Palatsbarnen

Collarp, Björn

| 1999

Det är Petrograd i december 1917 och systrarna Ninas och Masjas tillvaro har rämnat. Den förmögna adelsfamilj de växt upp i finns inte längre, deras luxuösa hem är skingrat och föräldrarna skilda. Gatorna är fulla av soldater, och när de kommer ut i det täta snöfallet möter de människor av en sort de aldrig sett förut. Den här dagen blir de övergivna för första gången ¿      De båda systrarna föddes i S:t Petersburg under tsarväldets sista år. En av dem bosätter sig i Sverige och får så småningom en son, som många år senare kommer att leva ihop med en författare. Den författaren är Björn Collarp, som i denna stora romansatsning återskapar och ger liv åt sin livskamrats släkthistoria....

Solveig Andersson

2016-04-18

Jag är med i boken hela tiden. Det känns som om det händer mig. En oerhört skickligt skriven och spännande roman.

2015-03-25

Helt fångad av den här sanna historien. Väldigt intressant, spännande och välskriven.

Klinga

2011-12-06

Det går nästan inte att uttrycka i ord hur mycket jag älskar den här berättelsen. Det kan kanske räknas som den vackraste kärleksgåvan någonsin att söka fakta och skriva detta myllrande mästerverk om sin älskades familj. Detaljerna i berättelsen är så medryckande att jag lever tillsammans med huvudpersonerna. Närmast den temperamentsfulla Masja men också den svala och emotionellt skadade Nina. En helt fantastisk läsupplevelse. Tack för tipset Bulliga B.

Konstantin Krakow

2011-02-11

En mycket, mycket bra bok.

Ewa Hammarstedt

2010-12-29

Följ de två systrarnas liv! En av de bästa böcker jag läst

2010-02-14

Björn Collarp är död (2009) men hans sanna berättelse om de två systrarna lever kvar. Läs den, om Du är det minsta Rysslandsintresserad.

Lena Larsson

2010-02-09

Den var rikttigt, riktigt bra. Kan inte sätta fingret på varför men den är oerhört detaljerad och minnsvärd. Det var åratal sen jag läste den här boken och jag kommer fortfarande ihåg det mesta.