Paganini-kontraktet

Kepler, Lars

| 2010

2022

En sommarnatt hittas en kvinna dd p en stor fritidsbt som driver runt i Stockholms skrgrd. Hennes lungor r fyllda av brckt vatten, men det finns inga spr av detta vatten p klderna eller resten av kroppen. ? Hon har drunknat, Joona, sger Nlen. ? Drunknat? Nlen nickar och ler vibrerande. ? Hon har drunknat ombord p en bt som flyter, sger han. ? Antagligen har ngon hittat henne i vattnet och lyft ombord henne. ? Ja, men om jag trodde det s hade jag inte tagit upp din tid, sger Nlen.Nsta dag hittas en man dd i sin paradvning p stermalm. Mannen hnger i en snara frn lampkroken i taket. Hur har det gtt till? Det r hgt i tak och det finns inte en enda mbel i hela rummet, ingenting att klttra p. Trots det r kommissarie Joona Linna vertygad om att det rr sig om sjlvmord. Han har givetvis rtt. Mannen har tagit sitt eget liv, men sjlvmordet avslutar inte...

Kepler r Kepler, alltid riktigt lsvrd.

Karoline Norheim

2017-06-18

En bok men spnnande vndningar som gr att man bara mste fortstta lsa

2017-04-03

nnu en helt otroligt bra skriven bok av Keplers, spnnande och vndningar som gr att spnningen kar till sista sidan.

Marina Pedersen

2016-10-31

Kanon

Anna Jensen

2016-03-01

Jag trodde att serien skulle bli dlig utan hypnotisren, som hade en s stor roll i frsta boken, men ack vad Joona klarar sig bra p egen hand!

Johan CB

2015-12-03

Sebastian Rane

2014-12-12

Mycket vlskriven historia. Briljanta detaljer som spr p en mystik av att ngot vernaturligt hnder.

Eva Aronsson

2014-11-21

Hade hga frvntningar p den hr boken. Men gav dem bara 3 stjrnor i betyg. Tog tid att komma in i boken och fastna i den. Blev ngot bttre nr man lst ett tag.

Ingeborg Amnus

2014-11-04

Nej, det hr gillar jag inte alls! Fullt med klicher plus att sjlva plotten r dlig. Den knns skriven med vnster hand i standardmodellen fr deckare (numera). Dessutom p tok fr omfattande, har frfattarna ftt betalt per sida?

Matilda Krig

2014-09-10

Gu s spnnande! Gillar verkligen Kepler. Extra plus att kapitlen r s korta ox! Har lite svrt att sluta lsa mitt i ett kapitel nmligen...

Therese stman

2014-06-26

Inte riktigt s bra som jag trodde den skulle vara. Knns seg och lng, tur att kapittlena r korta, d det knns som boken r snabblst. Betyg: 3

Anna Nyman

2014-05-11

Nej, det hr fungerar inte riktigt. De rikliga actionscenerna fngar mig inte, sjlva gtan r snabbt verklarad, det grova vldet knns bara verdrivet och framfr allt s blir jag s trtt p superhjlten Linna.

Erica S

2014-05-03

Mycket spnnande. Gick inte lgga ifrn sig boken. Nu ser jag fram emot nsta :D

Bra story men lite vl utdraget.... Vet inte om jag r besviken p grund av fr hga frvntningar sen jag lste Hypnotisren som fick 5/5 i betyg av mig!?

emmakicki

2014-04-03

Nu har jag ju lst bckerna lite i oordning. Den fjrde har hittills varit bst. Den hr var inte lika spnnande men ungefr lika lttlst. Det r Joonas privatliv jag har lite svrt att hnga med i, resten r fristende.

Johan Wahlund

2014-02-16

Den bsta av Keplers bcker s hr lngt

Veronika Mellqvist

2014-01-08

Inte lika bra som Hypnotisren men fortfarande spnnande! Jag r inte s intresserad av mnet heller vilket gr boken lite trkigare.

