Pandekagehuset

Gerhardsen, Carin

| 2009

Flag from da

Mandag eftermiddag i november, klokken er fire og mørket sænker sig over sneen. Ejendomsmægleren sætter sig til rette i toget med dagens avis. Når han ser på alle de triste, gråblege ansigter i kupeen, føler han sig lykkelig. Han har jo selv succes, et godt job og er gift med en dejlig kvinde og far til tre børn. Ud af øjenkrogen skimter han en anden mand, der sidder tværs over for ham. Manden ser luset ud, men virker bekendt. Gad vide om han også er lykkelig? Om hans liv har formet sig, som han drømte om? Da toget standser, står begge mænd af, dagen efter er kun en af dem i live. Mordet på Hans Vannerberg er det første af flere bestialske mord, der følger i Midtsverige. Kriminalkommissær Sjöberg fra Hammarby Politi leder efterforskningen. Han er selv far til fem og gift med Åsa. Sammen med kollegaerne ? der også tæller den unge og kvikke politibetjent Petra Westman ? indleder Sjöberg jagten...

Karolina Jonsson

2022-07-31

Nejmen snälla, vad var det jag precis läste? Vilken käftsmäll. Att det här är en debut också, förstår jag inte. Det kändes direkt som om mitt hjärta låg i boken, berättelsen var så närvarande. Med ganska få sidor och få ord får Gerhardsen med så mycket, det ryms så mycket känslor, så nyanserade beskrivningar av både miljö, karaktärer och känslor. Det förbryllar mig. Det är otroligt samhällsaktuellt, även idag. Jag är fascinerad över hur verkliga scenerna blir framför mig, jag kan se och känna hela känslan i rummet där karaktären är. Framförallt tänker jag på scenen hemma hos Conny Sjöberg med sin familj som lagar mat tillsammans, jag ser det som i en film. Skratten, gemenskapen, rösterna som försöker överrösta varandra och den uppsluppna stämningen. Den här boken är brutal, morden är brutala. Spänningen likaså. Jag älskar dessutom den grupp av människor som bildar utredningsteamet, poliserna. Det är ett otroligt härligt och skickligt gäng, och det blir personligt. Jag kommer njuta av att fortsätta följa de genom hela serien. Det som var extra kul för mig är att jag bor i Katrineholm där en stor del av berättelsen utspelas, och jag är dessutom brevbärare i staden så när gator och miljöer beskrivs här så vet jag exakt var vi är och hur det ser ut. Och jag kan säga såhär - jag läste ut boken på två dagar. Ni vet när man pausar i läsningen av en bok, ställer sig upp och inser att "jäklar, vad hungrig jag är..." SÅ spännande var det! Allt annat glömdes bort. Jag är lyckligt lottad just nu som har hela serien framför mig. Det känns som att jag ska ut och åka berg- och dalbana. Jag är redo!

Olidligt spännande, välskriven och enastående deckare!

2019-09-17

Carin Gerhardsen tillhör de bättre deckarförfattarna i mitt tycke. Detta är första boken i Hammarby serien. Jag gillar karaktärerna i den här serien men intrigen i denna första bok känns lite väl "krystad" för att nå upp i uppföljarnas kvalitet. Stark 2:a.

ElinsBokhylla

2019-04-19

Bokens handling och mordfall var väldigt bra skrivet. Beskrivningarna av morden och polisarbetet var väldigt bra skrivet med många snaskiga och äckliga detaljer, på ett positivt sätt så klart!
Varje mord var oerhört välskrivet, detaljerna gjorde att jag både mådde illa och ryckte på näsan. Det är nog en av de mest detaljerade böcker som jag har läst på länge, i alla fall där morden är så välskrivna. Verkligen ett plus, det är så jag vill ha mina deckare!

Carin Gerhardsen hade lyckats skriva in karaktärerna oerhört bra i boken, man fick lagom med bakgrundsfakta och detaljer för att man lätt skulle hänga med bland de olika huvudkaraktärerna.

Däremot måste jag säga att många kapitel endast bestod av fördjupning i karaktärerna, trots att jag tycker att det var bra att man fick en detaljerad redogörelse för karaktärerna, så upplevde jag att vissa karaktärer tog upp för mycket plats i boken. Plats som jag personligen hade velat lämnats åt jakten efter mördaren eller mer en inblick i vem mördaren var och hur hen stalkade sina offer, vilket jag uppfattade att mördaren gjorde.

Vissa kapitel blev därför för mig väldigt tunga, tråkiga och sega. Det var väldigt lite som skedde under vissa kapitel för att sedan helt plötsligt ske massor med saker i nästa kapitel, som då var väldigt kort.

Jag hade mer än gärna velat läsa mer om mördaren, veta mer vad som skedde från barndomen, tonåren och fram till att hen började utföra de brutala morden. Det hade varit intressant att få lite mer inblick, än att läsa mer om polisernas privatliv. Men jag kan tänka mig att det kommer mer framöver i boken, speciell historian om Petra och hennes öde.

