Paganini-kontraktet

Kepler, Lars

| 2010

2007

En sommarnatt hittas en kvinna död på en stor fritidsbåt som driver runt i Stockholms skärgård. Hennes lungor är fyllda av bräckt vatten, men det finns inga spår av detta vatten på kläderna eller resten av kroppen. ? Hon har drunknat, Joona, säger Nålen. ? Drunknat? Nålen nickar och ler vibrerande. ? Hon har drunknat ombord på en båt som flyter, säger han. ? Antagligen har någon hittat henne i vattnet och lyft ombord henne. ? Ja, men om jag trodde det så hade jag inte tagit upp din tid, säger Nålen.Nästa dag hittas en man död i sin paradvåning på Östermalm. Mannen hänger i en snara från lampkroken i taket. Hur har det gått till? Det är högt i tak och det finns inte en enda möbel i hela rummet, ingenting att klättra på. Trots det är kommissarie Joona Linna övertygad om att det rör sig om självmord. Han har givetvis rätt. Mannen har tagit sitt eget liv, men självmordet avslutar inte...

Ännu en helt otroligt bra skriven bok av Keplers, spännande och vändningar som gör att spänningen ökar till sista sidan.

Marina Pedersen

2016-10-31

Kanon

Anna Jensen

2016-03-01

Jag trodde att serien skulle bli dålig utan hypnotisören, som hade en så stor roll i första boken, men ack vad Joona klarar sig bra på egen hand!

Johan CB

2015-12-03

Sebastian Rane

2014-12-12

Mycket välskriven historia. Briljanta detaljer som spär på en mystik av att något övernaturligt händer.

Eva Aronsson

2014-11-21

Hade höga förväntningar på den här boken. Men gav dem bara 3 stjärnor i betyg. Tog tid att komma in i boken och fastna i den. Blev något bättre när man läst ett tag.

Ingeborg Amnéus

2014-11-04

Nej, det här gillar jag inte alls! Fullt med klichéer plus att själva plotten är dålig. Den känns skriven med vänster hand i standardmodellen för deckare (numera). Dessutom på tok för omfattande, har författarna fått betalt per sida?

Matilda Krig

2014-09-10

Gu så spännande! Gillar verkligen Kepler. Extra plus att kapitlen är så korta oxå! Har lite svårt att sluta läsa mitt i ett kapitel nämligen...

Therese Östman

2014-06-26

Inte riktigt så bra som jag trodde den skulle vara. Känns seg och lång, tur att kapittlena är korta, då det känns som boken är snabbläst. Betyg: 3

Anna Nyman

2014-05-11

Nej, det här fungerar inte riktigt. De rikliga actionscenerna fångar mig inte, själva gåtan är snabbt överklarad, det grova våldet känns bara överdrivet och framför allt så blir jag så trött på superhjälten Linna.

Erica S

2014-05-03

Mycket spännande. Gick inte lägga ifrån sig boken. Nu ser jag fram emot nästa :D

Bra story men lite väl utdraget.... Vet inte om jag är besviken på grund av för höga förväntningar sen jag läste Hypnotisören som fick 5/5 i betyg av mig!?

emmakicki

2014-04-03

Nu har jag ju läst böckerna lite i oordning. Den fjärde har hittills varit bäst. Den här var inte lika spännande men ungefär lika lättläst. Det är Joonas privatliv jag har lite svårt att hänga med i, resten är fristående.

Johan Wahlund

2014-02-16

Den bästa av Keplers böcker så här långt

Veronika Mellqvist

2014-01-08

Inte lika bra som Hypnotisören men fortfarande spännande! Jag är inte så intresserad av ämnet heller vilket gör boken lite tråkigare.

Jeanette Arbhage

2014-01-05

Mycket spännande från början till slut

Marianne L

2013-12-25

Lättläst med en berättelse som driver en framåt ända fram till sista sidan. Mycket spännande.

