Pansarhjrta

Nesb, Jo

| 2010

Nr man blir levande begravd i ett snskred och brstkorgen trycks s hrt samman av snn att lungorna inte kan fyllas, har man bara syret i blodet kvar att leva p. Det rcker i ganska exakt fyra minuter. Tillstndet kallas pansarhjrta. Tv kvinnor hittas mrdade i Oslo, bgge har drunknat i sitt eget blod. Mysteriet som polisen str infr r att sticksren i ansiktet p de dda har tillfogats frn insidan av munnen. Kaja Solness vid Oslopolisen skickas till Hongkong fr att leta upp den man som r Norges enda specialist p seriemord. Den alkoholiserade polismannen har gmt sig ngonstans i miljonstaden, p flykt frn demonerna i ett tidigare mordfall, minnena av kvinnan han lskar och den kinesiska maffian. Hans namn r Harry Hole. Hgst motvilligt och tvrtemot ledningens uttryckliga order drar Harry igng en egen utredning tillsammans med Kaja. De hittar snart ett tydligt...

Charlotte Sagrelius

2018-11-19

Boken var bde spnnande och hade flera twists som lsaren inte var beredd p.

Karin Johansson

2018-10-01

Spnnande!

Johan

2018-07-19

Vlskriven men inget fr knsliga. Den r brutal.

2015-05-31

Det blir ju en fyra fr han skriver ju s bra. Men den hr boken blev lite fr jobbig mot slutet. Nog kunde den vl ha avslutats utan den sista knorren. Blev lite svrt till och med att hlla reda p personerna, srskilt som namnbyte ocks frekom.

Ellinor Karlberg

2015-03-07

Pansarhjrta r liksom Snmannen en helt fantastisk deckare. ver 600 sidor men vldigt drivande story

Matilda Krig

2014-11-16

Sjukt bra och spnnande, det var svrt att slita sig frn boken!! Men jag fattade inte riktigt slutet...

Matilda Krig

2014-11-16

2014-10-16

En fantastisk bok men den r ocks lika hjrtslitande som titeln antyder. Jag blir besviken p nr personer inte kan gripa det fina omkring sig och Harry Hole r definitivt ingen mstare p den fronten. Boken r nd p ngot vis ganska vacker, och komplex.

Lotta Karlsson

2014-05-21

Bra men lite fr osannolik.

Maria Larsson

2013-06-21

Det r inte samma driv, samma spnning i den ttonde Harry Hole-deckaren - "Pansarhjrta" - som det var i boken innan, "Snmannen". Tvrtom r den ganska seg p sina stllen (=lngtrkig), spretig intrig och som lsare har man svrt att fokusera p handlingen.

Jag blir alldeles matt av att lsa all denna text.

Men det r inte utan att jag beundrar Nesb som frfattare. Jag kan tnka mig att han fr stngas rejlt med bokfrlag fr att hlla fast vid sin vision, att han vgrar kompromissa. Det tyder p att han antingen har en beundransvrd integritet eller sllsynt envishet.

"Pansarhjrta" fr mina tankar till Agatha Christies klassiska "Ten Little Indians" (aka "And then there were none"). Om det r en medveten hyllning till den legendariska frfattarinnan eller inte lter jag vara osagt. Om det r medvetet r det oerhrt snyggt. r det inte det s r det bara en sorglig pminnelse om att man inte kan uppfinna hjulet p nytt.

Jag vljer att tro p det frsta alternativet.

Maria Larsson

2013-06-21

Svag 3:a. Boken r ondigt lng. Blir stundtals lngtrkig.

Sina J. Saouk

2013-04-24

Jag lyckades aldrig fastna fr den hr boken. Den blev aldrig riktigt jttespnnande, men nd var det ngonting som fick mig att fortstta lsa vidare fr att f reda p hur det slutar. Och s r det ett himla tjat om Snmannen och Harrys exflickvn och hennes son, s om man har lst den boken s knner man sig lite insatt i det.
Dessutom tyckte jag att boken var alldeles fr lng ? jag orkade inte lsa den sista delen, det spelade ingen roll lngre. Det kndes att nr de vl kom p vem mrdaren var s hade jag tappat intresset fr lnge sedan.

