Pappas pojke

Schepp, Emelie

| 2017

En varm sommarkväll ringer en sexårig pojke till sin pappa. Skräckslagen berättar han att någon har tagit sig in i familjens hus i Norrköping. Det är det sista som hörs från pojken innan han försvinner spårlöst. Åklagare Jana Berzelius leder förundersökningen av det komplicerade fallet. Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander försöker hon ta reda på vad som ligger bakom försvinnandet. Och ju närmare sanningen de kommer desto mer personlig blir utredningen för Jana. Hon inser att det är bråttom, mycket bråttom, att hitta pojken.Samtidigt begär den skoningslöse Danilo Peña att Jana ska besöka honom i häktet. När hon till slut går med på att träffa honom kastas hon in i en fruktansvärd kamp på liv och död, där allt sätts på spel och ingen går säker.Pappas pojke är den fjärde delen i Emelie Schepps serie om åklagare Jana Berzelius....

2022-11-16

Riktigt spännande, svår att lägga ifrån sig. Jag ser fram emot fortsättningen.

Bra story, men inte lika mycket bladvändare som tidigare böcker i serien.

2020-03-06

Schepps böcker brukar tilltala mig men denna bok är helt klart den svagaste i serien hittills. Betyg 2,5

Helena Rasmusson

2020-03-03

Bra & underhållande deckare!

fredrik spele

2019-11-17

2019-07-28

Boken ”Pappas pojke” är den fjärde delen om åklagare Jana Berzelius i Norrköping. I denna del försvinner en sexårig pojke och snart inser Jana och hennes kollegor att det är bråttom att hitta pojken.

Boken är som tidigare delar spännande och grymt välskriven. Jag dras in i handlingen och vill inte släppa boken. Bra miljöbeskrivningar gör att det är lätt att se handlingen framför sig.

I denna del tycker jag att Jana får mer känslor, hon visar dem på ett annat sätt och jag gillar förvandlingen. ”Pappas pojke” är en bok att ta med sig på semestern, eller att läsa en regnig dag. Det är en väldigt bra bok.

Johanna Åberg

2019-04-19

Lika bra och spännande som de övriga böckerna om åklagare Jana Berzelius och hennes kollegor!! En riktig bladvändare som man aldrig vill sluta läsa!!!

ElinsBokhylla

2019-03-14

Som i de tidigare böckerna av Emelie Schepp är böckerna väldigt detaljerade och spännande. Eftersom boken utspelar sig i Norrköping är det lite extra roligt att känna igen sig och veta var karaktärerna åker, bor och arbetar.

I de tidigare böcker har det varit lite kortare och fler kapitel, i Pappas Pojke har det däremot varit längre och mer uppdelade kapitel och jag är lite splittrad över det. Dock är det en sådan liten sak att jag vande mig efter halva boken.

Handlingen var nästan en av de bästa av de tidigare böckerna i serien, det var väldigt detaljerade och bra skrivna beskrivningar och dialoger med ett lätt språk.

En annan sak som jag var glad över var att Emelie Schepp har gått ifrån den djupa detaljeringen av Jana Berzelius bakgrund som de tidigare böckerna har fyllts med. Utan i Pappas Pojke fanns Jana Berzelius bakgrund kvar eftersom det är en stor del av huvudkaraktären och bokens handling men i denna bok låg den mer i bakgrunden istället för att vara den största delen i handlingen och det tyckte jag var mer intressant! Schepp drog istället fram Jana Berzelius andra delar som till exempel hennes känslosamma och sårbara sida vilket jag tyckte var intressant eftersom man då fick se en helt annan sida av huvudkaraktären.

2018-10-21

Tycker om Schepps sätt att skriva: korta kapitel och mycket action. Väntar på nästa nu!

Riktigt bra :-)

Simone

2018-02-17

Bra bok. Tyckte den började lite trögt, men den tog sig verkligen och slutet överraskade. Gillade den. Spännande läsning.

Karin Johansson

2018-02-12

Läsvärd!

2018-01-17

Spännande och mycket svår att lägga ifrån sig. Gillar att man får veta lite mer om Jana, privat, för varje bok som kommer. Bra uppbyggnad av spänning och personporträtt.

Ann-Louise Högberg

2017-12-25

Mycket bra bok

Beatrice Askström

2017-10-23

Spännande! En bok man inte släpper ifrån sig.

2017-10-02

Spännande intressant att följa huvudrollsinnehavarna. Frustrearande val Jana får lova att göra..