2013-12-10

Nä det här håller inte måttet. Jovisst en viss spänning men annars förutsägbart och förvånansvärt slarvigt skrivet för att vara en så bra författare som Alexandra Coelho Andorihl. Det här är ett havsverk. Jag klarar heller inte av dessa superhjältar som är så iskalla och klarar av alla svårigheter de stöter på. En genre som jag nog läst alldeles för mycket av och det ska mer till för att stimulera min fantasi idag. För mycket action och konstlad historia.

Anna Granström

2013-11-14

Onekligen spännande!

Maria Myrberg

2013-09-02

Spännande story med skarp kritisk röst mot vapenindustrin !

Jörgen Nilsson

2013-08-29

Även om historien är helt ok, så är tyvärr språket i boken under all kritik.

Anki Vincent

2013-07-28

Helt OK men Hypnotisören är mkt bättre. Svag 3:a

Charlotte Malm

2013-07-23

Problemet var att jag hela tiden ville kommentera det som hände i boken med resten av familjen, men de var ju förstås helt oförstående. Kändes som jag såg på en jättespännande film och hade velat dela den upplevelsen. Helt klart en underhållande läsning!

2013-05-18

Drygt ett år efter jag läst första delen om den fantastiska Joona Linna var det äntligen dags för del två. Om första delen var dåligt skriven på många olika sätt, så var denna faktiskt ännu värre. Denna går inte ens att förlåta alla konstigheter för att den ändå var så spännande. För det var den inte heller. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/05/paganinikontraktet-av-lars-kepler.html

Lotta Larsson

2013-05-13

Spännande och inte lika rörig som första boken. Rekommenderas varmt.

Lena Sköld

2013-03-31

Otroligt spännande

Anette Hökerberg

2013-03-09

Lika bra som första boken, Hypnotisören. Lättläst och svår att lägga ifrån sig. Spännande och även lite oväntad. Jag gillar sättet att skriva, när man får följa olika historier som vävs samman på slutet.

O

Olga Lund

2013-03-07

En stor besvikelse. Håller inte alls samma kvalite som första boken. Jag är faktiskt inte säker om jag kommer att läsa mer Kepler efter den här boken...

Peter Gänger

2013-03-03

Gillar verkligen Keplers deckare. Hypnotisören var bra (dock inte filmen som var för hårt nedkortad), men denna bok är ännu bättre. Spänning från början till slut, och väl skriven. Kul när man hittar en ny författare som trollbinder en. Ser fram emot att läsa nästa bok i serien om Joona Lina.

PL *

2013-02-17

Mycket bra! Spänning från första sidan. Vissa detaljer i händelseförloppet är lite väl otroliga, men om man har överseende med det så är det en bra bok.

Jenny Jansson

2013-01-29

Spännande tycker faktiskt att denna bok är lite bättre än hypnotisören. Kepler skriver så bra!!

astrid elander

2013-01-26

Spännande bladvändare. MEN vissa scener går liksom inte ihop med verkligheten, som när dem är jagade av en mördare men inte får låna en mobiltelefon eller när de befinner sig i den där stora villan med den knasige tv-profilen.

Annione H

2013-01-19

Gillar även denna bok, men även här många personer/faktorer att hålla i huvudet.

Peter Kronlöw

2012-12-29

Spännande berättelse med överraskande vändningar som ändå får en logisk förklaring

M W

2012-12-12

Bra

Anna Johansson

2012-12-06

Inte lika spännande som Hypnotisören, men ändå en bok som man vill fortsätta läsa för att se vad som händer. Sen så är själva temat i boken inte något som intresserar mig, vilket bidrar till betyget.

Hanna *

2012-11-15

Blev besviken, rörig och kändes som en b katt och råtta lek. Sedan märks det tydligt när brytet är författarna emellan.

