Pappaklausulen

En pappa tervnder till Sverige fr att hlsa p familjen som han en gng vergav. Hans dotter r gravid med fel man, hans neurotiske son har ftt egna barn och vill att pappan som nu r farfar ska ta hand om sig sjlv. Pappaklausulen mste omfrhandlas. Men gr det? Inte utan krig.Jonas Hassen Khemiris nya roman handlar om familjehemligheter och blodsband, om gatstenar och dinosaurier, om krlek och svek. Och om utmaningen i att fortstta vara familj, trots allt.

Tack vare att smbarnsfrlderren r p bekvmt avstnd kan jag njuta av och mer mysrysa n obehagsvndas ver denna intensiva frd genom medelklasslivets livspussel och familjetrassel.
Khemiri fngar samtiden och (invandrar)generationerna skarpsynt, flyhnt, isande och roande.
Antar att det r hans bror, som har lst in boken jttebra.
Det var med ltt darrande steg jag gick in i Shopexpresskassorna, samtidigt som huvudpersonen i boken nyss gjort samma sak och mild galenskap sen fljde...

Fr mycket fokus p trkigheten i vardagen, en vardag alldeles fr lik min egen. Fick nstan lite ngest, p ett trkigt stt. Men bra nd, frsts, och blev bttre mot slutet, s det r nstan en fyra. (Heter det inte vtservetter i Stockholm?)