Pappaklausulen

En pappa återvänder till Sverige för att hälsa på familjen som han en gång övergav. Hans dotter är gravid med fel man, hans neurotiske son har fått egna barn och vill att pappan som nu är farfar ska ta hand om sig själv. Pappaklausulen måste omförhandlas. Men går det? Inte utan krig. Jonas Hassen Khemiris nya roman handlar om familjehemligheter och blodsband, om gatstenar och dinosaurier, om kärlek och svek. Och om utmaningen i att fortsätta vara familj, trots allt.

Nina Gustafsson

2019-01-28

Khemiri berättar bitvis mycket igenkännande om föräldraskap men farfaderns relation till sina barn är mer komplex och söndrig. Språket är som alltid mycket träffande men själva historien berör inte hela vägen. 3+

John C

2019-01-16

Ett familjedrama där allas perspektiv kommer fram, men där den 40-åriga sonen är den mesta berättarrösten. Hans far som lämnade honom och hans familj under tidiga år kommer tillbaka och sonen har tröttnat på att vara hans allt-i-allo. Samtidigt har han en hektisk vardag med småbarn och en framgångsrik fru som i princip försörjer honom. Hans eget företagande är inte lika framgångsrikt och han drömmer om något annat...
Intressant historia som fungerar rätt bra, även om omskrivningar som "sonen som blivit far" eller "pappan som blivit farfar" känns något tjatiga efter 200 sidor. Klart läsvärd!

Stefan Wern

2019-01-07

Alla som har eller har haft småbarn lär le, skratta och sucka högt åt Khemiris på-pricken-iakttagelser om hur det livet ter sig. Varmt och som alltid med en unik berättarröst.

Konrad Sundström

2019-01-06

Igenkännande om hur det är att försöka hålla ihop en stor familj med många åsikter. Lite rörig till en början, men den växer på slutet.

Maria Eriksson

2018-11-17

5 av fem alla dar i veckan bror

Torbjörn Nilsson

2018-10-27

Tack vare att småbarnsförälderåren är på bekvämt avstånd kan jag njuta av och mer mysrysa än obehagsvåndas över denna intensiva färd genom medelklasslivets livspussel och familjetrassel.
Khemiri fångar samtiden och (invandrar)generationerna skarpsynt, flyhänt, isande och roande.
Antar att det är hans bror, som har läst in boken jättebra.
Det var med lätt darrande steg jag gick in i Shopexpresskassorna, samtidigt som huvudpersonen i boken nyss gjort samma sak och mild galenskap sen följde...

Emma Fägerlind

2018-10-12

För mycket fokus på tråkigheten i vardagen, en vardag alldeles för lik min egen. Fick nästan lite ångest, på ett tråkigt sätt. Men bra ändå, förstås, och blev bättre mot slutet, så det är nästan en fyra. (Heter det inte våtservetter i Stockholm?)