Jessica Appelqvist

2012-11-05

Rörig och svår intrig bitvis

Janna Vestberg

2012-10-30

Den får trots allt en fyra av mig för att, som flera skrivit nedan, boken är en bladvändare. Man vill fortsätta läsa för att få veta vad som kommer hända. Men... med det sagt är det ingen bok som lämnar några djupare spår hos mig. Jag känner inte särskillt mycket för karaktärerna och vissa händelser i boken tyckte jag var lite överdrivet.

Anna Christensen

2012-10-30

Bra story, men så otroligt överdrivet med alla jakter på förövare... Skumläste de sista 200 sidorna enkom för att få reda på hur upplösningen blev.

Linda McCall

2012-10-15

Som att kastas in i en film! Väldigt spännande och verklighetstrogen!!

Sara Eriksson

2012-10-07

Oerhört spännande och bitvis på gränsen till för obehaglig.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Otroligt spännande handling! Trodde att det var omöjligt att skriva en bättre bok än Hyptnotisören, men den här är snäppet bättre.

Håkan Lindgren

2012-08-31

Riktigt bra! Kanske en svag femma eller en stark fyra, men komplotten är väl genomtänkt och trådarna vävs snyggt samman.

2012-08-24

Rysligt spännande på direkten, hade svårt att lägga ifrån mig boken. Att kapitlen är indelade så att man tänker "bara ett till" gör det ju inte lättare. Tyckte överraskande mycket om fiolspåret och Axel Riessen. Störde mig dock på slutet som kändes ologiskt. Trodde Peter skulle bli "fri", inte kriminell, och så störde jag mig enormt på att författaren säger att en person har "en kateter i armvecket". Jag antar att denne syftade på kanyl, men att ingen korrekturläsare reagerat på detta bisarra fel är lustigt. Annars gillar jag idén, fick rysningar då och då över det otäcka upplägget. Mycket bra.

Ellinor Karlberg

2012-08-12

riktig bladvändare!

Helena Wennergren

2012-08-05

Mkt spännande och ganska angeläget ämne. Bättre än Hypnotisören.

Annika Lönneborg

2012-07-03

Handlingen är väl spännande, men skrivhantverket bedrövligt. Boken är skriven som ett filmmanus med målande actionscener, full av ovidkommande miljödetaljer, tvära kast från scen till scen. Personerna är schabloner, man känner inget för dem. Trist och oengarerande bok!

Sara Wall

2012-06-29

Spännande och väl genomtänkt kriminalberättelse som inte lyckas bli tråkig eller långdragen. Jag tycker att språket skiftar en del vilket kan bero på de två författarna. Minns att jag himlade med ögonen vid några tillfällen men sammanfattningsvis är det en klart godkänd roman enligt mig.

Anita Thörne

2012-06-21

Fartfylld och lättläst deckare. Man glömmer att intrigen är långsökt......

Kitty Cat

2012-06-20

Hade tänkt ge den en fyra men tyckte att slutet var så bra att den förtjänade en femma ändå. Den hade mycket att leva upp till efter att jag har läst Hypnotisören och det är tyvärr inte riktigt samma klass. Handlingen känns många gånger aningen överdriven och det känns som att det fattas något. Men på det stora hela är det en mycket spännande bok att sträckläsa!

Katarina Strid

2012-05-16

Spännande och bra tempo. Intressant ämne. Kul med kopplingen till musik. Jonas Malmsjö bra uppläsare.

Martina Jonsson

2012-05-08

Det jag gillar med Paganinikontraktet är hur smart den är skriven. Små detaljer som inte lämnas åt slumpen, otrolig!

Ett rasande tempo från första sidan. En bok som är svår att lägga ifrån sig.

Anna-Karin L

2012-03-04

Spännande och lättläst, men lite för häftig och brutal emellanåt för att kännas "verklig". Linna verkar nästan odödlig?!

Ulf Pettersson

2012-02-18

välskriven och spännande. Det som störde något är det uppenbara våldet i boken som kunde skildrats mindre brutalt

Johanna Hellström

2012-01-16

Lättläst med spänning från första till sista sidan, men om man ogillar skildringar av brutala mord så ska man undvika denna bok.

