Pahan asiamies

25-vuotias mies on ammuttu kaupungin keskustassa. Kukaan ei tunnusta nähneensä tapahtuneesta mitään. Moni on kuitenkin kuullut laukaukset, muun muassa uhrin tyttöystävä, joka oli tapahtuma-aikaan muutaman korttelin päässä murhapaikalta. Rikostutkija Johan Rokka johtaa esitutkintaa, jossa epäilykset murhaajasta kohdistuvat uhrin parhaaseen ystävään. Samaan aikaan Amanda Bruse on töissä yrityksessä, joka toimii biometrian alalla ja joka on juuri lanseeraamassa ainutlaatuista miljardien arvoista tuotetta. Tuotevastaavan kadotessa mystisesti on kaikki vaarassa mennä pieleen. Rokalla ja hänen kollegoillaan on selvitettävänä sekä murha että katoaminen. Rokan kohdatessa henkilökohtaisia vaikeuksia on paljon pelissä.

ElinsBokhylla

2021-02-22

Bokens grundhandling är att man får följa med Johan Rokka när han börjar jobba som polis i Hudiksvall. Det går lite trögt i början för honom att hitta sin plats i teamet och en del privata händelser kommer emellan.
Parallellt får man följa med under utredningen på det brutala mordet och mordförsöket, samt ett udda försvinnande, ännu ett mord och personliga händelser för Johan Rokka.

Bokens handling är den bästa av de tre böckerna i serien om Johan Rokka och jag gillar att man hamnade direkt i mordet, att det inte var lika långdraget som jag upplevt att det varit i de tidigare två delarna.
Det blir väldigt lätt lite överdrivet och larvigt när det handlar om polisens anhöriga och släkt men jag tycker ändå att det var okej i denna bok. Det var lagom mycket privatliv och personliga känslor inblandade, vilket jag uppskattade.

Trots att det var rätt så många olika karaktärer i boken så tyckte jag ändå att det var rätt så lätt att hålla isär de olika personerna, något som annars kan vara lite svårt för mig.
Något som jag verkligen tyckte om med bokens handling var att det inte var något fokus alls på Johan Rokka och hans kärleksliv. Även om det var fokus på hans privatliv så tyckte jag att det var bra att Ullberg Westin inte blandade in något romantiskt i blandningen, det hade nog blivit alldeles för mycket. Som jag även nämnt tidigare så är jag inte så mycket för erotic crime och det var nog därför jag uppskattade denna bok så mycket eftersom det fanns så lite av det i handlingen.
Vad jag däremot hade väldigt svårt för var att läsa de delar som handlade om den lilla flickan, det gjorde ont i mig att läsa hur hon blev behandlad. Jag har svårt att läsa om barn som far illa och det tog emot lite att läsa styckena om den lilla flickan.

Efter tre böcker i samma serie med samma karaktärer så börjar jag gilla dem lite mer, jag är glad att den gamla polischefen inte finns med i serien längre då jag inte gillade den karaktären. Som jag skrivit tidigare så är det intressant att lära känna karaktärerna lite mer och få en inblick i hur deras liv är, jag känner igen mig lite i Janna, speciellt i hennes tysthet och noggrannhet.

Kapitlen är lite för långa för min smak, jag tycker om när böcker är uppdelade i lite kortare kapitel men det är såklart en smaksak. Annars upplever jag att Gabriella Ullberg Westin har gjort ordentligt med research och skriver väldigt detaljerat och spännande.
Något som jag irriterade mig lite på, som jag även sett i de två tidigare böckerna, är lite upprepningar och felskrivningar. Det var vid ett tillfälle då flickan blev kallad två olika namn på en och samma sida, en del ord är omkastade så att det blir konstiga meningar och så lite stavfel. Detta är ju såklart helt okej och inget som jag stör mig på så otroligt mycket men det var några gånger som jag fick läsa om för att förstå vad som menades.

Fixaren av Gabriella Ullberg Westin är en riktigt spännande bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Karaktärerna är intressanta och handlingen likaså. Boken uppfyller de flesta av mina krav på en deckare, spänning, mord och intriger. En riktigt bra bok!

Johanna Åberg

2019-08-01

Lika bra och spännande som de övriga böckerna om kriminalinspektör Johan Rokka och hans kollegor!! En riktig bladvändare!!!

Lars Stenlund

2018-05-27

En riktig bladvändare. Otroligt skickligt skriven.

Gunnar U

2017-11-21

Mycket mycket bra!!!!!!

Spännande, gripande och skickligt skriven!