Paradis City

Lapidus, Jens

| 2021

Sverige i en nära framtid. Segregationen har löpt amok och motsättningarna exploderat: för att skydda resten av samhället har murar byggts runt no-go-zoner där invånarna kontrolleras genom ?särområdeslagar?. Största området är Järva, även kallat Paradis City. När inrikesministern ska hålla sitt valtal där händer det som inte får hända: kravallstaketen vräks omkull, skottlossning utbryter och hon förs bort av maskerade män.Politisk härdsmälta hotar och polisen står handfallen. Men ledningen vill ha lösningar, oavsett metod. Den anhållne Emir skickas in för att hitta ministern. En gång var han legendarisk MMA-fighter, idag lider han av njursvikt. Hållhaken är obarmhärtig: utan dialys dör han inom fem dagar.Jens Lapidus är tillbaka med en stenhård och actionladdad skildring av ett land som håller på att falla isär.

Jens Nilsson

2023-02-11

Nä blev aldrig spännande

O

Olle Berg

2023-01-15

Första Lapidus-boken som kändes undermålig. Inte alls vad jag väntat mig. Osannolik story som tröttar ut.

Jan Banan

2021-09-19

Den här boken fick jag inte någon känsla för alls. Spretig, ointressant historia som inte engagerade mig. Jag brukar gilla Lapidus och har läst de flesta av hans tidigare böcker, men nu kan jag känna att det kanske är dags för författaren att sluta med att lägga sina berättelser i förortsmiljöer....det börjar bli tråkigt. Svag 2:a!

Monica Bäckelin

2021-03-26

Bra, spännande och välskriven.

2021-03-19

Tyckte det var segt till en början och hade svårt att komma in i den. När jag efter ett tag fick en relation till de olika personerna lossnade det och blev riktigt spännande.

Julia Gedin

2021-03-04

2021-02-26

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Jag tycker om Jens Lapidus böcker. Både hans trilogi som inleds med Snabba Cash, och även trilogin som handlar om Teddy & Emelie, har jag läst, och tyckt varit riktigt bra. Och författaren gjorde mig inte besviken med den här boken. För även Paradis City var en riktigt bra thriller. Den är lite annorlunda mot hans tidigare böcker, eftersom den här utspelar sig i en nära framtid. Rekommenderas absolut till thrillerälskare.