Lars Hindgren

2011-11-21

Riktigt bra

Maria W

2011-11-16

Superspännande!

Michaela Schuller

2011-11-16

Aldrig mer Kepler säger jag. Helt sanslösa händelser som aldrig någonsin skulle kunna hända gjorde att jag lade ner boken efter halva.

Marc Moore

2011-10-17

Ytliga och intetsägande karaktärer, fastnade inte för en enda av dom.
Många reaktioner och handlingar av personer i boken känns helt bisarra och osannolika. En djupare psykologisk förståelse för hur människor beter sig skulle vara på plats.
Trotts sin uppenbara brist på trovärdighet är den ibland spännande på ett gömma-mig-bakom-en-dörr-och-hoppa-fram-sätt.
2an är dock mkt svag! Kommer inte läsa någon mer Keppler.

Karin Almén

2011-10-08

Oj vilken bok!
Den innehåller alla ingredienser till en fulländad actionfilm (hoppas alltså den bli filmatiserad!) Joona Linna är en övermänsklig hjälte och det känns faktiskt riktigt bra =)
Jag gillar det mesta med boken; karaktärerna, spänningen som hålls vid liv genom hela boken, det gåtfulla och det lugna tempot. Synd att den tog slut.Vad ska jag läsa nudå?

Claes Nilsson

2011-10-01

Spännande och bra driv, väger över till 4 då författarna får ihop det på ett bra sätt på slutet

Frank Lilja

2011-09-12

Jag gav "Kepler" en chans till efter deras första bok men det var ett misstag, Paganinikontraktet är sämre än deras debut.
Boken är för lång och med många sakfel och orimliga händelser.

Katarina Danielson

2011-09-03

Boken var tidvis mycket spännande, men man fick lägga ifrån sej den då och då för att det helt enkelt blev för mycket. Hur många personer strök med egentligen, och det mest pga av en enda människa (den sk "problemlösaren") som verkade ha större resurser ensam än Sveriges samlade insatsstyrka.

Polisen Joona Linna och "ärkeskurken" Raphael Guidi är varandras likar vad gäller övermänskliga förmågor av olika slag som att vara mer eller mindre synska och osårbara.

Nej, det här var just "för mycket".

Anneli Lyxell

2011-08-15

Boken var nästan lika bra som hypnotisören men inte lika spännande

Gun Petersson

2011-08-06

Bättre intrig än Hypnotisören (som fick 3) men Jonas Malmsjö läser inte alls lika bra som Peter Andersson. Han borde låta bli att härma kvinnoröster, det blir rena parodin.

S S

2011-08-01

Mycket bättre än den första boken.

Tove Asplund Stolt

2011-07-29

Bitvis spännande men alldeles för lång.

Lotta Strandberg

2011-07-02

Bättre än Hypnotisören, spännande att lyssna på men lite för lång. Handlar om illegal vapentransport och våld som följer. Bl a jakten på Penelope och Björn,

Ulf Gustafsson

2011-06-21

Jag gillade Hypnotisören. Men jag tyckte nog denna var ännu bättre. En handling som drev på hela tiden och en spänningen som ökade genom hela boken. Mycket bra.

Bengt Månsson

2011-06-12

En spännande och välskriven historia med anknytning till internationell vapenhandel. Kanske lite väl långdragen slutstrid där (naturligtvis) rätt sida vinner. Synd att alla skyldiga dör; jag skulle hellre, liksom i verkligheten, vilja ha dem inför rätta. Plus för slutet som inte kom lika plötsligt som det ibland gör i den här typen av litteratur samt för att man fick lära sig lite om musik och fioler. - En stark 4:a, nära 5.

