Par i brott

Agatha Christies novellsamling Par i brott för första gången i svensk översättning! 1920-talets London. För det unga paret Beresford blir äventyr en del av vardagen när de bestämmer sig för att ta över Blunts Briljanta Detektivbyrå. Tommy och Tuppence Beresford åtar sig att lösa varje fall inom tjugofyra timmar, och tillsammans konfronteras duon med mysterier som inbegriper allt från försvunna smycken och förgiftad choklad till alibigåtor och bestialiska mord. Par i brott är kanske Agatha Christies märkligaste och mest otypiska bok. Novellerna har en lättsam och lekfull ton, och visar prov på författarinnans humor. Boken innehåller även ett förord av Svenska Deckarakademins preses Johan Wopenka. Förordet ger på ett pedagogiskt sätt en överblick över brittisk kriminallitteraturs mest kända figurer och dess skapare. Agatha Christie (1890-1976) är känd över hela världen som...

Rama Pujara

2019-12-21

Ofarlig detektivnoveller i dagens mått. Men klart underhållande och charmigt

Mathias Thormann

2019-04-24

Kriminalhistorier i London med humoristiska inslag och som förmedlar känslan av glada 1920 talet och hur mycket tur man måste har för att bli duktig detektiv.

2016-08-18

De här novellerna ska läsas på engelska och av någon som har kunskap om tjugotalets engelska detektivhistorier som det hela tiden refereras till.

Detta var ingen typisk Agatha bok och jag gillade den inte alls lika mycket som hennes tidigare böcker, men visst var den lite smårolig. Fast de där detektiverna som nämns i förordet är jag inte så bekant med, så det blev inte något Wow från min sida. Nej, Tommy och Tuppence är inte mina favoriter tyvärr, men läsvärt är det, skrivet av bästa deckarförfattarinnan ju.