Pappersvggar

Ett hghus i Blackeberg krker sig, en tullare med ovanligt gott vderkorn hittar sanningen om sitt frflutna, en man som mtt dden offrar allt fr att fnga den och en tvbarnsmamma blir besatt av ett fruset lik som vergivits i en sommarstuga. Vardagen gr inte alltid att knna igen i de berttelser som finns samlade i John Ajvide Lindqvists Pappersvggar. Alldeles i utkanten av den verkliga vrlden finns fasan och brddjupen; det osannolika, ovntade och otroliga. Mnniskorna vi mter i berttelserna r de som slagit hl p pappersvggarna och stigit ver p andra sidan. Inte alla lyckas ta sig tillbaka till verkligheten igen. De tio fristende berttelserna utspelas i de miljer som lsaren knner igen frn John Ajvide Lindqvists tidigare bcker. Kortromanen "Sluthanteringen" r en fristende fortsttning p romanen Hanteringen av odda, dr alla som undrat vad som hnde...

Johan Nilsson

2017-05-02

Noveller av varierande kvalitt, JAL blandar nd ytterst skickligt skrck med svensk socialrealism, egentligen behver han inte skrcken, han kanske kommer ge upp den i framtiden, hoppas nstan det.

2015-07-11

John Ajvide Lindqvist upptckte jag vldigt sent, fr bara tre r sedan lste jag min frsta bok av honom. Nja, bttre sent n aldrig fr nu r han definitivt min favorit bland svenska skrckfrfattare. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2015/07/pappersvaggar-av-john-ajvide-lindqvist.html

Stark fyra. John Ajvide Lindqvist r en av mina favoriter och i dessa noveller gr sig hans berttarstil perfekt. Det r ofrutsgbart, lttlst, fint tecknat, vardagligt och vernaturligt i en helt naturlig frening - som bara han kan gra det.

Cindy Tigerlind

2014-10-03

Himla bra noveller. Ngra r toppen, ngra r mindre bra. lskar det hr kryptiska i hans noveller. Mina favoriter r nog Sluthanteringen, Grns, Vikarien och Pappersvggar.

2014-07-27

Helt okej

Anna H

2013-10-04

Vissa av berttelserna r bttre n andra.

Anna Jensen

2013-08-28

Ngra suverna och ngra helt okej noveller. Kul att lsa avslutningen p Hanteringen av odda :-)

Amanda Kinnander

2012-07-01

Noveller r inget fr mig, inte ens nr Ajvide Lindquist skrivit dem. Ngra r helt okek, medan andra gr ver grnsen nr det gller magi och monster, fr min del tminstone. Epilogen till Hanteringen av odda r dock utomordentlig!

Anna

2012-05-19

Ajvide Lindqvist kan skriva svl korta som lnga historier om saker som vi egentligen inte kan frklara.Jag fascineras av hur ltt John Ajvide Lindqvist skriver om det annorlunda. Han skriver om andra folkslag, inte om det vernaturliga.

Hanna .

2011-10-09

lskade var enda liten berttelse! (Frutom "sluthanteringen" som jag tnker vnta med tills jag lst Hanteringen Av Odda).

Sofia Nerman

2011-08-25

Jag lskar den frsta berttelsen, om trollen. Fullstndigt briljant! Naturmytologi i vr moderna vrld.

Matilda Palmqvist

2011-08-25

Vldigt ojmn, som mnga nmnt, dr ett flertal noveller mest knns som en axelryckning. Grns,Vikarien och Majken hr till toppenskiktet, Syns inte! Finns inte! kan man hoppa ver.

Gunilla Jnsson

2011-05-18

Bde bra och mindre bra noveller hr. Vilken fantastisk fantasi den hr mannen har.

Mel Stor

2011-03-02

Den enda bok jag har klarat av att hra som ljudbok, antagligen fr att det r John Ajvide Lindqvist sjlv som lser. Tyvrr brjade skivan hacka mitt i, s jag gav upp och lste resten sjlv. Grymt bra, som allt annat han gjort.

Rasmusmatte .

2011-02-13

Lite ojmn eftersom den innehller flera sm historier. Dock r jag mycket frtjust i fraffatrens stt att skriva.Han fr det overkliga att nstan bli verkligt.

Alexandra W

2011-02-09

Jag lskar Ajvide Lindqvist fantastiska frmga att mla upp scenarier och skeenden. Det fungerade alldeles utmrkt ven i novellform!