PL *

2013-04-16

600 vlskrivna, spnnande sidor. Oerhrt bra! Bsta deckarfrfattaren. Br dock ha lst Snmannen innan den hr.

Anneli Gustavsson

2013-01-06

Har nu lst boken fr andra gngen. Den r helt klart vrd att omvrdera.

Maria Mobiny

2012-12-16

Vldigt bra och spnnande, ibland r och vldsam

Anna Andreasson

2012-06-23

Vilken spnning boken igenom. Bra skrivit och man blev verraskad av mrdaren. Kan absolut rekommendera denna bok. Kommer absolut lsa Jo Nesbo andra bcker om Harry Hole.

Anita Lundgren

2012-06-06

Bra och spnnande som alltid, men nu brjar det bli vl vldsamt.

Emma Johansson

2012-05-19

Spnnande men lite fr lng.

Marc Moore

2012-05-06

Fr mycket grafiskt vld fr att funka fr mig =S

2012-04-21

Det hr r den ttonde delen om den norske Harry Hole. Hr finns mngder av referenser till den sjunde delen, Snmannen, som var den frsta boken jag lste av Nesb. Det var drygt tre r sedan s ngra referenser begrep jag ingenting av. Det gjorde inget, fr allt annat var sig likt. Harry Hole r ensammare n ngonsin och ocks mrkare, grymmare och listigare. Ls resten p http://bokslut.blogspot.se/2012/04/pansarhjarta-av-jo-nesb.html

Birgitta Wahlstrm

2012-04-15

Spnnande men lite vl lng

harriet karlsson

2012-03-31

Jag som gillar Nesbo och Harry Hole tycker frsts om den hr. Man vet att det frmodligen ordnar sig men det kryper i kroppen fram till sista sidan.

Ulf Pettersson

2012-03-27

MYCKET BRA OCH SPNNANDE HARRY HOLE MED NGOT OVNTAD UPPLSNING EFTER ALLA MJLIGHETER SOM FANNS

Anna rasmussen

2012-01-04

Spnnande som tusan! Vntar p nsta!

2011-12-02

Var fr han allt ifrn? Jag skulle aldrig kunna komma p sdana hemskheter...
Spnnande var den i alla fall!!

2011-12-02

Vntar p nsta som ska komma ut i februari 2012.

Eva Kiani

2011-11-24

en bra deckare som hll mig gissande, men hade lite fr mnga sterotyper fr full pott.

malin norbck

2011-11-23

Bra deckare. Innehller det den ska! Spnnande intrig, hftiga personer och lite cliff-hangers.

2011-11-13

Alla bckerna om Harry r bra!

Karl-Johan Holmr

2011-09-06

Vldigt spnnande bok med en intressant skildring av Holes relation till sin dende far. Trots att boken r lng tycker jag att det hller bra hela vgen, mycket tack vare att Nesbo har vldigt ltt fr att hela tiden fylla ut persongalleriet och inflika detaljer som ger en oerhrt tilltalande helhet! Rekommenderas!

Jan Banan

2011-08-30

Jag gillar Nesb och framfr allt karaktren Harry Hole. Den hr boken skulle dock ha varit s mycket bttre utan alla rkrider som enbart r till fr att lura lsaren. Dessa gr bara boken t helsike fr lng d en massa ondig text ska presenteras fr lsaren. Nesb skulle istllet ha fokuserat enbart p den riktiga historien och frbttrat den i stllet.

Magnus Bergstrm

2011-08-14

Innehller mnga spnnande element och en hyfsat vlvvd mordgta, men kndes mer "p ltsas" n den fina fregngaren "Snmannen". Men Nesb har mig i sitt grepp och jag kommer fortstta flja kommissarie Hole nda till slutet.