Mimmi S

2011-06-11

Några författarbudord:
Du skall icke försöka skriva en deckare bara för att du har expertiskontakter inom violinkontakter.
Du skall icke välja namn som Beverly till en skånsk bondes barn.
Du skall icke försöka inbilla läsare att en tjugofemåring är insatsledare på Säpo.
Du skall däremot jobba på trovärdigheten. Jobba hårt.

Elisabeth Andersson

2011-05-07

Något långsam och småtrist emellanåt. Men överlag riktigt bra.

Ann Simonsson

2011-05-05

Gillade inte Hypnositören och denna bok blev inte någon överraskning! Rörig och känns som man hade kunna korta ner boken med minst 100 sidor!

Jessica Nilsson

2011-05-04

Bra bok. Helt klart läsvärd. Hade nog för höga förväntingar på den.

2011-05-04

En kalasbra bok igen, gillade verkligen hypnotisören och den är snäppet bättre än paganinikontraktet tycker jag nog... Det jag gillar med paganinikontraktet är att Kepler är noga med persongalleriet, att de personer som är relevanta också presenteras och följs på ett enkelt sätt i boken samtidigt som de tillför någonting extra till helheten är de små historier i sig... Det enda som blev lite mycket för min smak var den där tv-personligheten ute på ön när de var jagade... och sen hängde jag inte helt med på damerna Anja o Disa... men jag antar att jag snart kommer att få fler svar, för inte kan det väl vara så att detta är sista boken om Joona Linna??

Pernilla Engström

2011-04-17

Som att jag inte tyckte första bokaen var så bra blev jag glatt överraskad. En bok jag snabbty läste. Rekomenderar den.

Anette B

2011-03-30

Lättläst. Spännande från första sidan

Monica Brandts

2011-03-29

Nja spännande och inte mycket mer än så. Kändes mer som ett filmmanus faktiskt.

Kristina Wiklundh

2011-03-17

Började lyssna i juli 2010 och äntligen har jag harvat igenom den. Tror det varit bättre att läsa den än att lyssna som ljudbok. Inläsningen är inte den bästa.

Lotta Svensson

2011-03-03

Den har vad en deckare av denna typ ska innehålla. Den är värd sina stjärnor.

lars larsson

2011-02-28

Det är inget nytt med denna deckare, den riktiga spänningen uteblir, man vet ungefär vad som ska hända, även om det finns många cliffhangers.
Det man saknar är en djupare beskrivning av karaktärerna, personbeskrivningen är fattig. Skulle gärna vilja ha en mera närhet till personerna på det känslomässiga planet.
Uppläggningen av historien är bra och kapiteluppläggningen. Men man får en känsla av det är en bok som är saftigt marknadsförd. Kommer nog inte att läsa fler av Kepler. Betyget får bli en 3:a

Maria Johnson

2011-02-15

En välskriven och spännande bok, en historia med flera förgreningar. Jag vill hela tiden lyssna vidare. Bra inläst av Jonas Malmsjö.

Janita sundblad

2011-02-09

Inte min tekopp alls , men Jonas Malmsjö va bra uppläsare

Ulrika Birkeldh

2011-01-22

Vilken besvikelse!

Marianne Strandberg

2011-01-15

Håller med om att den verkar skriver för att bli film. Andra halvan innehåller för långa tekniska beskrivningar av jakter t ex så det blir tråkigt att läsa. Det blir bara en trea.

Lasse Sandhgren

2011-01-11

...antingen var den första boken skriven av någon annan eller så är den här skriven av en spökskrivare..denna bok var den värsta kalkon jag läst.."klirrande pistoler, platt vatten", suck, vilket skräp..orkade halvvägs..

Camilla Forssén

2011-01-04

Inte lika bra som jag hoppats men helt OK.
Känns lite väl skriven för att bli film och Joona Linna är verkligen en super-polis men som deckare fungerar den.

Anna Malmgren

2011-01-03

Superbra!! Hypnotisören var en besvikelse men Paganinikontraktet var fulländad, så briljant och intelligent skriven.