Marc Moore

2010-11-24

Nmen, detta va ju inget mysigt. Vissa noveller ger illamende snarare n mys-rys. Den fr dock 2 fr vissa av dom r bra. Tips, hoppa ver "Majken"

johanna mrk

2010-10-06

Faktiskt inte hans bsta bok, men jag lskar honom som frfattare! Tror kanske att jag hade tyckt boken var bttre om jag frn brjan hade fattat att de faktiskt r en novellsamling. jag vntade hela tiden p att de olika historierna skulle knytas ihop...

harriet karlsson

2010-07-29

Inte mitt bord!

Henrik R.

2010-07-28

Med tanke p att jag egentligen inte gillar noveller tycker jag mycket om denna novelsamling. Flertalet noveller har ngot. Tycker dock Ajvide fungerar bttre i lngform... fast jag gillar ju som sagt inte noveller.

Karin Berg

2010-07-26

Lite ojmn men nd s bra. Ingen kan som John Ajvide Lindqvist bland det overkliga med det vardagiga, trista. Jag slr ett extra slag fr den sista novellen i boken "sluthanteringen" som r ett slags avslut p boken "hanteringen av odda"

[bnw] Thomas Tholn

2010-06-29

En smula ojmn, hr finns en del prlor, och annat mindre bra. "Sluthanteringen" str ut en del, och knns inte riktigt som att den hr hemma hr, men den r en strlande avslutning p "Hanteringen av odda". Knappast srskilt fristende dock, misstnker jag. "Majken", "Vikarien" och "Grns" r mysiga rakt igenom. "Pappersvggar" och "Equinox" var s gott som helt meningslsa. "Evig/krlek" r en riktigt lng, seg inledning till ett briljant slut p de sista tio-femton raderna. Jag gillade den mystiska stmningen i "Att f hlla om dig till musik", men den fll som ett korthus nr dess ursprungstitel avsljades i efterordet. "Var det inte ngot annat n det???", liksom. "By p hjden" r nog min favorit bortsett frn "Sluthanteringen". "Syns inte! Finns inte!" var vl mer "jaha" n nt annat.

Madelene Helgesson

2010-06-24

Jag kan hlla med andra om att boken r lite ojmn vad gller kvalit, d vissa noveller helt klart r bttre n andra och d vissa knns lite... orelevanta? Ja, det kan vi sga. I den hr boken brjar man ocks frst varfr John blivit jmfrd med Stephen King - d de vernaturliga aspekterna av boken liknar de som hos King. Med det menar jag frst och frmst knslan av verklighet blandat med overklighet, en knsla som r svr att frklara. Annars gillade jag den hr boken. "Sluthanteringen" knde som ett fint avslut p "Hanteringen av odda", och ven fast boken inte direkt skrmde tyckte jag den var mycket spnnande.

Patricia B

2010-05-20

Ojmn.

Anna Forsstrm

2010-05-19

Jag lskar verkligen den hr boken. Fr mig r den nog den bsta av hans bcker hitills.

elin e

2010-04-10

tycker denna r den smsta boken av Ajvide. helt klart verskattad med trista historier som fr mig att skumma igenom sida efter sida fr att bli klar med den.

Nadja Kmpe

2010-03-29

Endel noveller var WOW! Medans andra var lite mer jaha, vad hnder hr nu d? Den som jag tyckte bst om var "en by p hjden" den var mest lskig enligt mig.

Eva-Maria Runvik

2010-01-28

Ngra noveller var hrliga,andra tilltalade mig inte alls.

Magnus Hoem

2009-11-04

Frstod inte att den var en novellsamling nr jag kpte den, men det blev bra nd. Rtt blandad kvalitet, men flera av dem var riktigt riktigt bra! Epilogen till "Hanteringen av odda" tyckte jag p ett stt var bttre n sjlva boken.

FranZone c",)

2009-10-06

Mnga ruskigt bra skrck-noveller med hg "nrvaro-faktor".

sa Norlund

2009-09-27

Ojmn. Kanske bara vrd en tva? Men de bsta novellerna lyfter betyget. Intressanta personskildringar, men troll blir lite too much..

Erika Hggman

2009-08-11

genialt, djupt, skrmmande och vackert! Ajvide r fantastisk. S inspererande och onaturligt bara skrivet. Ajvide fltar in vardagliga sitvationer med fantasy p ett s trovrdigt stt att man tittar om drren r lst minst 5 gnger!

Agneta Kaveryd

2009-07-22

Detta r en novellsamling. Lite vl absurda berttelser, men nd lsvrt.

Johanna Falkered

2009-07-01

Korta noveller i den genre som Ajvide hanterar s grymt. Surrealistisk skrck placerad i det moderna samhllet.

Pia Kask

2009-06-25

Ajvide regerar. Nu ven novellerna. Basta. Hoppas skrivkrampen slpper snart!

Elise A

2009-06-15

En enastende vlskriven samling noveller. Ajvide r fantastisk.

Victoria G

2009-06-11

Spnnande frn frsta sidan!