Maria B Hansson

2011-07-22

Det inledande kapitlet var s ckligt att jag nstan slutade lsa. Han bygger upp en komplex historia med mnga snriga relationer. Jag tror att boken vunnit p att kortas hundra sidor eller mer. Lsvrd underhllning.

Tove Skarstedt

2011-06-07

Ja, ls Nesb och ls dem frn brjan! Vlskrivet, spnnande och otippat av en sympatisk frfattare!

h4l h4rtl3y

2011-04-27

kanske fr att jag blir nostalgisk av Oslo-miljerna, men visst hjer sig detta ver medel? Sedan blir det skrattretande macho emellant: bara tanken p att Harry Hole och Lisbeth Salander skulle mtas, gr att ironins smilband fr ohmmade ryckningar ... Men Nesb r plst, det r spnnande resor mellan olika miljer, och det r bra driv i berttelsen.

janne lindh

2011-04-02

nnu en mycket bra bok av Jo Nesboe. Pansarhjrta r mycket vlskriven och med intressanta karaktrer. Men ibland blir man nstan vermtt p p alla nya hndelser och alla nya vndningar. Frsk att lugna ner dig lite till nsta bok, Nesboe.

Anette Marcusson

2011-03-17

Ulf Gustafsson

2011-03-02

Pansarhjrta. Harry Hole. En fr all del spnnande bok som, mste jag erknna, jag hade svrt att slppa mot slutet. Men nd inte extraordinrt. Helt ok sprk, men inget som p ngot stt sticker ut. Kanske borde och ville jag ge dig betyget 3.5, men det gr ju inte...

Kristina Wiklundh

2011-02-20

Ohyggligt spnnande och vlskriven. Nesb r deckarnas mstare.

Maria Johnson

2011-02-15

Nesb r en mstare p att lgga ut rkrider som gr att man flera gnger tror att man listat ut vem som r mrdaren. Nr man tror att lsningen r nra vrider han intrigen, bde tv och tre gnger och det hller hela vgen. Den hr gngen r det en ovanligt sadistisk mrdare som Harry Hole jagar. Harry r ngot av en anti-hjlte med mnga personliga och drogrelaterade problem. Han tervnder motvilligt till Oslo och polisen trots att han sagt upp sig och flytt till Hong Kong. Det hr r en typisk sidvndare, jag hade svrt att lgga den ifrn mig

Synnve Albinsson

2011-02-15

Mycket spnnande

Pr Svensson

2011-01-11

Halvklyschigt men kompetent.

Marianne Strandberg

2011-01-05

Bra, stundtals vrt en femma, men fr lng. Det var som om det kom en "bok p boken".

Ewa Hammarstedt

2010-12-29

Som alltid, spnnande bra och vlskrivet

Claes Nilsson

2010-12-18

Nesbo skriver en fulltrff igen! Omjligt att inte engageras i Harrys liv och hans stt att lsa mordgtor. Enda som hindrar frn en femma r att slutet blir lite lngt och utdraget.

monica eklf

2010-10-10

r mycket frlskad i Nesbs person och miljbeskrivningar! Att birollsfigurerna tillts ta plats och det faktum att ett endaste ord kan f en s stor betydelse att det blir ett eget litet kapitel kan endast en riktigt duktig deckarfrfattare f till! Ls, frskrcks och njuut!

Patricia B

2010-10-06

Inte lika bra som hans tidigare, men jklar vad Hole r bst!

Ullis N

2010-09-20

Den segaste av Nesbos bcker hittills, men p efter 50-75 sidor tog det ordentlig fart och jag knde igen honom igen.

Ingrid Herrstrm

2010-09-08

En driven story, som vanligt ganska rtt av denne frfattare, men rheten r rare n vanligt.

Wenche Sjberg

2010-08-26

lskade denna boken. Som jag gjort med alla bckerna om Harry Hole,,,fan jag r kr i Harry =)))) <3