Jeanette Arbhage

2014-01-05

Mycket spnnande frn brjan till slut

Marianne L

2013-12-25

Lttlst med en berttelse som driver en framt nda fram till sista sidan. Mycket spnnande.

2013-12-10

N det hr hller inte mttet. Jovisst en viss spnning men annars frutsgbart och frvnansvrt slarvigt skrivet fr att vara en s bra frfattare som Alexandra Coelho Andorihl. Det hr r ett havsverk. Jag klarar heller inte av dessa superhjltar som r s iskalla och klarar av alla svrigheter de stter p. En genre som jag nog lst alldeles fr mycket av och det ska mer till fr att stimulera min fantasi idag. Fr mycket action och konstlad historia.

Anna Granstrm

2013-11-14

Onekligen spnnande!

Maria Myrberg

2013-09-02

Spnnande story med skarp kritisk rst mot vapenindustrin !

Jrgen Nilsson

2013-08-29

ven om historien r helt ok, s r tyvrr sprket i boken under all kritik.

Anki Vincent

2013-07-28

Helt OK men Hypnotisren r mkt bttre. Svag 3:a

Charlotte Malm

2013-07-23

Problemet var att jag hela tiden ville kommentera det som hnde i boken med resten av familjen, men de var ju frsts helt ofrstende. Kndes som jag sg p en jttespnnande film och hade velat dela den upplevelsen. Helt klart en underhllande lsning!

2013-05-18

Drygt ett r efter jag lst frsta delen om den fantastiska Joona Linna var det ntligen dags fr del tv. Om frsta delen var dligt skriven p mnga olika stt, s var denna faktiskt nnu vrre. Denna gr inte ens att frlta alla konstigheter fr att den nd var s spnnande. Fr det var den inte heller. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/05/paganinikontraktet-av-lars-kepler.html

Lotta Larsson

2013-05-13

Spnnande och inte lika rrig som frsta boken. Rekommenderas varmt.

Lena Skld

2013-03-31

Otroligt spnnande

Anette Hkerberg

2013-03-09

Lika bra som frsta boken, Hypnotisren. Lttlst och svr att lgga ifrn sig. Spnnande och ven lite ovntad. Jag gillar sttet att skriva, nr man fr flja olika historier som vvs samman p slutet.

O

Olga Lund

2013-03-07

En stor besvikelse. Hller inte alls samma kvalite som frsta boken. Jag r faktiskt inte sker om jag kommer att lsa mer Kepler efter den hr boken...

Peter Gnger

2013-03-03

Gillar verkligen Keplers deckare. Hypnotisren var bra (dock inte filmen som var fr hrt nedkortad), men denna bok r nnu bttre. Spnning frn brjan till slut, och vl skriven. Kul nr man hittar en ny frfattare som trollbinder en. Ser fram emot att lsa nsta bok i serien om Joona Lina.

PL *

2013-02-17

Mycket bra! Spnning frn frsta sidan. Vissa detaljer i hndelsefrloppet r lite vl otroliga, men om man har verseende med det s r det en bra bok.

Jenny Jansson

2013-01-29

Spnnande tycker faktiskt att denna bok r lite bttre n hypnotisren. Kepler skriver s bra!!

Annione H

2013-01-19

Gillar ven denna bok, men ven hr mnga personer/faktorer att hlla i huvudet.

Peter Kronlw

2012-12-29

Spnnande berttelse med verraskande vndningar som nd fr en logisk frklaring

M W

2012-12-12

Bra

Anna Johansson

2012-12-06

Inte lika spnnande som Hypnotisren, men nd en bok som man vill fortstta lsa fr att se vad som hnder. Sen s r sjlva temat i boken inte ngot som intresserar mig, vilket bidrar till betyget.

Hanna *

2012-11-15

Blev besviken, rrig och kndes som en b katt och rtta lek. Sedan mrks det tydligt nr brytet r frfattarna emellan.

