsatt honom de senaste femton-tjugo åren. Det är en berättelse som väver samman målaren Paul Gaugins och hans mormor Flora Tristáns livsöden. En rikt orkestrerad, mångfacetterad roman som handlar om utopins nödvändighet och omöjlighet, om viljan att förändra världen och uppfinna sig själv, gestaltat genom dessa båda färgstarka, bångstyriga och skapande personligheter. Flora Tristán, oäkta dotter till en peruansk officer och en fransk mor, var en på 1830-talet verksam utopisk socialist och feminist som var långt före sin tid i sina försök att mobilisera kvinnorna och arbetarna. Dottersonen Paul var målaren och outsidern som försökte förverkliga sin paradisdröm i...
Visa mer
Recensioner
Betyg
En stor episk roman där vi växelvis följer Paul Gauguin och han mormor, revolutionären Flora Tristán. Stilistisk fullgången roman med utmärkta person-och miljöbeskrivningar. Men det saknas ändå något. Kan det kanske vara en än mer angelägen story? Ja, kanske. (Som en bonus läser vi på sid 96 om ett märkligt möte mellan Gauguin och vår egen lille August, "dramatiker och uppfinnare").
Betyg
Vargas Llosa ger oss två romaner på en gång. Romanen om konstnären Paul Gauguin och romanen om Flora, Paul Gauguins mormor. Det uppstod vid min läsning en kamp med författaren! Skulle jag följa hans riktlinjer för läsning eller ge mig i kast med först den ena berättelsen och sedan den andra. Men författarens teknik att i varje berättelse lyfta lite på förlåten och vartefter avslöja sambandet mellan Flora och Paul, den tekniken fick jag böja mig för. Jag blev djupt gripen av läsningen om Flora och Paul .