Pappersväggar

CD-bok Uppläsare: John Ajvide Lindqvist Ett höghus i Blackeberg kröker sig, en tullare med ovanligt gott väderkorn hittar sanningen om sitt förflutna, en man som mött döden offrar allt för att fånga den och en tvåbarnsmamma blir besatt av ett fruset lik som övergivits i en sommarstuga. Vardagen går inte alltid att känna igen i de berättelser som finns samlade i John Ajvide Lindqvists Pappersväggar. Alldeles i utkanten av den verkliga världen finns fasan och bråddjupen; det osannolika, oväntade och otroliga. Människorna vi möter i berättelserna är de som slagit hål på pappersväggarna och stigit över på andra sidan. Inte alla lyckas ta sig tillbaka till verkligheten igen. De tio fristående berättelserna utspelas i de miljöer som läsaren känner igen från John Ajvide Lindqvists tidigare böcker. Kortromanen "Sluthanteringen" är en fristående fortsättning på romanen Hanteringen...

Vera Lisa

2023-12-13

Otroligt bra bok, Ajvide skriver fantastiskt!

Nicklas Johansson

2022-07-08

Lika bra som Stepen Kings novellsamlingar. Bra miljöbeskrivningar och karaktärer.

Annie Sandberg

2021-09-25

Väldigt bra bok, Ajvide är verkligen toppen!

Peter Ramström

2020-11-15

😀

Kristina Kex

2020-02-02

Jag har aldrig tidigare fått kväljningar av en bok och behövt läsa den kikandes mellan mina förskrämda fingrar.

Nina Gustafsson

2019-03-13

Gräns är den starkaste novellen som får toppbetyg medan de övriga är mer ojämna, därav en trea. Jag fascineras nästan genomgående av det stilsäkra språket men inte alltid av genren skräck.

Helena Flemström

2018-04-17

Underbar författare, sluthanteringen är underbar, har läst den flertalet gånger

Johan Nilsson

2017-05-02

Noveller av varierande kvalitét, JAL blandar ändå ytterst skickligt skräck med svensk socialrealism, egentligen behöver han inte skräcken, han kanske kommer ge upp den i framtiden, hoppas nästan det.

2015-07-11

John Ajvide Lindqvist upptäckte jag väldigt sent, för bara tre år sedan läste jag min första bok av honom. Nåja, bättre sent än aldrig för nu är han definitivt min favorit bland svenska skräckförfattare. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/07/pappersvaggar-av-john-ajvide-lindqvist.html

Stark fyra. John Ajvide Lindqvist är en av mina favoriter och i dessa noveller gör sig hans berättarstil perfekt. Det är oförutsägbart, lättläst, fint tecknat, vardagligt och övernaturligt i en helt naturlig förening - som bara han kan göra det.

Cindy Tigerlind

2014-10-03

Himla bra noveller. Några är toppen, några är mindre bra. Älskar det här kryptiska i hans noveller. Mina favoriter är nog Sluthanteringen, Gräns, Vikarien och Pappersväggar.

Helt okej

Anna H

2013-10-04

Vissa av berättelserna är bättre än andra.

Anna Jensen

2013-08-28

Några suveräna och några helt okej noveller. Kul att läsa avslutningen på Hanteringen av odöda :-)

Amanda Kinnander

2012-07-01

Noveller är inget för mig, inte ens när Ajvide Lindquist skrivit dem. Några är helt okek, medan andra går över gränsen när det gäller magi och monster, för min del åtminstone. Epilogen till Hanteringen av odöda är dock utomordentlig!

Anna

2012-05-19

Ajvide Lindqvist kan skriva såväl korta som långa historier om saker som vi egentligen inte kan förklara.Jag fascineras av hur lätt John Ajvide Lindqvist skriver om det annorlunda. Han skriver om andra folkslag, inte om det övernaturliga.

Hanna .

2011-10-09

Älskade var enda liten berättelse! (Förutom "sluthanteringen" som jag tänker vänta med tills jag läst Hanteringen Av Odöda).

Sofia Nerman

2011-08-25

Jag älskar den första berättelsen, om trollen. Fullständigt briljant! Naturmytologi i vår moderna värld.

Matilda Palmqvist

2011-08-25

Väldigt ojämn, som många nämnt, där ett flertal noveller mest känns som en axelryckning. Gräns,Vikarien och Majken hör till toppenskiktet, Syns inte! Finns inte! kan man hoppa över.

Gunilla Jönsson

2011-05-18

Både bra och mindre bra noveller här. Vilken fantastisk fantasi den här mannen har.

Mel Stor

2011-03-02

Den enda bok jag har klarat av att höra som ljudbok, antagligen för att det är John Ajvide Lindqvist själv som läser. Tyvärr började skivan hacka mitt i, så jag gav upp och läste resten själv. Grymt bra, som allt annat han gjort.

Rasmusmatte .

2011-02-13

Lite ojämn eftersom den innehåller flera små historier. Dock är jag mycket förtjust i föraffatrens sätt att skriva.Han får det overkliga att nästan bli verkligt.