Jessica Appelqvist

2012-11-05

Rrig och svr intrig bitvis

Janna Vestberg

2012-10-30

Den fr trots allt en fyra av mig fr att, som flera skrivit nedan, boken r en bladvndare. Man vill fortstta lsa fr att f veta vad som kommer hnda. Men... med det sagt r det ingen bok som lmnar ngra djupare spr hos mig. Jag knner inte srskillt mycket fr karaktrerna och vissa hndelser i boken tyckte jag var lite verdrivet.

Anna Christensen

2012-10-30

Bra story, men s otroligt verdrivet med alla jakter p frvare... Skumlste de sista 200 sidorna enkom fr att f reda p hur upplsningen blev.

Linda McCall

2012-10-15

Som att kastas in i en film! Vldigt spnnande och verklighetstrogen!!

Sara Eriksson

2012-10-07

Oerhrt spnnande och bitvis p grnsen till fr obehaglig.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Otroligt spnnande handling! Trodde att det var omjligt att skriva en bttre bok n Hyptnotisren, men den hr r snppet bttre.

Hkan Lindgren

2012-08-31

Riktigt bra! Kanske en svag femma eller en stark fyra, men komplotten r vl genomtnkt och trdarna vvs snyggt samman.

2012-08-24

Rysligt spnnande p direkten, hade svrt att lgga ifrn mig boken. Att kapitlen r indelade s att man tnker "bara ett till" gr det ju inte lttare. Tyckte verraskande mycket om fiolspret och Axel Riessen. Strde mig dock p slutet som kndes ologiskt. Trodde Peter skulle bli "fri", inte kriminell, och s strde jag mig enormt p att frfattaren sger att en person har "en kateter i armvecket". Jag antar att denne syftade p kanyl, men att ingen korrekturlsare reagerat p detta bisarra fel r lustigt. Annars gillar jag idn, fick rysningar d och d ver det otcka upplgget. Mycket bra.

Ellinor Karlberg

2012-08-12

riktig bladvndare!

Helena Wennergren

2012-08-05

Mkt spnnande och ganska angelget mne. Bttre n Hypnotisren.

Annika Lnneborg

2012-07-03

Handlingen r vl spnnande, men skrivhantverket bedrvligt. Boken r skriven som ett filmmanus med mlande actionscener, full av ovidkommande miljdetaljer, tvra kast frn scen till scen. Personerna r schabloner, man knner inget fr dem. Trist och oengarerande bok!

Sara Wall

2012-06-29

Spnnande och vl genomtnkt kriminalberttelse som inte lyckas bli trkig eller lngdragen. Jag tycker att sprket skiftar en del vilket kan bero p de tv frfattarna. Minns att jag himlade med gonen vid ngra tillfllen men sammanfattningsvis r det en klart godknd roman enligt mig.

Anita Thrne

2012-06-21

Fartfylld och lttlst deckare. Man glmmer att intrigen r lngskt......

Kitty Cat

2012-06-20

Hade tnkt ge den en fyra men tyckte att slutet var s bra att den frtjnade en femma nd. Den hade mycket att leva upp till efter att jag har lst Hypnotisren och det r tyvrr inte riktigt samma klass. Handlingen knns mnga gnger aningen verdriven och det knns som att det fattas ngot. Men p det stora hela r det en mycket spnnande bok att strcklsa!

Katarina Strid

2012-05-16

Spnnande och bra tempo. Intressant mne. Kul med kopplingen till musik. Jonas Malmsj bra upplsare.

Martina Jonsson

2012-05-08

Det jag gillar med Paganinikontraktet r hur smart den r skriven. Sm detaljer som inte lmnas t slumpen, otrolig!

Ett rasande tempo frn frsta sidan. En bok som r svr att lgga ifrn sig.

Anna-Karin L

2012-03-04

Spnnande och lttlst, men lite fr hftig och brutal emellant fr att knnas "verklig". Linna verkar nstan oddlig?!

Ulf Pettersson

2012-02-18

vlskriven och spnnande. Det som strde ngot r det uppenbara vldet i boken som kunde skildrats mindre brutalt

Johanna Hellstrm

2012-01-16

Lttlst med spnning frn frsta till sista sidan, men om man ogillar skildringar av brutala mord s ska man undvika denna bok.

