Paradise

Johansson, Nanna

| 2016

En politiker gör bort sig i en P1-debatt. En tonåring blir pyroman. En alkoholiserad bibliotekarie hjälper omedvetet till med mobbningen av sin egen dotter och två unga systrar utövar utpressning. I Paradise har Nanna Johansson samlat tio berättelser om obehagliga kvinnor, nästan helt utan självinsikt. "Rolig och slagfärdig är hon även här i novellsamlingen Paradise. Johansson äger förmågan att stanna tiden [?] Jag är redan nyfiken på Nanna Johanssons nästa skönlitterära verk." - Anneli Jordahl, Sydsvenskan

2017-06-19

I mitt tycke riktigt mediokra noveller.
Svag 2:a!

Uppfriskande ovanliga perspektiv och historier.

Marianne Skoglund

2017-01-06

En bok som följt mig genom livet är Vita Andersens Håll käften och var söt. Paradiset hålls samman av en liknande tematik men där Andersens kvinnor handlar utifrån en desperat maktlöshet är Johanssons kvinnor mer kompetenta och genuint obehagliga. En angenämt rysansvärd läsupplevelse som inte lämnar dig i första taget. Ser fram emot att läsa mer av Nanna Johansson.

Sara Bentfors

2016-10-13

Underhållande och befriande om kvinnor som går över gränsen.

John C

2016-09-27

Några noveller som enligt baksidan handlar om obehagliga kvinnor utan självinsikt. En väldigt träffande beskrivning. Klart läsvärda men jag hade förväntat mig lite mer då jag håller Nanna Johansson så pass högt som jag gör.