Jennie W

2019-04-01

Jättebra! Välskriven och spännande, otroligt detaljrika beskrivningar av miljö och karaktärer.

Bokslukerskan 93

2019-01-19

Sträckläste

Johanna Åberg

2018-11-18

En mycket bra och spännande bok som var svår att lägga ifrån sig!!! Kommer definitivt att läsa fler böcker av Carin Gerhardsen!!

Madame Medusa

2018-05-13

Marléne S

2016-04-26

Mycket bra!

Jan Banan

2015-08-24

Välskriven och enkel med en liten tvist på slutet. Något bättre än Mamma, pappa barn.

Jenny Stark

2015-07-19

Första delen i Hammarbyserien gör ingen besviken!

Lilian Lidforss

2015-05-08

Bra och spännande bok, och vilken bra uppläsning!/Lilian

Maria Linder

2014-07-09

Borde ha lästs i november/december för rätta känslan (istället för på stranden i juli).
Riktigt bra berättande språk, välformulerade karaktärsbeskrivningar som gör att man snabbt lär känna karaktärerna och en mycket god struktur på denna debutroman. Hög spänningsfaktor! Blev riktigt grundlurad, alltid roligt när man läser en deckare :)

Anna Jensen

2014-05-31

Hemska och intressanta mord! Intelikaspännande som del två (som jag råkade läsa först)

Maria Svedman

2013-06-26

Sorglig men spännande. Man både förstår och avskyr det som händer. Och man både tycker synd om och tycker rätt åt dem när offren blir ställda mot väggen.

2013-06-08

En väldigt spännande bladvändare, helt olik Läckbergs tråkiga fånböcker! Utmärkt uppläsning av Rachel Mohlin!

2013-06-08

Så många har pratat så väl så länge om den här boken och nu var det alltså dags för mig att läsa den. Det var med lite oro som jag började läsningen, men i det stora hela så behövde jag inte vara orolig. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/06/pepparkakshuset-av-carin-gerhardsen.html

Lena Sköld

2013-03-31

Otroligt bra skrivet

Jennie Arwin

2013-03-04

Är egentligen inte så mycket för deckare men denna gillade jag. Intressant persongalleri och man kan ju inte annat än gilla Conny!

harriet karlsson

2012-12-18

Emma Martincic

2012-07-22

Mycket bra och spännande läsning.

Nja , den är inte värd en 5:a som så många sagt. Men en klar 4 tycker jag.

2012-03-30

För mycket offermentalitet. Både bland de som mobbade och blev mobbade. Tyck synd om mej känsla. Visst är det hemskt med mobbing men här var de för många.Då kan man hellre läsa en dokumentär om vad som kan hända barn vid mobbing.
Tyckte inte heller att den var spännande. Hennes senare böcker är bättre.

Carina Olsson

2012-03-29

Klart läsvärt, ser fram emot de andra delarna i i Hammarbyserien.
Rekommenderas.

Carina Svensson

2012-03-06

Åh, vad jag gillade att läsa denna spännande bok! Kom verkligen karraktärerna nära och kunde leva mig in i handlingen.

Caroline Karlsson

2012-02-09

Oerhört spännande och mycket välskrivet!

A H

2012-02-07

Inläsningen var jobbig att lyssna på.
Storyn var lite tunn.

Therese Simar

2011-12-01

Spännande så det förslår!

Lena L

2011-10-09

Dåligt och hafsigt skriven. Väntade mig mycket mera pga baksidestexten.

Lena A

2011-08-27

Sträckläste på semestern, de tog 1 dag i solen.

kristina johansson

2011-07-17

Handlingen lämnar en inte orörd utan får en att tänka långt efter det att boken avslutats....

Läste ett kapitel, sen gick det inte mer! Tyckte den var dåligt skriven.

Rasmusmatte .

2011-06-20

Lika spännande som hennes andra böcker. En av de bästa författarinnor vi har just nu.

Karin Lundberg

2011-04-12

Helt ok av typen "vanlig" svensk deckare.

Åse Bandling

Väldigt spännande bok. Jättebra

Toppenbra

Annelie S

2010-11-08

Spännande!! Mycket bra uppläsning av Rachel Molin. Ska genast ge mg i kast med del 2 i Hammarbyserien.

Conny J

2010-10-16

Till viss del något nytt i den svenska deckaren och till viss del samma tjat som Jungstedt och Läckberg och co. Kommer dock få en chans till för jag tycker det nya, som är svårt att sätta fingret på vad det var, var lite spännande... Mamma Pappa Barn inom kort...

2010-08-01

Ojojoj, här händer det saker! Så bra!

Kristina Simar

2010-07-27

Recension av Carin Gerhardsens bok Pepparkakshuset

Boken är utgiven av Ordfront förlag och innehåller 324 sidor.