Lars Hindgren

2011-11-21

Riktigt bra

Maria W

2011-11-16

Superspnnande!

Michaela Schuller

2011-11-16

Aldrig mer Kepler sger jag. Helt sanslsa hndelser som aldrig ngonsin skulle kunna hnda gjorde att jag lade ner boken efter halva.

Marc Moore

2011-10-17

Ytliga och intetsgande karaktrer, fastnade inte fr en enda av dom.
Mnga reaktioner och handlingar av personer i boken knns helt bisarra och osannolika. En djupare psykologisk frstelse fr hur mnniskor beter sig skulle vara p plats.
Trotts sin uppenbara brist p trovrdighet r den ibland spnnande p ett gmma-mig-bakom-en-drr-och-hoppa-fram-stt.
2an r dock mkt svag! Kommer inte lsa ngon mer Keppler.

Karin Almn

2011-10-08

Oj vilken bok!
Den innehller alla ingredienser till en fullndad actionfilm (hoppas allts den bli filmatiserad!) Joona Linna r en vermnsklig hjlte och det knns faktiskt riktigt bra =)
Jag gillar det mesta med boken; karaktrerna, spnningen som hlls vid liv genom hela boken, det gtfulla och det lugna tempot. Synd att den tog slut.Vad ska jag lsa nud?

Claes Nilsson

2011-10-01

Spnnande och bra driv, vger ver till 4 d frfattarna fr ihop det p ett bra stt p slutet

Frank Lilja

2011-09-12

Jag gav "Kepler" en chans till efter deras frsta bok men det var ett misstag, Paganinikontraktet r smre n deras debut.
Boken r fr lng och med mnga sakfel och orimliga hndelser.

Katarina Danielson

2011-09-03

Boken var tidvis mycket spnnande, men man fick lgga ifrn sej den d och d fr att det helt enkelt blev fr mycket. Hur mnga personer strk med egentligen, och det mest pga av en enda mnniska (den sk "problemlsaren") som verkade ha strre resurser ensam n Sveriges samlade insatsstyrka.

Polisen Joona Linna och "rkeskurken" Raphael Guidi r varandras likar vad gller vermnskliga frmgor av olika slag som att vara mer eller mindre synska och osrbara.

Nej, det hr var just "fr mycket".

Anneli Lyxell

2011-08-15

Boken var nstan lika bra som hypnotisren men inte lika spnnande

Gun Petersson

2011-08-06

Bttre intrig n Hypnotisren (som fick 3) men Jonas Malmsj lser inte alls lika bra som Peter Andersson. Han borde lta bli att hrma kvinnorster, det blir rena parodin.

S S

2011-08-01

Mycket bttre n den frsta boken.

Tove Asplund Stolt

2011-07-29

Bitvis spnnande men alldeles fr lng.

Lotta Strandberg

2011-07-02

Bttre n Hypnotisren, spnnande att lyssna p men lite fr lng. Handlar om illegal vapentransport och vld som fljer. Bl a jakten p Penelope och Bjrn,

Ulf Gustafsson

2011-06-21

Jag gillade Hypnotisren. Men jag tyckte nog denna var nnu bttre. En handling som drev p hela tiden och en spnningen som kade genom hela boken. Mycket bra.

Bengt Mnsson

2011-06-12

En spnnande och vlskriven historia med anknytning till internationell vapenhandel. Kanske lite vl lngdragen slutstrid dr (naturligtvis) rtt sida vinner. Synd att alla skyldiga dr; jag skulle hellre, liksom i verkligheten, vilja ha dem infr rtta. Plus fr slutet som inte kom lika pltsligt som det ibland gr i den hr typen av litteratur samt fr att man fick lra sig lite om musik och fioler. - En stark 4:a, nra 5.