2017-09-24

Spänningen är odiskutabel. Det är en riktig bladvändare, man bara måste komma till slutet även om man gissar sig till upplösningen allt eftersom. Men det fattas lite i karaktärsbeskrivningarna. Fångvårdaren Rebecka saknar all trovärdighet och inte heller polissidan är riktigt bra tecknad. God underhållning är det dock, klart värd att läsa!

Detta är den fjärde boken om åklagaren Jana Berzelius. Jag har läst och skrivit om den tredje boken här och där hittar du länkar till övriga böcker i serien.
Precis som tidigare böcker i serien har även denna ett högt tempo och man sugs in i boken redan från sida ett. Dessutom handlar ju denna om ett barn vilket gör det än mer spännande. Sista sidorna är olidligt nervkittlande och slutet är inte alls det man förväntade sig.
Karaktären Jana hade jag nog lite svårt för från början men tycker nu om henne mer och mer för varje bok. Hennes kamp mot Danilo Peña är en spännande del i varje bok.
Henrik och Mia är lite mer svåra att få grepp om. Henrik verkar vara väldigt sympatisk medan Mia är mer inbunden och butter, enligt mig då.
Jag tror man får ut mest av att läsa dessa böcker i ordning. För läsa dem det tycker jag absolut att man ska göra.

Betyg 5 av 5

2017-09-04

Spännande att följa Janas fortsatta jakt på att göra sig fri från sitt förflutna. Många tänkvärda dilemman som människorna som skildras i boken ställs inför. Gillar när det väcker tankar på val som kan verka svarat eller vita...men när det efter eftertanke finns en massa gråzoner däremellan.

A Bookaholic Swede

2017-09-03

Den första boken jag läste i denna serie var Prio ett och jag såg fram emot att läsa uppföljaren till den boken. Jana Berzelius gamla "vän" Danilo Peña försökte rymma från Sverige i förra boken, genom att hota att avslöja Janas hemlighet, men i denna bok sitter han i fängelse och väntar på rättegång. Samtidigt så kidnappas en liten pojke och Jana måste dela sin uppmärksamhet mellan kidnappninsgfallet och Danilo som kräver att hon ska besöka honom och om hon inte gör som han säger så tänker att se till att någon hon tycker om skadas.

Pappas pojke är en lättläst kriminalare. Det tog lite längre tid att läsa denna bok för mig, dels för att jag ofta började läsa sent på kvällen, dels för att jag hade vissa svårigheter med handlingen och dess karaktärer. Jag fann att berättelsen i denna bok saknade samma intensivitet som berättelsen i Prio ett, samt att sidohandlingarna, Mia Bolanders romantiska äventyr samt Danilo Peña förförande kraft i fängelset störde mig. Dock var själva kidnappningsfallet intressant även om slutet var rätt så uppenbart.

Pappas pojke tilltalar säkerligen de som älskar denna serie och har läst alla böcker. Jag måste erkänna att jag inte såg tjusningen i denna bok, och i jämförelse med Prio ett så kändes den väldigt blek. Dock är jag intresserad att läsa de tidigare böckerna i serien och få reda på mer om Janas bakgrund.

Anneli Johansson

2017-09-02

En mycket bra bok! Spännande och en stark beskrivning av kärleken till ett barn. Åklagarens tidigare liv gör hennes karaktär intressant. En bok som har likheter med Keplers "Sandmannen"

2017-08-21

Betyg: 4,5 av 5.

Pappas pojke är den fjärde boken i serien om åklagaren Jana Berzelius av författaren Emelie Schepp. Jag har läst alla dom tre tidigare, och tyckt om dom alla tre. Den första boken tyckte jag var okej, men inte mer. Den andra boken tyckte jag var bra mycket bättre. Och den tredje boken ännu bättre. Här är länkar till mina recensioner av alla dom tre tidigare böckerna, i den ordning som dom har getts ut: Märkta för livet, Vita spår, och Prio ett.

Nu har jag alltså läst den fjärde boken i serien, och den följde trenden från dom föregående böckerna. För jag tyckte att Pappas pojke var ännu lite bättre än dom tidigare.

Mycket välskriven, väldigt spännande, trovärdiga karaktärer, och en mycket spännande historia med ett försvunnet barn.

Jag rekommenderar verkligen boken, och läs helst serien från början. Och jag ser verkligen fram emot nästa bok i serien om åklagaren Jana Berzelius och poliserna i Norrköping.

Spännande, stark och skickligt skriven!