Pansarhjärta

Nesbø, Jo

| 2010

När man blir levande begravd i ett snöskred och bröstkorgen trycks så hårt samman av snön att lungorna inte kan fyllas, har man bara syret i ­blodet kvar att leva på. Det räcker i ganska exakt fyra ­minuter. Tillståndet kallas pansarhjärta. Två kvinnor hittas mördade i Oslo, bägge har drunk­nat i sitt eget blod. Mysteriet som polisen står inför är att sticksåren i ansiktet på de döda har tillfogats från insidan av munnen. Kaja Solness vid Oslopolisen skickas till Hongkong för att leta upp den man som är Norges enda specialist på seriemord. Den alkoholiserade polismannen har gömt sig någonstans i miljonstaden, på flykt från demonerna i ett tidigare mordfall, minnena av kvinnan han älskar och den kinesiska maffian. Hans namn är Harry Hole. Högst motvilligt och tvärtemot ledningens uttryck­liga order drar Harry igång en egen utredning tillsammans med Kaja. De hittar snart ett tydligt...

Charlotte Sagrelius

2018-11-19

Boken var både spännande och hade flera twists som läsaren inte var beredd på.

Karin Johansson

2018-10-01

Spännande!

Johan

2018-07-19

Välskriven men inget för känsliga. Den är brutal.

2015-05-31

Det blir ju en fyra för han skriver ju så bra. Men den här boken blev lite för jobbig mot slutet. Nog kunde den väl ha avslutats utan den sista knorren. Blev lite svårt till och med att hålla reda på personerna, särskilt som namnbyte också förekom.

Ellinor Karlberg

2015-03-07

Pansarhjärta är liksom Snömannen en helt fantastisk deckare. Över 600 sidor men väldigt drivande story

Matilda Krig

2014-11-16

Sjukt bra och spännande, det var svårt att slita sig från boken!! Men jag fattade inte riktigt slutet...

Matilda Krig

2014-11-16

2014-10-16

En fantastisk bok men den är också lika hjärtslitande som titeln antyder. Jag blir besviken på när personer inte kan gripa det fina omkring sig och Harry Hole är definitivt ingen mästare på den fronten. Boken är ändå på något vis ganska vacker, och komplex.

Lotta Karlsson

2014-05-21

Bra men lite för osannolik.

Maria Larsson

2013-06-21

Det är inte samma driv, samma spänning i den åttonde Harry Hole-deckaren - "Pansarhjärta" - som det var i boken innan, "Snömannen". Tvärtom är den ganska seg på sina ställen (=långtråkig), spretig intrig och som läsare har man svårt att fokusera på handlingen.

Jag blir alldeles matt av att läsa all denna text.

Men det är inte utan att jag beundrar Nesbö som författare. Jag kan tänka mig att han får stångas rejält med bokförlag för att hålla fast vid sin vision, att han vägrar kompromissa. Det tyder på att han antingen har en beundransvärd integritet eller sällsynt envishet.

"Pansarhjärta" för mina tankar till Agatha Christies klassiska "Ten Little Indians" (aka "And then there were none"). Om det är en medveten hyllning till den legendariska författarinnan eller inte låter jag vara osagt. Om det är medvetet är det oerhört snyggt. Är det inte det så är det bara en sorglig påminnelse om att man inte kan uppfinna hjulet på nytt.

Jag väljer att tro på det första alternativet.

Maria Larsson

2013-06-21

Svag 3:a. Boken är onödigt lång. Blir stundtals långtråkig.

Sina J. Saouk

2013-04-24

Jag lyckades aldrig fastna för den här boken. Den blev aldrig riktigt jättespännande, men ändå var det någonting som fick mig att fortsätta läsa vidare för att få reda på hur det slutar. Och så är det ett himla tjat om Snömannen och Harrys exflickvän och hennes son, så om man har läst den boken så känner man sig lite insatt i det.
Dessutom tyckte jag att boken var alldeles för lång ? jag orkade inte läsa den sista delen, det spelade ingen roll längre. Det kändes att när de väl kom på vem mördaren var så hade jag tappat intresset för länge sedan.

PL *

2013-04-16

600 välskrivna, spännande sidor. Oerhört bra! Bästa deckarförfattaren. Bör dock ha läst Snömannen innan den här.

Anneli Gustavsson

2013-01-06

Har nu läst boken för andra gången. Den är helt klart värd att omvärdera.

Maria Mobiny

2012-12-16

Väldigt bra och spännande, ibland rå och våldsam

Anna Andreasson

2012-06-23

Vilken spänning boken igenom. Bra skrivit och man blev överraskad av mördaren. Kan absolut rekommendera denna bok. Kommer absolut läsa Jo Nesbo andra böcker om Harry Hole.

Anita Lundgren

2012-06-06

Bra och spännande som alltid, men nu börjar det bli väl våldsamt.

Emma Johansson

2012-05-19

Spännande men lite för lång.

Marc Moore

2012-05-06

För mycket grafiskt våld för att funka för mig =S

2012-04-21

Det här är den åttonde delen om den norske Harry Hole. Här finns mängder av referenser till den sjunde delen, Snömannen, som var den första boken jag läste av Nesbø. Det var drygt tre år sedan så några referenser begrep jag ingenting av. Det gjorde inget, för allt annat var sig likt. Harry Hole är ensammare än någonsin och också mörkare, grymmare och listigare. Läs resten på http://bokslut.blogspot.se/2012/04/pansarhjarta-av-jo-nesb.html

Birgitta Wahlström

2012-04-15

Spännande men lite väl lång

harriet karlsson

2012-03-31

Jag som gillar Nesbo och Harry Hole tycker förstås om den här. Man vet att det förmodligen ordnar sig men det kryper i kroppen fram till sista sidan.