Jonna P

2010-12-30

Den var seg och jag kom inte riktigt in i den förrän efter halva boken. Tråkig story.

Karin Lundberg

2010-12-23

Gillar 'Paganinikontraktet' bättre än 'Hypnositören'. Underhållande för stunden, men ingen storslagen läsupplevelse direkt.

Anna Liljeby

2010-12-17

En mycket bra uppföljare..snudd på 5 plus

Annica Gärdin

2010-12-14

Väldigt spännande, även om våldet beskrivs onödigt tydlig. Måste förresten deckare alltid sluta med en Stor Uppgörelse mellan den goda och skurken? Är det bara för att det ska locka till filmmanus?

Anders Högman

2010-12-11

Spännande och storyn sticker ut jämfört med andra deckare. Att personporträtten är lite stereotypa kan jag hålla med om, men inte så att det stör så väldigt.

Jättespännande,,var tvungen och gå upp och kolla så dörren var låst..

Maria Bjerregaard

2010-10-19

Hur kan denna nå sådan framgångar? Jag fann referaten i vart och vartannat kapitel störande (jag minns faktiskt vad som hände för 5 sidor sedan), historien om Greta allt för tunn, Saga för klichélik (Saga!) och symboliken övertydlig.

Om jag ska säga något positivt så får det bli den råda tråden av musik, och att kärnkonflikten är angelägen och aktuell. Det räcker dock inte till mer än en tvåa.

monica eklöf

2010-10-10

Intrigen är det väl inget större fel på om man letar efter spänning även om jag anser att man kunnat dra ner på detaljerna i våldsscenerna utan att för den skull tappat i spänning. Att romanfigurerna endast beskrivs på ytan och dessutom i mycket könsstereotypa ordalag gör boken tom och utan kött och blod som däremot beskrivs onödigt noggrannt i våldscenerna. Tamt språk i en bok som känns som om den syftar mer till att ligga till grund för filmmanus än för att vara en läsupplevelse! Läs norske författaren Jo Nesbö i stället!

Eva Grufman

2010-09-22

Blev grymt besviken på denna bok. Efter att ha läst Hypnotisören hade jag höga förväntningar men ack vad besviken jag blev. Efter att ha tragglat mig igenom 75% av boken slutade jag läsa den ;-(

Lena L

2010-09-19

Det är en riktigt spännande kriminalroman med en bra intrig som blir bättre och bättre ju längre handlingen framskrider. Det enda som stör mig är alla detta dödande under resans gång. Det behandlas attför nonchalant enligt mig.

Karin Löfstrand

2010-09-16

100916: Hög spänning men når inte upp till samma höga nivå som Hypnotisören i min bedömning. Kanske berodde det på att den här gången var stilen inte ny...

Magnus Bergström

2010-09-12

Författarparet Alexander och Alexandra Coelho Ahndoril levererade en blodig pseudonymdebut förra året med Hypnotisören, en bok som hade sina brister men lyckades underhålla in i det sista. Där fanns också vissa element som jag särskilt gillade hos en deckare. Bland annat författarnas sätt att hålla den förväntade huvudkaraktären, kriminalkommissarie Joona Linna, något på sidlinjen om berättelsen.
I pseudonymen Lars Keplers uppföljare, kallad
Paganinikontraktet, rivs denna stil ut med rötterna. Joona Linna är nu långt från någon iakttagare längre, utan har istället tagit steget till superpolis. Plötsligt är han inte bara osårbar mot såväl kulor som i närstrid, utan kan även reda ut samband i mordfall enklare än han räknar mellanstadiematematik. Författarduon ger honom förvisso en liten svaghet, ett slags migränanfall som ger eko åt exempelvis Kurt Wallanders diabeteskrämpor. Men dessa anfall dyker, självfallet, aldrig upp i livshotande situationer.
Det här är en fullfjädrad actionbok, ständigt händer något med fart och kraft som håller kvar läsaren i berättelsen en stund till. Tyvärr har en någorlunda intressant berättelse ryckts isär av inslag som balanserar mellan väl otroliga och rent löjliga. Och som sagt, spänningen och nerven finns så sällan närvarande när huvudkaraktären är en finlandssvensk RoboCop. Kanske fick paret Coehlo Ahndoril mersmak av filmlöftena som deras första samarbete mottog, för Paganinikontraktet osar mer svensk polisfilm än Peter Habers strumpor. De verkar till och med flirta öppet med tyska produktionsbolag, genom att krydda boken med ett gäng tysktalande karaktärer.
Ett stort steg bak från första boken, för mig. Osäker om jag vill rekommendera den, ens till de som verkligen älskade Hypnotisören.

