Pappas pojke

Schepp, Emelie

rets deckarfrfattare 2017 Crimetime Specsavers Award En varm sommarkvll ringer en sexrig pojke till sin pappa. Skrckslagen berttar han att ngon har tagit sig in i familjens hus i Norrkping. Det r det sista som hrs frn pojken innan han frsvinner sprlst. klagare Jana Berzelius leder frunderskningen av det komplicerade fallet. Tillsammans med kriminalkommissarie Henrik Levin och kriminalinspektr Mia Bolander frsker hon ta reda p vad som ligger bakom frsvinnandet. Och ju nrmare sanningen de kommer, desto mer personlig blir utredningen fr Jana.Hon inser att det r brttom, mycket brttom, att hitta pojken.Samtidigt begr den skoningslse Danilo Pea att Jana ska beska honom i hktet. Nr hon till slut gr med p att trffa honom kastas hon in i en fruktansvrd kamp p liv och dd, dr allt stts p spel och ingen gr sker. Pappas pojke r den fjrde...

43m

Spnningen r odiskutabel. Det r en riktig bladvndare, man bara mste komma till slutet ven om man gissar sig till upplsningen allt eftersom. Men det fattas lite i karaktrsbeskrivningarna. Fngvrdaren Rebecka saknar all trovrdighet och inte heller polissidan r riktigt bra tecknad. God underhllning r det dock, klart vrd att lsa!

Detta r den fjrde boken om klagaren Jana Berzelius. Jag har lst och skrivit om den tredje boken hr och dr hittar du lnkar till vriga bcker i serien.
Precis som tidigare bcker i serien har ven denna ett hgt tempo och man sugs in i boken redan frn sida ett. Dessutom handlar ju denna om ett barn vilket gr det n mer spnnande. Sista sidorna r olidligt nervkittlande och slutet r inte alls det man frvntade sig.
Karaktren Jana hade jag nog lite svrt fr frn brjan men tycker nu om henne mer och mer fr varje bok. Hennes kamp mot Danilo Pea r en spnnande del i varje bok.
Henrik och Mia r lite mer svra att f grepp om. Henrik verkar vara vldigt sympatisk medan Mia r mer inbunden och butter, enligt mig d.
Jag tror man fr ut mest av att lsa dessa bcker i ordning. Fr lsa dem det tycker jag absolut att man ska gra.

Betyg 5 av 5

Spnnande att flja Janas fortsatta jakt p att gra sig fri frn sitt frflutna. Mnga tnkvrda dilemman som mnniskorna som skildras i boken stlls infr. Gillar nr det vcker tankar p val som kan verka svarat eller vita...men nr det efter eftertanke finns en massa grzoner dremellan.

Den frsta boken jag lste i denna serie var Prio ett och jag sg fram emot att lsa uppfljaren till den boken. Jana Berzelius gamla "vn" Danilo Pea frskte rymma frn Sverige i frra boken, genom att hota att avslja Janas hemlighet, men i denna bok sitter han i fngelse och vntar p rttegng. Samtidigt s kidnappas en liten pojke och Jana mste dela sin uppmrksamhet mellan kidnappninsgfallet och Danilo som krver att hon ska beska honom och om hon inte gr som han sger s tnker att se till att ngon hon tycker om skadas.

Pappas pojke r en lttlst kriminalare. Det tog lite lngre tid att lsa denna bok fr mig, dels fr att jag ofta brjade lsa sent p kvllen, dels fr att jag hade vissa svrigheter med handlingen och dess karaktrer. Jag fann att berttelsen i denna bok saknade samma intensivitet som berttelsen i Prio ett, samt att sidohandlingarna, Mia Bolanders romantiska ventyr samt Danilo Pea frfrande kraft i fngelset strde mig. Dock var sjlva kidnappningsfallet intressant ven om slutet var rtt s uppenbart.

Pappas pojke tilltalar skerligen de som lskar denna serie och har lst alla bcker. Jag mste erknna att jag inte sg tjusningen i denna bok, och i jmfrelse med Prio ett s kndes den vldigt blek. Dock r jag intresserad att lsa de tidigare bckerna i serien och f reda p mer om Janas bakgrund.

En mycket bra bok! Spnnande och en stark beskrivning av krleken till ett barn. klagarens tidigare liv gr hennes karaktr intressant. En bok som har likheter med Keplers "Sandmannen"

Betyg: 4,5 av 5.

Pappas pojke r den fjrde boken i serien om klagaren Jana Berzelius av frfattaren Emelie Schepp. Jag har lst alla dom tre tidigare, och tyckt om dom alla tre. Den frsta boken tyckte jag var okej, men inte mer. Den andra boken tyckte jag var bra mycket bttre. Och den tredje boken nnu bttre. Hr r lnkar till mina recensioner av alla dom tre tidigare bckerna, i den ordning som dom har getts ut: Mrkta fr livet, Vita spr, och Prio ett.

Nu har jag allts lst den fjrde boken i serien, och den fljde trenden frn dom fregende bckerna. Fr jag tyckte att Pappas pojke var nnu lite bttre n dom tidigare.

Mycket vlskriven, vldigt spnnande, trovrdiga karaktrer, och en mycket spnnande historia med ett frsvunnet barn.

Jag rekommenderar verkligen boken, och ls helst serien frn brjan. Och jag ser verkligen fram emot nsta bok i serien om klagaren Jana Berzelius och poliserna i Norrkping.

Spnnande, stark och skickligt skriven!

En sexring pojke ringer till sin pappa som r och handlar. Skrckslagen sger han att ngon tagit sig in i deras hus. Det r det sista som hrs ifrn pojken innan han frsvinner sprlst.
Serien om klagare Jana Berzelius vxer fr varje bok. De har blivit bttre och bttre och det mrks att frfattaren hittat sitt sprk och ton. Handlingen r spnnande och Janas tidigare liv gr hennes karaktr intressant och olik mnga andra deckare. Boken var vldigt lttlst och snabb att lsa, den tog alltfr snabbt slut. Nu vntar jag med spnning p nsta del i serien!