Pahan kasvot

Tegenfalk, Stefan

| 2015

Flag from fi

Rikoskomisario Walter Gröhn ei ole ollut oma itsensä sen jälkeen, kun hänet siirrettiin pois Ruotsin oikeuslaitoksen huipulle linkittyneestä murhajutusta. Hän päättää ottaa vapaata ja lähtee Ranskaan tapaamaan Europolin kontaktejaan ja etsimään heidän avullaan vastauksia avoinna oleviin kysymyksiin. Ylikonstaapeli Jonna de Brugge on poliisin sisäisen tutkinnan kohteena, koska syyllistyi virkavirheeseen jahdatessaan etsintäkuulutettua. Jonna kuitenkin jatkaa murhaajan jäljittämistä omin päin ja joutuu tietomurtojen ja laittomien tutkimusten kautta keskelle painajaismaista ajojahtia.Pahan kasvot on dramaattinen päätös Stefan Tegenfalkin kehutulle trilogialle, jonka edelliset osat ovat Vihan aika ja Koston vanki.

2018-11-22

I min utmaning att läsa klart serier har turen kommit till det som skulle vara sista delen i en trilogi. Eftersom jag alldeles nyligen läste förra delen så hade jag den i hyfsat färskt minne och då fanns det naturligtvis tillbakablickar. Något jag saknade i den tidigare boken. Om du ska läsa den här serien så rekommenderar jag att du läser dem nära efter varandra. Det blir krångligt att hålla ordning på allt. Läs mer på min blogg

2018-07-12

Jag fortsätter att gilla Walter och Jonna och spänningen och den action som följer i deras jobb och spår.

2015-09-27

Spännande och lätt att plöja igenom. Det var kanske lite väl många lösa trådar som jag hade velat ha svar på dock.

Jimmy Nilsson

2014-06-16

Blev tyvärr lite besviken här. Boken lever inte upp till sina föregångare men håller trots det en ganska hög kvalité. Inom genren en helt okej bok, spännande och ganska högt tempo, men håller inte måttet sett till de två andra böckerna trilogi.

Ann Simonsson

2014-03-23

Jan Banan

2012-12-11

Den sämsta och sista delen i trilogin som borde ha knytit ihop hela berättelsen. Detta händer emellertid inte utan istället lämnas man med många ouppklarade och outredda tankar................. Ser man på hela trilogin som en helhet, kan man säga att det finns både positivt och negativt att säga om den. Massor av plus för författarens berättarteknik med ett otroligt driv i berättelsen. Även plus för uppbyggnaden av ett helt gäng intressanta karaktärer som man verkligen känner för. Ett stort fett minus för den mycket diffusa och tunna huvudstoryn i trilogin, som utspelar sig på en nivå högt över oss vanliga dödas huvuden och som författaren själv inte får ihop på slutet. Gillar inte heller det ångestfyllda självömkandet som Walter har. Känns inte nyskapande på något sätt och irriterar mycket i denna dos. Till sist stör jag mig även något på likheten med Stieg Larsson mästerverk om Lisbet S. Det flesta ingredienserna från hans trilogi finns i någon skepnad även representerade i den här om än mycket sämre. Sammantaget ändå en underhållande läsning.

En mycket bra bok, precis som de andra två. Stefan ska ha ett stort plus för att han har många små, korta stycken. Det gör att det är lätt att lägga ifrån sig boken, eller om man hellre vill, så hinner man alltid läsa bara ett stycke till.

Peter Eriksson

2012-07-02

Trist och långsam om man jämför med de tidigare böckerna i serien

Pia Stendahl

2012-05-15

Författaren har ännu en gång levererat än bok med högt tempo, rejält med spänning och en rafflande upplösning. Dessutom är boken stundtals riktigt underhållande. Det som roar mig är hur författaren leker med det svenska språket. Ett levande språk med annorlunda ordval och liknelser som är mitt i prick.

Tempot i boken är inte riktigt i samma extrema höga tempo som Nirvanaprojektet men det är ändå inte i närheten av lugnt.

Tegenfalk har redan i första boken ett riktigt bra persongalleri att arbeta med men han har blivit än bättre för varje bok att göra karaktärerna levande. I Den felande länken så känns både Jonna och Walter som två levande människor och inte som fiktiva karaktärer i en bok.

De tidigare böckerna har varit en rätt så tillskruvade med kloning av människor och förflyttningar av själen och så är fallet även denna gång. Det blir lite för tillkruvat men eftersom spänningen är så hög och karaktärerna så levande så glömmer jag nästan bort det.

Upplösningen på boken är minst sagt dramatiskt och oförutsägbar.. Det som jag tycker är lite underlig är att även denna bok avslutas med en cliffhanger trots att det ska vara den sista boken. Men vad vet jag. Kanske blir det fler böcker ändå.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Rasmusmatte .

2012-05-05

Lite lång och tradig. Vredens tid är den bästa i hans triologi

Lotta Lettenström

2012-04-15

En alldeles för lång bok och för pratig. Upplevde inte att de två andra var på det viset. Massa onödigt tugg i konversationer som man lika gärna kunde varit utan och som inte förde historien mot en lösning. Slutet var också konstigt precis som om man planerade att skriva en bok nr.4. Njae....

Marita Ryen

2012-04-05

Avslutande delen av en triologi. Bra uppläsare. Rappt språk med roliga kommentarer. Spännande historia men lite rörig. Inte lika bra som de andra två. Denna får en svag 4:a.

Stefan Teppas

2012-03-26

Anette Carlsson

2012-01-30

Den här boken kan man vara utan. Hela boken kändes som en lång avslutning utan egen handling. Flera gånger trodde jag att den var slut, men den bara fortsatte och fortsatte. Den här boken kan med gott samvete väljas bort.

Avslutande delen av serien, som började med Vredens tid, den boken var sjukt bra och spännande. Nirvana var bok nummer två, den var också bra.Denna avslutande delen, känns inte riktigt lika stark och lite förutsägbar. Men helt klart är de tre läsvärda böcker eller om man vill lyssna gör ju Reine Brynolfsson det jättebra.

Gunilla Jönsson

2011-10-24

En bra bok, men inte lika spännande som de övriga två.

2011-10-15

Jag har läst båda dom två tidigare böckerna i trilogin: ”Vredens tid” och ”Nirvanaprojektet”. Tyckte att båda böckerna var riktigt bra.

Såg fram emot den tredje och avslutande delen. Och jag tyckte att den också var riktigt bra. Fast tyvärr kanske inte riktigt lika bra som dom två tidigare delarna.

Jag kan ändå varmt rekommendera trilogin till alla som tycker om svenska kriminalromaner om ett intressant ämne. Men böckerna ska definitivt läsas i rätt ordning.

Louise A

2011-10-08

Tredje och avslutande delen i Tegenfalks serie. Inte lika stark som 2:an men historien håller till slutet. Läs alla delarna i ett sträck.

Lena Persson

2011-10-02

Jättebra!

Nenne N

2011-10-02

Tyvärr bara en 3:a i betyg. De två första böckerna var mycket bättre och jag känner mig lite snuvad på upplösningen... Men hela serien är helt klart läsvärd!

Sam Andersson

2011-10-01

Fenomenal avslutning på trilogin och den klart bästa av Tegenfalks tre böcker. Högt tempo och spänning samt fördjupningar i många personteckningar gör den här till en riktigt bladvändare!