Pappersstäder

Green, John

| 2015

Sällan har en berättelse berört så många, så starkt som hjärtskärande Förr eller senare exploderar jag. Världen över hyllas och älskas boken som nu blir film. I John Greens Pappersstäder trasslas vi in i ett nät av ledtrådar i sökandet efter den mystiska Margo. Quentin Jacobsen har älskat den iögonenfallande och äventyrslystna Margo på avstånd i hela sitt liv. Ända sedan de som grannbarn lekte tillsammans. Så när hon öppnar fönstret till hans rum och klättrar in i hans liv igen och övertalar honom att följa med på en genialiskt hämndaktion följer han med. Efter deras natt tillsammans kommer Quentin till skolan för att upptäcka att Margo ? som alltid varit något av en gåta ? nu har förvandlats till ett mysterium. Hon brukar försvinna ibland, men aldrig så här länge. Kan hon vara död? Men snart upptäcket Quentin att Margo lämnat subtila, smarta ledtrådar bara för honom. Budskapet är tydligt: Hitta...

Hilda Andersson

2023-07-16

Bra!

sannareads

2019-02-23

The Fault in Our Stars is one of my favorite books and therefor I looked forward to read "Paper Towns". Sadly I didn't find the book interesting at all and it never made me feel the need to continue reading. I wish that I could give this book more than a star but I can't.

Skorpan Eriksson

2018-09-19

Sofia Vikström

2018-01-24

Förutsägbara karaktärer och relativt händelselös. Men utöver det var den ganska fin

Första boken jag läser av John Green. Den valdes till bokklubben jag är med i och jag skulle nog inte ha valt den själv. Den har komiska poänger och ett visst spänningsmoment, som dock inte kommer förrän i den sista tredjedelen, som bara utgör den sista femtedelen, bara sjuttiotalet sidor, av boken. Berättelsen går lite på tomgång i mitten, men boken är klart läsvärd och har en skön stämning. Jag gillar verkligen greppet med pappersstäder och övergivna stadsdelar och köpcentrum. Däremot reagerar jag negativt på att artonåringarna som är huvudpersoner i boken är så djupsinniga, belästa och gammelinsiktsfulla. Som helhet - en helt okej och lättläst bok med stora delar flyt och några tråkavsnitt.

Pernilla Lindholm

2016-07-15

Precis som Looking for Alaska var det här en besvikelse. Jag hade hoppats på något i stil med The Fault in Our Stars, men men... Godkänt, inte mer.

Emma

2016-05-05

En trivsam historia om Quentins jakt på den försvunna Margo. Från att ha varit en ouppnålig perfekt dröm i Quentins medvetande förvandlas Margo sakta till en mänsklig varelse med brister. Gillar tanken om att vi alla är grässtrån sammanlänkade genom våra rotsystem och även samtalen i slutet av boken. " När såg vi varandra klart? Det var inte förrän du såg in i mina sprickor och jag såg in i dina. " Hur gick det sen då? Jag vill veta, för det känns inte som om det är någon historia som kommer sluta helt lyckligt... Tänker mig att den här boken hade blivit ännu lite bättre om författaren låtit den bli lite sorgligare eller om den kunde överraska på något sätt. Nu är det en soft historia om tonåren med sköna karaktärer.

Nina Gustafsson

2015-10-30

Vem är egentligen Margo som Quentin varit kär i alla dessa år? En småputtrig bok som inte når samma höjder som The Faults in Our stars.

Maria Jönsson

2015-09-10

Rolig prolog och sedan... Inget... Nä hallå var tog handlingen vägen.

Julia Billstein

2015-08-04

Den var lite utdragen i mitten men för övrigt en annorlunda historia som man lätt fångas av. Många fina citat och funderingar/slutsatser bl.a. "Nothing ever happens like you imagine it will /.../ but if you don't imagine, nothing ever happens at all"

Sara AK

2015-07-23

Mysig, härlig och lättläst bok! Lite seg emellanåt men man vill hela tiden veta mer! Ser fram emot filmen!

Lina Näslund

2015-07-04

Bra bok med typiskt John Green-stuk. Den blev lite långtråkig i mitten av boken, och även lite förutsägbar, men i sin helhet är den ändå underhållande att läsa.

Sanna

2015-06-07

Jag skulle inte kunna säga att den var bättre än "Förr eller senare exploderar jag" men inte sämre heller. Skulle iallafall kunna säga att den här är djupare och älskade liknelserna t.ex. "som att klätta upp för ett berg av grus" vilket betyder att något är omöjligt. Måste ändå säga att början var bäst sen blev det sämre och sämre kanske för att jag har en kärlek till high school miljön. Blev lite trött på att leta efter Margo grejen. Gillade hans relationer till hans vänner. Ser framemot att läsa mer av John Green.

Emma E

2015-05-15

Fantastisk på alla sätt och vis! Denna boken bjöd på extremt mycket skratt, då och då kunde jag brista ut i asgarv. Boken är lättläst och skriven på ett väldigt bra och humoristiskt sätt! John Green är väldigt duktig på att få fram en bokslukare i en. Man har lätt för att fastna för hans böcker och han har alltid med bra karaktärer. Extra roligt är att denna boken kommer som film i sommar!