Mimmi S

2011-06-11

Ngra frfattarbudord:
Du skall icke frska skriva en deckare bara fr att du har expertiskontakter inom violinkontakter.
Du skall icke vlja namn som Beverly till en sknsk bondes barn.
Du skall icke frska inbilla lsare att en tjugofemring r insatsledare p Spo.
Du skall dremot jobba p trovrdigheten. Jobba hrt.

Elisabeth Andersson

2011-05-07

Ngot lngsam och smtrist emellant. Men verlag riktigt bra.

Ann Simonsson

2011-05-05

Gillade inte Hypnositren och denna bok blev inte ngon verraskning! Rrig och knns som man hade kunna korta ner boken med minst 100 sidor!

Jessica Nilsson

2011-05-04

Bra bok. Helt klart lsvrd. Hade nog fr hga frvntingar p den.

2011-05-04

En kalasbra bok igen, gillade verkligen hypnotisren och den r snppet bttre n paganinikontraktet tycker jag nog... Det jag gillar med paganinikontraktet r att Kepler r noga med persongalleriet, att de personer som r relevanta ocks presenteras och fljs p ett enkelt stt i boken samtidigt som de tillfr ngonting extra till helheten r de sm historier i sig... Det enda som blev lite mycket fr min smak var den dr tv-personligheten ute p n nr de var jagade... och sen hngde jag inte helt med p damerna Anja o Disa... men jag antar att jag snart kommer att f fler svar, fr inte kan det vl vara s att detta r sista boken om Joona Linna??

Pernilla Engstrm

2011-04-17

Som att jag inte tyckte frsta bokaen var s bra blev jag glatt verraskad. En bok jag snabbty lste. Rekomenderar den.

Anette B

2011-03-30

Lttlst. Spnnande frn frsta sidan

Monica Brandts

2011-03-29

Nja spnnande och inte mycket mer n s. Kndes mer som ett filmmanus faktiskt.

Kristina Wiklundh

2011-03-17

Brjade lyssna i juli 2010 och ntligen har jag harvat igenom den. Tror det varit bttre att lsa den n att lyssna som ljudbok. Inlsningen r inte den bsta.

Lotta Svensson

2011-03-03

Den har vad en deckare av denna typ ska innehlla. Den r vrd sina stjrnor.

lars larsson

2011-02-28

Det r inget nytt med denna deckare, den riktiga spnningen uteblir, man vet ungefr vad som ska hnda, ven om det finns mnga cliffhangers.
Det man saknar r en djupare beskrivning av karaktrerna, personbeskrivningen r fattig. Skulle grna vilja ha en mera nrhet till personerna p det knslomssiga planet.
Upplggningen av historien r bra och kapitelupplggningen. Men man fr en knsla av det r en bok som r saftigt marknadsfrd. Kommer nog inte att lsa fler av Kepler. Betyget fr bli en 3:a

Maria Johnson

2011-02-15

En vlskriven och spnnande bok, en historia med flera frgreningar. Jag vill hela tiden lyssna vidare. Bra inlst av Jonas Malmsj.

Janita sundblad

2011-02-09

Inte min tekopp alls , men Jonas Malmsj va bra upplsare

Ulrika Birkeldh

2011-01-22

Vilken besvikelse!

Marianne Strandberg

2011-01-15

Hller med om att den verkar skriver fr att bli film. Andra halvan innehller fr lnga tekniska beskrivningar av jakter t ex s det blir trkigt att lsa. Det blir bara en trea.

Lasse Sandhgren

2011-01-11

...antingen var den frsta boken skriven av ngon annan eller s r den hr skriven av en spkskrivare..denna bok var den vrsta kalkon jag lst.."klirrande pistoler, platt vatten", suck, vilket skrp..orkade halvvgs..

Camilla Forssn

2011-01-04

Inte lika bra som jag hoppats men helt OK.
Knns lite vl skriven fr att bli film och Joona Linna r verkligen en super-polis men som deckare fungerar den.

Anna Malmgren

2011-01-03

Superbra!! Hypnotisren var en besvikelse men Paganinikontraktet var fullndad, s briljant och intelligent skriven.