Alexandra W

2011-02-09

Jag älskar Ajvide Lindqvist fantastiska förmåga att måla upp scenarier och skeenden. Det fungerade alldeles utmärkt även i novellform!

Marc Moore

2010-11-24

Nämenäää, detta va ju inget mysigt. Vissa noveller ger illamående snarare än mys-rys. Den får dock 2 för vissa av dom är bra. Tips, hoppa över "Majken"

johanna mörk

2010-10-06

Faktiskt inte hans bästa bok, men jag älskar honom som författare! Tror kanske att jag hade tyckt boken var bättre om jag från början hade fattat att de faktiskt är en novellsamling. jag väntade hela tiden på att de olika historierna skulle knytas ihop...

harriet karlsson

2010-07-29

Inte mitt bord!

Henrik R.

2010-07-28

Med tanke på att jag egentligen inte gillar noveller tycker jag mycket om denna novelsamling. Flertalet noveller har något. Tycker dock Ajvide fungerar bättre i långform... fast jag gillar ju som sagt inte noveller.

Karin Berg

2010-07-26

Lite ojämn men ändå så bra. Ingen kan som John Ajvide Lindqvist bland det overkliga med det vardagiga, trista. Jag slår ett extra slag för den sista novellen i boken "sluthanteringen" som är ett slags avslut på boken "hanteringen av odöda"

En smula ojämn, här finns en del pärlor, och annat mindre bra. "Sluthanteringen" står ut en del, och känns inte riktigt som att den hör hemma här, men den är en strålande avslutning på "Hanteringen av odöda". Knappast särskilt fristående dock, misstänker jag. "Majken", "Vikarien" och "Gräns" är mysiga rakt igenom. "Pappersväggar" och "Equinox" var så gott som helt meningslösa. "Evig/kärlek" är en riktigt lång, seg inledning till ett briljant slut på de sista tio-femton raderna. Jag gillade den mystiska stämningen i "Att få hålla om dig till musik", men den föll som ett korthus när dess ursprungstitel avslöjades i efterordet. "Var det inte något annat än det???", liksom. "By på höjden" är nog min favorit bortsett från "Sluthanteringen". "Syns inte! Finns inte!" var väl mer "jaha" än nåt annat.

Madelene Helgesson

2010-06-24

Jag kan hålla med andra om att boken är lite ojämn vad gäller kvalité, då vissa noveller helt klart är bättre än andra och då vissa känns lite... orelevanta? Ja, det kan vi säga. I den här boken börjar man också förstå varför John blivit jämförd med Stephen King - då de övernaturliga aspekterna av boken liknar de som hos King. Med det menar jag först och främst känslan av verklighet blandat med overklighet, en känsla som är svår att förklara. Annars gillade jag den här boken. "Sluthanteringen" kände som ett fint avslut på "Hanteringen av odöda", och även fast boken inte direkt skrämde tyckte jag den var mycket spännande.

Patricia B

2010-05-20

Ojämn.

Anna Forsström

2010-05-19

Jag älskar verkligen den här boken. För mig är den nog den bästa av hans böcker hitills.

elin e

2010-04-10

tycker denna är den sämsta boken av Ajvide. helt klart överskattad med trista historier som får mig att skumma igenom sida efter sida för att bli klar med den.

Nadja Kämpe

2010-03-29

Endel noveller var WOW! Medans andra var lite mer jaha, vad händer här nu då? Den som jag tyckte bäst om var "en by på höjden" den var mest läskig enligt mig.

Eva-Maria Runvik

2010-01-28

Några noveller var härliga,andra tilltalade mig inte alls.

Magnus Hoem

2009-11-04

Förstod inte att den var en novellsamling när jag köpte den, men det blev bra ändå. Rätt blandad kvalitet, men flera av dem var riktigt riktigt bra! Epilogen till "Hanteringen av odöda" tyckte jag på ett sätt var bättre än själva boken.

FranZone c”,)

2009-10-06

Många ruskigt bra skräck-noveller med hög "närvaro-faktor".

Åsa Norlund

2009-09-27

Ojämn. Kanske bara värd en tvåa? Men de bästa novellerna lyfter betyget. Intressanta personskildringar, men troll blir lite too much..

Erika Häggman

2009-08-11

genialt, djupt, skrämmande och vackert! Ajvide är fantastisk. Så inspererande och onaturligt bara skrivet. Ajvide flätar in vardagliga sitvationer med fantasy på ett så trovärdigt sätt att man tittar om dörren är låst minst 5 gånger!

Agneta Kaveryd

2009-07-22

Detta är en novellsamling. Lite väl absurda berättelser, men ändå läsvärt.

Johanna Falkered

2009-07-01

Korta noveller i den genre som Ajvide hanterar så grymt. Surrealistisk skräck placerad i det moderna samhället.

Pia Kask

2009-06-25

Ajvide regerar. Nu även novellerna. Basta. Hoppas skrivkrampen släpper snart!

Elise A

2009-06-15

En enastående välskriven samling noveller. Ajvide är fantastisk.

Victoria G

2009-06-11

Spännande från första sidan!