Paganini-kontraktet

Kepler, Lars

| 2010

En sommarnatt hittas en kvinna död på en stor fritidsbåt som driver runt i Stockholms skärgård. Hennes lungor är fyllda av bräckt vatten, men det finns inga spår av detta vatten på kläderna eller resten av kroppen.? Hon har drunknat, Joona, säger Nålen.? Drunknat?Nålen nickar och ler vibrerande.? Hon har drunknat ombord på en båt som flyter, säger han.? Antagligen har någon hittat henne i vattnet och lyft ombord henne.? Ja, men om jag trodde det så hade jag inte tagit upp din tid, säger Nålen.Nästa dag hittas en man död i sin paradvåning på Östermalm. Mannen hänger i en snara från lampkroken i taket. Hur har det gått till? Det är högt i tak och det finns inte en enda möbel i hela rummet, ingenting att klättra på. Trots det är kommissarie Joona Linna övertygad om att det rör sig om självmord.Han har givetvis rätt.Mannen har tagit sitt eget liv, men självmordet avslutar inte fallet, utan...

En fängslande bitvis obehaglig läsupplevelse som höll fast mig från början till slut. Flera oväntade twistar och den typiska Kepler-stämningen både underhåller och engagerar mig i berättelsen på ett sätt likt ingen annan. Gillar att de väver in både familjerelationer, kärlek och vänskap som ger berättelsen ett djup. Boken är direkt och rak utan onödiga utsvävningar och det gillar jag! "Paganinikontraktet" är helt enkelt en toppenspännande bok som jag rekommenderas starkt till alla deckarfantaster.

Läste den för flera år sedan. Jag tyckte om den men det är väl inte riktigt min genre egentligen. Jag minns inte så mycket av den idag.

Spännande ifrån början till slut. Mycket bättre än första boken

Josefin Wessman

2023-12-02

AC

2023-01-26

Lika bra som den första boken, även om historian i denna bok ev var lite mindre fängslande. Kepler lyckas dock göra en otroligt målande bild i orden, samtidigt som den greppar tag i läsaren. Har beställt alla dom andra böckerna i serien :)

Jessica Alvklinga

2022-12-15

Bra, men når inte upp till resterande delar

Jonas Qarlsson

2021-01-10

Svag fyra. Spännande men lite väl overklig på sina ställen.

2020-11-01

Mycket bra! Kommer läsa flera Kepler!

Maria B

2020-07-28

Blir aldrig besviken på Keplers böcker, denna är inget undantag!

Spännande och välskriven.

Ellinor

2020-02-04

Helt OK. Bokens tema var för mig rätt så ointressant. Så här en vecka efter att ha avslutat boken har jag svårt att minnas vad den ens handlade om. Kepler skriver ändå på ett sätt så att man bara måste fortsätta läsa, fastän en del kan kännas överdrivet eller overkligt.

Marie

2019-10-20

Helt fantastisk bok. Alla böcker jag läst av dem är bra. Men den här slår alla rekord.

lia Hellman

2019-05-31

Provade 1bit & handling , känsla 0. Lägger av nu men provar nr3 . Ska ge serien 1 chans iaf.

Bokslukerskan 93

2019-01-23

Bokdjungeln

2018-12-30

Vilken bra ljudbok! Nog för att det är många personer och händelser att hålla reda på, men det blir aldrig rörigt. Inte heller blir det långtråkigt för det händer saker hela tiden, och när man tror att man har listat ut slutet så sker det en twist som rör om allt. Detta är något jag verkligen uppskattar. Jag upplever inte heller att boken känns så lång som den faktiskt är, utan den rullar på i bra tempo och Malmsjös röst gör historien ännu bättre. Att boken tar upp vapenhandel tycker jag är riktigt bra och att den visar på att människor borde uppmärksamma Sveriges del i det hela. Jag är supernöjd med boken och satte direkt igång med bok nummer 4 av Lars Kepler.

Karin Axell

2018-12-13

Tänk om denna skrivarduo under pseudonym kunde sluta skriva ingående sexscener som inte fyller någon som helst funktion eller förhöjer läsvärdet av historien på något vis. För ingenting annat ur karaktärernas privatliv skildras såpass ingående som deras i det närmaste halvperverterade könsumgänge vilket gör trovärdigheten så oerhört låg i annars hyfsat intressanta berättelser och skildringar. Vilket gör det hela lite enahanda och förutsägbart vad det gäller den biten iallafall. Tur det inte händer så ofta så det förstör helheten totalt och tur man kan spola förbi dessa skildringar när man lyssnar på ljudbok.

I övrigt uppnås inte helt sällan en smula gastkramande spänning, intressanta intriger och sköna cliffhangers mellan kapitlen.