Jonna P

2010-12-30

Den var seg och jag kom inte riktigt in i den frrn efter halva boken. Trkig story.

Karin Lundberg

2010-12-23

Gillar 'Paganinikontraktet' bttre n 'Hypnositren'. Underhllande fr stunden, men ingen storslagen lsupplevelse direkt.

Anna Liljeby

2010-12-17

En mycket bra uppfljare..snudd p 5 plus

Annica Grdin

2010-12-14

Vldigt spnnande, ven om vldet beskrivs ondigt tydlig. Mste frresten deckare alltid sluta med en Stor Uppgrelse mellan den goda och skurken? r det bara fr att det ska locka till filmmanus?

Anders Hgman

2010-12-11

Spnnande och storyn sticker ut jmfrt med andra deckare. Att personportrtten r lite stereotypa kan jag hlla med om, men inte s att det str s vldigt.

Jttespnnande,,var tvungen och g upp och kolla s drren var lst..

Maria Bjerregaard

2010-10-19

Hur kan denna n sdan framgngar? Jag fann referaten i vart och vartannat kapitel strande (jag minns faktiskt vad som hnde fr 5 sidor sedan), historien om Greta allt fr tunn, Saga fr klichlik (Saga!) och symboliken vertydlig.

Om jag ska sga ngot positivt s fr det bli den rda trden av musik, och att krnkonflikten r angelgen och aktuell. Det rcker dock inte till mer n en tva.

monica eklf

2010-10-10

Intrigen r det vl inget strre fel p om man letar efter spnning ven om jag anser att man kunnat dra ner p detaljerna i vldsscenerna utan att fr den skull tappat i spnning. Att romanfigurerna endast beskrivs p ytan och dessutom i mycket knsstereotypa ordalag gr boken tom och utan ktt och blod som dremot beskrivs ondigt noggrannt i vldscenerna. Tamt sprk i en bok som knns som om den syftar mer till att ligga till grund fr filmmanus n fr att vara en lsupplevelse! Ls norske frfattaren Jo Nesb i stllet!

Eva Grufman

2010-09-22

Blev grymt besviken p denna bok. Efter att ha lst Hypnotisren hade jag hga frvntningar men ack vad besviken jag blev. Efter att ha tragglat mig igenom 75% av boken slutade jag lsa den ;-(

Lena L

2010-09-19

Det r en riktigt spnnande kriminalroman med en bra intrig som blir bttre och bttre ju lngre handlingen framskrider. Det enda som str mig r alla detta ddande under resans gng. Det behandlas attfr nonchalant enligt mig.

Karin Lfstrand

2010-09-16

100916: Hg spnning men nr inte upp till samma hga niv som Hypnotisren i min bedmning. Kanske berodde det p att den hr gngen var stilen inte ny...

Magnus Bergstrm

2010-09-12

Frfattarparet Alexander och Alexandra Coelho Ahndoril levererade en blodig pseudonymdebut frra ret med Hypnotisren, en bok som hade sina brister men lyckades underhlla in i det sista. Dr fanns ocks vissa element som jag srskilt gillade hos en deckare. Bland annat frfattarnas stt att hlla den frvntade huvudkaraktren, kriminalkommissarie Joona Linna, ngot p sidlinjen om berttelsen.
I pseudonymen Lars Keplers uppfljare, kallad
Paganinikontraktet, rivs denna stil ut med rtterna. Joona Linna r nu lngt frn ngon iakttagare lngre, utan har istllet tagit steget till superpolis. Pltsligt r han inte bara osrbar mot svl kulor som i nrstrid, utan kan ven reda ut samband i mordfall enklare n han rknar mellanstadiematematik. Frfattarduon ger honom frvisso en liten svaghet, ett slags migrnanfall som ger eko t exempelvis Kurt Wallanders diabeteskrmpor. Men dessa anfall dyker, sjlvfallet, aldrig upp i livshotande situationer.
Det hr r en fullfjdrad actionbok, stndigt hnder ngot med fart och kraft som hller kvar lsaren i berttelsen en stund till. Tyvrr har en ngorlunda intressant berttelse ryckts isr av inslag som balanserar mellan vl otroliga och rent ljliga. Och som sagt, spnningen och nerven finns s sllan nrvarande nr huvudkaraktren r en finlandssvensk RoboCop. Kanske fick paret Coehlo Ahndoril mersmak av filmlftena som deras frsta samarbete mottog, fr Paganinikontraktet osar mer svensk polisfilm n Peter Habers strumpor. De verkar till och med flirta ppet med tyska produktionsbolag, genom att krydda boken med ett gng tysktalande karaktrer.
Ett stort steg bak frn frsta boken, fr mig. Osker om jag vill rekommendera den, ens till de som verkligen lskade Hypnotisren.

