Pappornas bebisresa

Ett barn växer i magen. Max och Bo längtar. De får vänta länge. En vårdag är det äntligen dags för bebisen att komma ut. Följ med på resan från ett litet frö till en färdig bebis. En resa fylld av kärlek och nyfikenhet.

Jag har läst Pappornas bebisresa som är skriven av Hedvig van Berlekom och illustrerad av Adrian van Berlekom, boken är utgiven av Idus förlag 2020. Max och Bo har varit kära länge och längtar efter barn. De får hjälp av sin bästa kompis Lo som ska låta barnet växa i hennes mage. Max och Bo väntar och längtar efter att få träffa sitt lilla barn. De träffar Lo ofta och pratar med barnet genom magen och sjunger för det. En dag ringer Lo och säger att det är dags. Max och Bo åker genast till sjukhuset, snart ska de äntligen få träffa sin lilla bebis. Pappornas bebisresa är verkligen en fin bok om längtan efter barn och att familjer kan se olika ut. Jag tycker att det är så viktigt att det finns böcker där olika familjekonstellationer representeras och det här är ett jättebra exemplar. Händelseförloppet från en önskan om barn till att barnet föds är skrivet på ett enkelt sätt som är lätt att ta till sig. Textens mängd är också lagom för att nå de flesta i den tilltänkta ålderskategorin 3-6 år. Boken är skriven på rim men jag tror att boken hade vunnit ännu mer på om texten inte rimmade. Illustrationerna är jättefina i behagliga färger och fina detaljer, de har en speciell stil som jag gillar skarpt. Boktips till barnfamiljer och förskolor! Jag vill också rekommendera författaren och illustratörens tidigare bok Mammornas bebisresa (Idus förlag 2018).

Pappornas bebisresa är andra boken som Hedvig van Berlekom gjort tillsammans med sin bror Adrian van Berlekom. Hedvig står för texten som är på rim och Adrian för illustrationerna. Första boken handlar om två kvinnor och deras resa mot att bli föräldrar. I pappornas bebisresa får vi möta två män och deras längtan efter ett barn som de skapar tillsammans med deras bästa vän Lo. I hennes mage får pappornas bebis växa.
Hedvigs berättelse på rim är fin och rymmer både känslor och fakta. Rimmandet haltar lite ibland men att rimma med flyt är svårt och det gör inte så mycket utan berättelsen är bra. Illustrationerna är stämningsfulla och det är fint att se samkönade par i de båda böckerna och att de tillåts visa ömhet och närhet. Både text och bild är med och breddar normerna och bidrar till att fler barn och föräldrar får känna igen sig i barnböcker. För förskolor och skolor som vill jobba inkluderande (vilka vill inte det?) är detta fina böcker att ha i bokhyllan för att bredda normerna.