Den var välskriven och fruktansvärt spännande, på ett sådant sätt att man bokstavligen sitter och biter på naglarna. Fri ifrån många av de schablonmässiga beskrivningar som gärna finns i vissa deckare (torgbloggen.blogspot.com)

Charlotta Rylander

2010-09-08

Sånt flytt i språket. Ofta tycker jag thrillers kan vara rätt stolpiga. Men jag förstår inte riktigt hans relationer till kvinnorna -Disa och Anja. Och det var mycket våld.

Sina J. Saouk

2010-08-24

Jag läste den som följetong i DN, och i början var den tråkig, men jag tvingade mig själv att fortsätta läsa bara för att. Längre in i handlingen blev den intressant och väldigt spännande, men fortfarande ganska tråkig ibland. I slutet, när allt börjae lösa sig, så blev det ganska ointressant, och allt gick så himla fort. Helt plötsligt blev allt jättebra, det var inte så trovärdigt. Tur att jag inte köpte boken.

Sam Andersson

2010-08-24

Poliser dör som flugor och totalt är det väl 10-15 pers som stryker med i olika former. Actionscenerna är så utdragna och detaljerade att de tillslut helt mister sin spänning. Dom flesta karaktärer är av typen seriefigurer och blir pinsamt dåliga. Polisen Joona går omkring och känner på sig saker hela tiden och får alla andra att framstå som imbecilla. Historien löper amok och blir till slut ett crescendo i osannolikhet. Buskis och slöseri med tid att läsa.

Eva Bommelin

2010-08-23

Den var mycket förutbestämd med Polisen Joona Linna. Jakten var däremot det mest spännande i boken. Om vår svenska polis dabbar sig så som det beskrivs i boken så är det tråkigt. Den här boken är det klart att man skall läsa den här är bättre än den förra boken men hoppas att det blir ännu mera gastkramande och ännu mera trovärdig.

Pia Stendahl

2010-08-18

Lars Kepplers Hypnotisören tyckte jag var riktigt spännande bok som var svår att lägga i från sig men jag tyckte samtidigt att boken kändes krystad och lite väl sjuk.

Paganinikontraktet är inte alls lika spännande till min stora besvikelse. Boken känns mer som en medioker deckare om än med ett mycket rikare språk.

Jag tycker att det i Paganinikontraktet gottas överdrivet i välbesrkivna och detaljerade våldsscener. Boken ger samma känsla som när man ser på film och det är en långdragen biljakt som aldrig vill ta slut.

Boken är lagom som ett lättläst tidsfördriv men mina förhoppningar var något högre än så.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.

/Pia

Magnus Hoem

2010-08-18

Ingen absolut höjdare, men en klart läsvärt tidsfördriv som jag hade svårt att lägga ifrån mig.

Merete Madsen

2010-08-18

Har visserligen bara läst den "stykkevis og delt" i DN men det kändes som fullt tillräckligt, Som sagt, cliffhangers, anyone?

Ullis N

2010-08-15

Helt ok, men inte i närheten av den förra. Det kan kanske delvis förklaras med att jag läste den som följetong i DN.

Men varför detta gottande i vidrigt våld?