Den var vlskriven och fruktansvrt spnnande, p ett sdant stt att man bokstavligen sitter och biter p naglarna. Fri ifrn mnga av de schablonmssiga beskrivningar som grna finns i vissa deckare (torgbloggen.blogspot.com)

Charlotta Rylander

2010-09-08

Snt flytt i sprket. Ofta tycker jag thrillers kan vara rtt stolpiga. Men jag frstr inte riktigt hans relationer till kvinnorna -Disa och Anja. Och det var mycket vld.

Sina J. Saouk

2010-08-24

Jag lste den som fljetong i DN, och i brjan var den trkig, men jag tvingade mig sjlv att fortstta lsa bara fr att. Lngre in i handlingen blev den intressant och vldigt spnnande, men fortfarande ganska trkig ibland. I slutet, nr allt brjae lsa sig, s blev det ganska ointressant, och allt gick s himla fort. Helt pltsligt blev allt jttebra, det var inte s trovrdigt. Tur att jag inte kpte boken.

Sam Andersson

2010-08-24

Poliser dr som flugor och totalt r det vl 10-15 pers som stryker med i olika former. Actionscenerna r s utdragna och detaljerade att de tillslut helt mister sin spnning. Dom flesta karaktrer r av typen seriefigurer och blir pinsamt dliga. Polisen Joona gr omkring och knner p sig saker hela tiden och fr alla andra att framst som imbecilla. Historien lper amok och blir till slut ett crescendo i osannolikhet. Buskis och slseri med tid att lsa.

Eva Bommelin

2010-08-23

Den var mycket frutbestmd med Polisen Joona Linna. Jakten var dremot det mest spnnande i boken. Om vr svenska polis dabbar sig s som det beskrivs i boken s r det trkigt. Den hr boken r det klart att man skall lsa den hr r bttre n den frra boken men hoppas att det blir nnu mera gastkramande och nnu mera trovrdig.

Pia Stendahl

2010-08-18

Lars Kepplers Hypnotisren tyckte jag var riktigt spnnande bok som var svr att lgga i frn sig men jag tyckte samtidigt att boken kndes krystad och lite vl sjuk.

Paganinikontraktet r inte alls lika spnnande till min stora besvikelse. Boken knns mer som en medioker deckare om n med ett mycket rikare sprk.

Jag tycker att det i Paganinikontraktet gottas verdrivet i vlbesrkivna och detaljerade vldsscener. Boken ger samma knsla som nr man ser p film och det r en lngdragen biljakt som aldrig vill ta slut.

Boken r lagom som ett lttlst tidsfrdriv men mina frhoppningar var ngot hgre n s.

P www.bokbrus.se kan du lsa fler ljudboksrecensioner.

/Pia

Magnus Hoem

2010-08-18

Ingen absolut hjdare, men en klart lsvrt tidsfrdriv som jag hade svrt att lgga ifrn mig.

Merete Madsen

2010-08-18

Har visserligen bara lst den "stykkevis og delt" i DN men det kndes som fullt tillrckligt, Som sagt, cliffhangers, anyone?

Ullis N

2010-08-15

Helt ok, men inte i nrheten av den frra. Det kan kanske delvis frklaras med att jag lste den som fljetong i DN.

