Pappas pojke

Schepp, Emelie

Årets deckarförfattare 2017 Crimetime Specsavers Award En varm sommarkväll ringer en sexårig pojke till sin pappa. Skräckslagen berättar han att någon har tagit sig in i familjens hus i Norrköping. Det är det sista som hörs från pojken innan han försvinner spårlöst. Åklagare Jana Berzelius leder förundersökningen av det komplicerade fallet. Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektör Mia Bolander försöker hon ta reda på vad som ligger bakom försvinnandet. Och ju närmare sanningen de kommer, desto mer personlig blir utredningen för Jana.Hon inser att det är bråttom, mycket bråttom, att hitta pojken.Samtidigt begär den skoningslöse Danilo Peña att Jana ska besöka honom i häktet. När hon till slut går med på att träffa honom kastas hon in i en fruktansvärd kamp på liv och död, där allt sätts på spel och ingen går säker. Pappas pojke är den fjärde...

Spännande! En bok man inte släpper ifrån sig.

Spännande intressant att följa huvudrollsinnehavarna. Frustrearande val Jana får lova att göra..

Spänningen är odiskutabel. Det är en riktig bladvändare, man bara måste komma till slutet även om man gissar sig till upplösningen allt eftersom. Men det fattas lite i karaktärsbeskrivningarna. Fångvårdaren Rebecka saknar all trovärdighet och inte heller polissidan är riktigt bra tecknad. God underhållning är det dock, klart värd att läsa!

Detta är den fjärde boken om åklagaren Jana Berzelius. Jag har läst och skrivit om den tredje boken här och där hittar du länkar till övriga böcker i serien.
Precis som tidigare böcker i serien har även denna ett högt tempo och man sugs in i boken redan från sida ett. Dessutom handlar ju denna om ett barn vilket gör det än mer spännande. Sista sidorna är olidligt nervkittlande och slutet är inte alls det man förväntade sig.
Karaktären Jana hade jag nog lite svårt för från början men tycker nu om henne mer och mer för varje bok. Hennes kamp mot Danilo Peña är en spännande del i varje bok.
Henrik och Mia är lite mer svåra att få grepp om. Henrik verkar vara väldigt sympatisk medan Mia är mer inbunden och butter, enligt mig då.
Jag tror man får ut mest av att läsa dessa böcker i ordning. För läsa dem det tycker jag absolut att man ska göra.

Betyg 5 av 5

Anneli Eriksson

2017-09-04

Spännande att följa Janas fortsatta jakt på att göra sig fri från sitt förflutna. Många tänkvärda dilemman som människorna som skildras i boken ställs inför. Gillar när det väcker tankar på val som kan verka svarat eller vita...men när det efter eftertanke finns en massa gråzoner däremellan.

A Bookaholic Swede

2017-09-03

Den första boken jag läste i denna serie var Prio ett och jag såg fram emot att läsa uppföljaren till den boken. Jana Berzelius gamla "vän" Danilo Peña försökte rymma från Sverige i förra boken, genom att hota att avslöja Janas hemlighet, men i denna bok sitter han i fängelse och väntar på rättegång. Samtidigt så kidnappas en liten pojke och Jana måste dela sin uppmärksamhet mellan kidnappninsgfallet och Danilo som kräver att hon ska besöka honom och om hon inte gör som han säger så tänker att se till att någon hon tycker om skadas.

Pappas pojke är en lättläst kriminalare. Det tog lite längre tid att läsa denna bok för mig, dels för att jag ofta började läsa sent på kvällen, dels för att jag hade vissa svårigheter med handlingen och dess karaktärer. Jag fann att berättelsen i denna bok saknade samma intensivitet som berättelsen i Prio ett, samt att sidohandlingarna, Mia Bolanders romantiska äventyr samt Danilo Peña förförande kraft i fängelset störde mig. Dock var själva kidnappningsfallet intressant även om slutet var rätt så uppenbart.

Pappas pojke tilltalar säkerligen de som älskar denna serie och har läst alla böcker. Jag måste erkänna att jag inte såg tjusningen i denna bok, och i jämförelse med Prio ett så kändes den väldigt blek. Dock är jag intresserad att läsa de tidigare böckerna i serien och få reda på mer om Janas bakgrund.

Anneli Johansson

2017-09-02

En mycket bra bok! Spännande och en stark beskrivning av kärleken till ett barn. Åklagarens tidigare liv gör hennes karaktär intressant. En bok som har likheter med Keplers "Sandmannen"

2017-08-21

Betyg: 4,5 av 5.

Pappas pojke är den fjärde boken i serien om åklagaren Jana Berzelius av författaren Emelie Schepp. Jag har läst alla dom tre tidigare, och tyckt om dom alla tre. Den första boken tyckte jag var okej, men inte mer. Den andra boken tyckte jag var bra mycket bättre. Och den tredje boken ännu bättre. Här är länkar till mina recensioner av alla dom tre tidigare böckerna, i den ordning som dom har getts ut: Märkta för livet, Vita spår, och Prio ett.

Nu har jag alltså läst den fjärde boken i serien, och den följde trenden från dom föregående böckerna. För jag tyckte att Pappas pojke var ännu lite bättre än dom tidigare.

Mycket välskriven, väldigt spännande, trovärdiga karaktärer, och en mycket spännande historia med ett försvunnet barn.

Jag rekommenderar verkligen boken, och läs helst serien från början. Och jag ser verkligen fram emot nästa bok i serien om åklagaren Jana Berzelius och poliserna i Norrköping.

Spännande, stark och skickligt skriven!

2017-08-21

En sexåring pojke ringer till sin pappa som är och handlar. Skräckslagen säger han att någon tagit sig in i deras hus. Det är det sista som hörs ifrån pojken innan han försvinner spårlöst.
Serien om åklagare Jana Berzelius växer för varje bok. De har blivit bättre och bättre och det märks att författaren hittat sitt språk och ton. Handlingen är spännande och Janas tidigare liv gör hennes karaktär intressant och olik många andra deckare. Boken var väldigt lättläst och snabb att läsa, den tog alltför snabbt slut. Nu väntar jag med spänning på nästa del i serien!