Hade det där meningslösa sexdrävlet skippats hade denna serie helt klart fått högre betyg.

Jonas Eriksson

2018-11-18

Klart en av Keplers bästa! Mycket spännande och jag tycker att denna står ut från deras övriga, genom att inte bara vara grym utan också väldigt smart.

Kanonbra

Super

Super

Johan

2018-07-19

Lite rörigt med bihistorier som drar iväg åt olika håll, men jag gillar huvudkaraktären och första halvan är ruggigt spännande.

Bettan_bokprataren

2018-04-18

Älskar alla Keplers böcker, spänning på hög nivå

Izabela Horn

2017-11-25

Min första Lars Kepler bok. Helt ok kriminalroman även om jag inte är jätte förtjust i denna gener av bok. Gillar språket, tempot och att den var lättläst.

Anna Andersson

2017-11-22

Bästa bok jag läst

Monica Carlsson

2017-10-23

Trist!

Karin Johansson

2017-08-29

Kepler är Kepler, alltid riktigt läsvärd.

Karoline Norheim

2017-06-18

En bok men spännande vändningar som gör att man bara måste fortsätta läsa

2017-04-03

Ännu en helt otroligt bra skriven bok av Keplers, spännande och vändningar som gör att spänningen ökar till sista sidan.

Marina Pedersen

2016-10-31

Kanon

Anna Jensen

2016-03-01

Jag trodde att serien skulle bli dålig utan hypnotisören, som hade en så stor roll i första boken, men ack vad Joona klarar sig bra på egen hand!

Johan CB

2015-12-03

Sebastian Rane

2014-12-12

Mycket välskriven historia. Briljanta detaljer som spär på en mystik av att något övernaturligt händer.

Eva Aronsson

2014-11-21

Hade höga förväntningar på den här boken. Men gav dem bara 3 stjärnor i betyg. Tog tid att komma in i boken och fastna i den. Blev något bättre när man läst ett tag.

Ingeborg Amnéus

2014-11-04

Nej, det här gillar jag inte alls! Fullt med klichéer plus att själva plotten är dålig. Den känns skriven med vänster hand i standardmodellen för deckare (numera). Dessutom på tok för omfattande, har författarna fått betalt per sida?

Matilda Krig

2014-09-10

Gu så spännande! Gillar verkligen Kepler. Extra plus att kapitlen är så korta oxå! Har lite svårt att sluta läsa mitt i ett kapitel nämligen...

Therese Östman

2014-06-26

Inte riktigt så bra som jag trodde den skulle vara. Känns seg och lång, tur att kapittlena är korta, då det känns som boken är snabbläst. Betyg: 3

Anna Nyman

2014-05-11

Nej, det här fungerar inte riktigt. De rikliga actionscenerna fångar mig inte, själva gåtan är snabbt överklarad, det grova våldet känns bara överdrivet och framför allt så blir jag så trött på superhjälten Linna.

Erica S

2014-05-03

Mycket spännande. Gick inte lägga ifrån sig boken. Nu ser jag fram emot nästa :D

Bra story men lite väl utdraget.... Vet inte om jag är besviken på grund av för höga förväntningar sen jag läste Hypnotisören som fick 5/5 i betyg av mig!?

2014-04-03

Nu har jag ju läst böckerna lite i oordning. Den fjärde har hittills varit bäst. Den här var inte lika spännande men ungefär lika lättläst. Det är Joonas privatliv jag har lite svårt att hänga med i, resten är fristående.

Johan Wahlund

2014-02-16

Den bästa av Keplers böcker så här långt

Veronika Mellqvist

2014-01-08

Inte lika bra som Hypnotisören men fortfarande spännande! Jag är inte så intresserad av ämnet heller vilket gör boken lite tråkigare.

Jeanette Arbhage

2014-01-05

Mycket spännande från början till slut

Marianne L

2013-12-25

Lättläst med en berättelse som driver en framåt ända fram till sista sidan. Mycket spännande.

2013-12-10

Nä det här håller inte måttet. Jovisst en viss spänning men annars förutsägbart och förvånansvärt slarvigt skrivet för att vara en så bra författare som Alexandra Coelho Andorihl. Det här är ett havsverk. Jag klarar heller inte av dessa superhjältar som är så iskalla och klarar av alla svårigheter de stöter på. En genre som jag nog läst alldeles för mycket av och det ska mer till för att stimulera min fantasi idag. För mycket action och konstlad historia.

Onekligen spännande!

Maria Myrberg

2013-09-02

Spännande story med skarp kritisk röst mot vapenindustrin !

Jörgen Nilsson

2013-08-29

Även om historien är helt ok, så är tyvärr språket i boken under all kritik.