Carin Gerhardsen är född 1963 och uppvuxen i Katrineholm, men är numera bosatt i Stockholm. Hon är matematiker och tidigare varit verksam inom IT-branschen. Pepparkakshuset är hennes debut som deckarförfattare och den första delen i Hammarbyserien. Carin Gerhardsen har tidigare kommit ut med romanen På flykt från tiden (Wiken)

Handling: Det är en vanlig måndag i november, klockan är ca 16, det börjar mörkna och blöt snö faller över Stockholm.
En man sätter sig tillrätta i tunnelbanan för att läsa sin kvällstidning. Han tittar sig omkring och ser trista och gråblanka ansikten framför sig, då känner han sig själv tillfreds med sig själv, han är lyckligt gift och far till tre underbara barn. I fönstret ser han spegelbilden av en dyster och luggsliten typ som verkar titta på honom. Ser mannen att han är lycklig och stör det kanske mannen?
Tåget bromsar in, mannen reser sig och går av. Han märker inte att den dystra mannen följer efter honom.

På en kort tid inträffar flera bestialiska mord i Mellansverige. Det blir kommissarie Conny Sjöberg och hans kollegor vid Hammarbypolisen som får ta han om fallen. Varför blev just dessa människor mördade? Ingen av dem verkade ha några fiender, och vad har den pensionerade förskoleläraren med det hela att göra? När Conny efter mycket om och men börja ana hur allt hänger ihop blir han alldeles kall inombords. Där ute finns en människa som av personliga skäl inte drar sig för att mörda på de mest bestialiska sätt.
Parallellt med polisens jakt på mördaren, får man läsa mördarens dagbok om hur och varför just dessa människor mördades.

En riktigt lyckad deckare. Jag läste Carin Gerhardsens sista bok Vyssan Lull före denna. Eftersom jag tyckte att den var så bra ville jag läsa denna så fort som möjligt, jag var så nyfiken för den fick så mycket uppmärksamhet när den kom ut. Författaren skriver fängslande och underhållande. Det händer nya saker hela tiden och givetvis är även denna en sträckläsarbok. Den är lättläst och är en riktig bra sommarläsningsbok. Läs den!

Betyg 4/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

Mia Dahlstrand

2010-05-12

2010-05-09
Barn är inte alltid snälla. Det är de vuxnas ansvar att fånga upp det. Vad kan hända annars? Väldigt bra bok som beskriver dagens aktuella samhälle.

Anette B

2010-04-22

Blev lite irriterad den "perfekta" kommissariefamiljen men boken tog sig på slutet och jag började genast på uppföljaren Mamma, pappa, barn

Christer Strandberg

2010-04-12

Rachel Molin ska INTE läsa in ljudböcker. Hennes inandningar är mycket störande !

Elisabeth E

2010-04-08

Riktigt spännande och det är svårt att sluta läsa den.

Lilian Boquist

2009-12-22

Betyget blir sämre än det borde ha varit då uppläsarens inandningar hörs hela tiden och man får anstränga sig för att tänka bort det. Antar att det åtminstone blivit en trea med en annan uppläsare.än Rachel Mohlin läst om det inte är upptagningen det är fel på. Så jag rekommenderar att du läser den själv istället för att lyssna på den.

Anne-Lie Månsson

2009-11-09

Katrineholm - min hemstad. Det kändes som om jag kom tillbaka till den stad jag växte upp i. Småstadens trångsynthet och intolerans inför oliktänkande. Boken har ett starkt socialt budskap, hur mobbning bland barn i 6-års åldern formar en människa och vilka drastiska yttringar det kan ta i vuxen ålder.

Elin Ahlgren

2009-09-19

Underhållning för stunden.

Maria Larsson

2009-08-28

Att man har svårt att lägga ifrån sig en bok är ett gott tecken på att den är läsvärd. "Pepparkakshuset" av Carin Gerhardsen är inte den bästa spänningsroman jag har läst - men däremot är det en mycket lyckad och lovande start av deckardebutanten.

Redan från första sidan fångar Gerhardsen läsaren intresse och bibehåller både det höga tempot i texten och spänningen till slutet.
Dessutom får man sig som läsare en tankeställare - boken ger en rå och brutal skildring av mobbningens effekter och såren offren tillfogats.

Det enda som drar ner mitt betyg lite är att bihistorierna - om kriminalkommisarie Conny Sjöbergs präktiga hemförhållanden med fem barn och en mycket förstående fru samt hans kvinnliga kollega Petra Westmans privata spaningar kring en misstänkt våldtäkt - får alldeles för mycket utrymme. Styrkan i denna bok är intrigen kring morden och då blir bihistorierna ibland ett irriterande moment.

Jag rekommenderar deckarfantaster att läsa denna starka debut. Det bådar gott inför uppföljarna i den planerade Hammarbyserien. Jag ser redan fram emot att få läsa "Mamma, pappa, barn".