Åse Bandling

2010-08-15

Högt tempo med spänning. Men sista fjärdedelen tappade och den var väl rå och blodig för min smak. Fanns det halva poäng skulle jag ge den 2,5.

stig kallander

2010-08-09

För mycket upprepningar och för omständiga beskrivningar. Kunde ha kapat boken med 150 sidor. Fint språk men historien är galet krystad. Skulle möjligtvis passa bättre som filmmanus eftersom allt blir skrivet på näsan hela tiden. Bättre finns att läsa!

Maria Larsson

2010-08-07

En svag tvåa. Inte alls lika brutal, blodig och spektakulär som "Hypnotisören" men den kommer inom kort att falla i glömska.

Helena Insulander

2010-08-05

Hypad och upphaussad, klart man är skeptisk... Men men kunde jag ge den 1/2 poäng skulle den enkelt nå upp till 3,5. Och skulle de superdupervåldsamma morden av den fanatiske yrkesmördaren vara åtminstone något färre skulle mitt betyg bli högre. Känns på det hela väldigt välskrivet med ett hopplock av allt som är populärt inom deckargenren just nu, trots det, får man väl tillägga, och man har ju inte direkt tråkigt. (Bara blodigt)

För en regnig dag i soffan, snabbmat för utsvultna spänningsnerver.

Fantastiskt spännande från början till slut. Längtar efter nästa bok

Kenneth Olausson

2010-08-01

En tät högklassig spänningsroman. Korta kaptitel driver handlingen framåt. Extrapoäng för hur det musikaliska temat hanteras.

Conny J

2010-07-24

Är man så dum..

Jag läste Hypnotisören med en gång den kom ut och gillade den inte alls.
Tänkte att "det kan ju inte bli sämre" och var lite beredd på att gilla denna boken.
Men inte alls. Den är inte bättre och inte sämre, utan precis lika dålig.
Är man så dum, får man skylla sig själv.

Andledningen till varför jag blir lika besviken är att intrigen är helt osannolik.
Boken började bra, man blev lite intresserad av hur det skall gå, men sedan blir det pannkaka av alltihop..
För mycket blod och konstiga vändningar, precis som Hypnotisören.
En skapad polisjargong som inte känns annat än krystad och fel.

Nu står Lars Kepler i raden av författare jag inte skall läsa mer av..

eva lundgren

2010-07-22

Tajtare än den första. Det är inte stor litteratur men den höll mig vaken större delen av lördagsnatten och då måste ju betyget bli högt.

Eva Töllner

2010-07-19

Den blir lite seg mot slutet. Tycker annars att den är bättre än Hypnotisören. Men den var utmärkt att läsa i värsta sommarhettan då man inte orkar med så mycket tankearbete.

Lena Persson

2010-07-17

Man kommer liksom aldrig in i boken. Jag tror inte på det jag läser. Inget jag kan rekomendera direkt. Det finns bättre deckare.

2010-07-15

Jag läste Lars Keplers första bok "Hypnotisören" för ungefär ett år sen. Det är ju tydligen en sån bok att antingen älskar man den eller så avskyr man den. Själv så älskade jag den, och gav den 4,5 i betyg.

Nu har jag läst Lars Keplers andra bok "Paganinikontraktet" som är den fristående andra delen i en planerad serie böcker.

Jag tyckte inte att "Paganinikontraktet" var riktigt lika bra som "Hypnotisören". Den fängslade mig inte riktigt på samma sätt.

Men en fyra får den helt klart i betyg. För den var bra och spännande. Och temat i boken var bra. Så gillade ni "Hypnotisören" så kan jag helt klart rekommendera även "Paganinikontraktet".

Ola Janåker

2010-07-14

MacGyver möter Dan Browns Robert Langdon. Perfekt i sommarvärmen med en klassisk sidvändare om än med lite väl häftiga vändningar och lite väl utsuderad handling. Inledningen är ganska spännande men tappar mot slutet som om författarna bara vill komma till avslut. Dock bättre än Hypnotisören...