Annica Nordström

2015-04-24

Den började bra och rolig, sen blev den seg då denna huvudpersonen blev besatt av hitta denna flickan.

Evelina Austen

2014-11-18

Mja. Inte dålig men inte jättebra. Fungerar bäst om man är under 18 tror jag. För mig kändes den barnslig och rätt poänglös. Blev ganska less på hur han jagade runt henne och kunde aldrig riktigt begripa varför. Slutet var riktigt dåligt.

Stella Johansson

2014-10-22

Quentin har svårt att släppa att den extreriska Margo plötsligt inte kommer till skolan. Han beger sig på jakt efter henne, söker ledtrådar som hon kan ha lämnat.

Boken är spännande och smart skriven. Man skrattar mest (inga tårar behöver trilla till skillnad från andra böcker John Green skrivit).

Rekommenderas!

Maria Klamas

2014-07-29

Behärskning fick vara mitt ledord... allt för att inte jämföra med Förr eller senare... nåväl denna är inte i närheten av den, vare sig beträffande innehåll eller betyg från mig... denna bok är helt annorlunda, vet inte helt vad den vill... tonåringar som inte vet hur de mår, vem de är, vad de vill, vem de älskar och vad som är viktigt... deras eviga sökande... jodå men det bränner inte till.... här märks tydligare att boken har en annan målgrupp än 48 åriga kvinnor!

Mimmi S

2014-06-17

En besvikelse. Segt tempo, repetitiv, och med tråkgrabbiga biroller.

Ida Andersson

2014-04-23

Unika karaktärer som jag känner igen mig i. Ganska obekymrad bok egentligen men med mörka undertoner. Underbar bok.

FranZone c”,)

2014-04-16

Som en amerikansk tonårs-film...

2014-03-13

Boken är bra och jag gillar hans humor med allvar i botten. Men den kommer inte i närheten av "Förr eller senare exploderar jag" även om jag tyckte mycket om den här. Pendlar mellan 3-4 Skulle vilja sätta 3,5 ;)

Kim M. Kimselius

2014-03-08

Boken handlar om Quentin och grannflickan Margo. När de är små hittar de ett lik på lekplatsen. Quentin har hela sitt liv älskat Margo med en outtalad kärlek. Margo är som en fjäril som fladdrar omkring med ett leende, skämtar och får folk att skratta, men hon hittar på en del hyss också.

En natt klättrar hon in genom Quentins fönster och tar honom med på ett spännande nattligt äventyr. Dagen efter är Margo försvunnen. Quentin hittar ledtrådar, utlagda av Margo. Tillsammans med sina vänner ger Quentin sig ut på ett till synes ändlöst sökande efter Margo. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/03/08/en-bok-man-inte-kan-undga-att-alska-pappersstader-av-john-green/

Kim M. Kimselius

2014-03-08

Pappersstäder av John Green är en bok som får mig att skratta och gråta, att glömma bort tiden och helt uppslukas av orden. Det är en mycket annorlunda bok, vars titel inte direkt lockar till läsning, men när jag väl har börjat läsa de första raderna är jag fast. En bok man inte kan undgå att älska. Läs hela recensionen här: http://www.boktipset.se/blogg/kimselius_bokblogg/2014/03/08/en-bok-man-inte-kan-undga-att-alska-pappersstader-av-john-green/

G Anna G

2014-02-06

Sista delen är underbar, men mitten drar ner både tempot och betyget.

Nellie H

2013-09-30

Denna boken är spännande och väldigt rolig. Jag läste den på autobahn på väg hem från Tyskland och det bidrog en hel del till läsupplevelsen tycker jag, med tanke på roadtrippen som sker i slutet av historian.
Tycker personligen att Q's vänner är underbara och de är även viktiga för bokens huvudtema (om hur man ibland föreställer sig människor på fel sätt).

Alva Ordnörden

2012-12-20

Alltså... det är en fantastisk bok. Det är ju John Green som står bakom den, men... den är så komplicerat skriven ibland och känslan av obehag finns nästan alltid i bakgrunden. Därför blev det en 4a istället för 5a.

Malin H

2012-06-02

först suckade jag trött när det verkade som att paper towns var en ny looking for alaska, en töntig kille blir besatt av en quirky tjej som är helt aaamazing på alla vis. men sen visade det sig vara lite poängen, att det ju inte är så. att margo faktiskt lider av att vara mer idé än person. jag gillade den poängen. men lång transportsträcka för att komma dit. kändes lite som att john green är en gymnasielärare på mission att poesifrälsa kidsen. gillar inte q:s vänner. hatar när det blir okej för författaren att skriva in sexism hos birollspersoner men komma iväg med det för att huvudpersonen är en "bra kille". så, all in all: lite pretto, lite bra, läsvärd men inget storverk.

Eiya

2012-02-10

Så himla fin! Påminde lite karaktärsmässigt om Looking for Alaska, mycket fina stycken & relativt lättläst. Kanske hade kunnat korta på vissa ställen där passagerna kändes lite långa. John Green är en sån bra författare som tyvärr känns lite bortglömd, vilket är väldigt synd då hans ungdomsböcker hittills har varit underbara!

Emma Borneland

2009-09-21

Okej, lite cheesy ibland, men riktigt, riktigt bra! Jag sträckläste den på två dagar, för det gick inte att lägga den ifrån sig!