Ulf Pettersson

2012-03-27

MYCKET BRA OCH SPÄNNANDE HARRY HOLE MED NÅGOT OVÄNTAD UPPLÖSNING EFTER ALLA MÖJLIGHETER SOM FANNS

Anna rasmussen

2012-01-04

Spännande som tusan! Väntar på nästa!

2011-12-02

Var får han allt ifrån? Jag skulle aldrig kunna komma på sådana hemskheter...
Spännande var den i alla fall!!

2011-12-02

Väntar på nästa som ska komma ut i februari 2012.

Eva Kiani

2011-11-24

en bra deckare som höll mig gissande, men hade lite för många sterotyper för full pott.

malin norbäck

2011-11-23

Bra deckare. Innehåller det den ska! Spännande intrig, häftiga personer och lite cliff-hangers.

2011-11-13

Alla böckerna om Harry är bra!

Karl-Johan Holmér

2011-09-06

Väldigt spännande bok med en intressant skildring av Holes relation till sin döende far. Trots att boken är lång tycker jag att det håller bra hela vägen, mycket tack vare att Nesbo har väldigt lätt för att hela tiden fylla ut persongalleriet och inflika detaljer som ger en oerhört tilltalande helhet! Rekommenderas!

Jan Banan

2011-08-30

Jag gillar Nesbö och framför allt karaktären Harry Hole. Den här boken skulle dock ha varit så mycket bättre utan alla rökridåer som enbart är till för att lura läsaren. Dessa gör bara boken åt helsike för lång då en massa onödig text ska presenteras för läsaren. Nesbö skulle istället ha fokuserat enbart på den riktiga historien och förbättrat den i stället.

Magnus Bergström

2011-08-14

Innehåller många spännande element och en hyfsat välvävd mordgåta, men kändes mer "på låtsas" än den fina föregångaren "Snömannen". Men Nesbø har mig i sitt grepp och jag kommer fortsätta följa kommissarie Hole ända till slutet.

Maria B Hansson

2011-07-22

Det inledande kapitlet var så äckligt att jag nästan slutade läsa. Han bygger upp en komplex historia med många snåriga relationer. Jag tror att boken vunnit på att kortas hundra sidor eller mer. Läsvärd underhållning.

Tove Skarstedt

2011-06-07

Ja, läs Nesbö och läs dem från början! Välskrivet, spännande och otippat av en sympatisk författare!

h4l h4rtl3y

2011-04-27

kanske för att jag blir nostalgisk av Oslo-miljöerna, men visst höjer sig detta över medel? Sedan blir det skrattretande macho emellanåt: bara tanken på att Harry Hole och Lisbeth Salander skulle mötas, gör att ironins smilband får ohämmade ryckningar ... Men Nesbø är påläst, det är spännande resor mellan olika miljöer, och det är bra driv i berättelsen.

janne lindh

2011-04-02

Ännu en mycket bra bok av Jo Nesboe. Pansarhjärta är mycket välskriven och med intressanta karaktärer. Men ibland blir man nästan övermätt på på alla nya händelser och alla nya vändningar. Försök att lugna ner dig lite till nästa bok, Nesboe.

Anette Marcusson

2011-03-17

Ulf Gustafsson

2011-03-02

Pansarhjärta. Harry Hole. En för all del spännande bok som, måste jag erkänna, jag hade svårt att släppa mot slutet. Men ändå inte extraordinärt. Helt ok språk, men inget som på något sätt sticker ut. Kanske borde och ville jag ge dig betyget 3.5, men det går ju inte...

Kristina Wiklundh

2011-02-20

Ohyggligt spännande och välskriven. Nesbö är deckarnas mästare.

Maria Johnson

2011-02-15

Nesbö är en mästare på att lägga ut rökridåer som gör att man flera gånger tror att man listat ut vem som är mördaren. När man tror att lösningen är nära vrider han intrigen, både två och tre gånger och det håller hela vägen. Den här gången är det en ovanligt sadistisk mördare som Harry Hole jagar. Harry är något av en anti-hjälte med många personliga och drogrelaterade problem. Han återvänder motvilligt till Oslo och polisen trots att han sagt upp sig och flytt till Hong Kong. Det här är en typisk sidvändare, jag hade svårt att lägga den ifrån mig

Synnöve Albinsson

2011-02-15

Mycket spännande

Pär Svensson

2011-01-11

Halvklyschigt men kompetent.

Marianne Strandberg

2011-01-05

Bra, stundtals värt en femma, men för lång. Det var som om det kom en "bok på boken".

Ewa Hammarstedt

2010-12-29

Som alltid, spännande bra och välskrivet

Claes Nilsson

2010-12-18

Nesbo skriver en fullträff igen! Omöjligt att inte engageras i Harrys liv och hans sätt att lösa mordgåtor. Enda som hindrar från en femma är att slutet blir lite långt och utdraget.

monica eklöf

2010-10-10

Är mycket förälskad i Nesbös person och miljöbeskrivningar! Att birollsfigurerna tillåts ta plats och det faktum att ett endaste ord kan få en så stor betydelse att det blir ett eget litet kapitel kan endast en riktigt duktig deckarförfattare få till! Läs, förskräcks och njuut!

Patricia B

2010-10-06

Inte lika bra som hans tidigare, men jäklar vad Hole är bäst!

Ullis N

2010-09-20

Den segaste av Nesbos böcker hittills, men på efter 50-75 sidor tog det ordentlig fart och jag kände igen honom igen.

Ingrid Herrström

2010-09-08

En driven story, som vanligt ganska rått av denne författare, men råheten är råare än vanligt.

Wenche Sjöberg

2010-08-26

Älskade denna boken. Som jag gjort med alla böckerna om Harry Hole,,,fan jag är kär i Harry =)))) <3