Men varfr detta gottande i vidrigt vld?

se Bandling

2010-08-15

Hgt tempo med spnning. Men sista fjrdedelen tappade och den var vl r och blodig fr min smak. Fanns det halva pong skulle jag ge den 2,5.

stig kallander

2010-08-09

Fr mycket upprepningar och fr omstndiga beskrivningar. Kunde ha kapat boken med 150 sidor. Fint sprk men historien r galet krystad. Skulle mjligtvis passa bttre som filmmanus eftersom allt blir skrivet p nsan hela tiden. Bttre finns att lsa!

Maria Larsson

2010-08-07

En svag tva. Inte alls lika brutal, blodig och spektakulr som "Hypnotisren" men den kommer inom kort att falla i glmska.

Helena Insulander

2010-08-05

Hypad och upphaussad, klart man r skeptisk... Men men kunde jag ge den 1/2 pong skulle den enkelt n upp till 3,5. Och skulle de superdupervldsamma morden av den fanatiske yrkesmrdaren vara tminstone ngot frre skulle mitt betyg bli hgre. Knns p det hela vldigt vlskrivet med ett hopplock av allt som r populrt inom deckargenren just nu, trots det, fr man vl tillgga, och man har ju inte direkt trkigt. (Bara blodigt)

Fr en regnig dag i soffan, snabbmat fr utsvultna spnningsnerver.

Fantastiskt spnnande frn brjan till slut. Lngtar efter nsta bok

Kenneth Olausson

2010-08-01

En tt hgklassig spnningsroman. Korta kaptitel driver handlingen framt. Extrapong fr hur det musikaliska temat hanteras.

Conny J

2010-07-24

r man s dum..

Jag lste Hypnotisren med en gng den kom ut och gillade den inte alls.
Tnkte att "det kan ju inte bli smre" och var lite beredd p att gilla denna boken.
Men inte alls. Den r inte bttre och inte smre, utan precis lika dlig.
r man s dum, fr man skylla sig sjlv.

Andledningen till varfr jag blir lika besviken r att intrigen r helt osannolik.
Boken brjade bra, man blev lite intresserad av hur det skall g, men sedan blir det pannkaka av alltihop..
Fr mycket blod och konstiga vndningar, precis som Hypnotisren.
En skapad polisjargong som inte knns annat n krystad och fel.

Nu str Lars Kepler i raden av frfattare jag inte skall lsa mer av..

eva lundgren

2010-07-22

Tajtare n den frsta. Det r inte stor litteratur men den hll mig vaken strre delen av lrdagsnatten och d mste ju betyget bli hgt.

Eva Tllner

2010-07-19

Den blir lite seg mot slutet. Tycker annars att den r bttre n Hypnotisren. Men den var utmrkt att lsa i vrsta sommarhettan d man inte orkar med s mycket tankearbete.

Lena Persson

2010-07-17

Man kommer liksom aldrig in i boken. Jag tror inte p det jag lser. Inget jag kan rekomendera direkt. Det finns bttre deckare.

2010-07-15

Jag lste Lars Keplers frsta bok "Hypnotisren" fr ungefr ett r sen. Det r ju tydligen en sn bok att antingen lskar man den eller s avskyr man den. Sjlv s lskade jag den, och gav den 4,5 i betyg.

Nu har jag lst Lars Keplers andra bok "Paganinikontraktet" som r den fristende andra delen i en planerad serie bcker.

Jag tyckte inte att "Paganinikontraktet" var riktigt lika bra som "Hypnotisren". Den fngslade mig inte riktigt p samma stt.

Men en fyra fr den helt klart i betyg. Fr den var bra och spnnande. Och temat i boken var bra. S gillade ni "Hypnotisren" s kan jag helt klart rekommendera ven "Paganinikontraktet".

Ola Janker

2010-07-14

MacGyver mter Dan Browns Robert Langdon. Perfekt i sommarvrmen med en klassisk sidvndare om n med lite vl hftiga vndningar och lite vl utsuderad handling. Inledningen r ganska spnnande men tappar mot slutet som om frfattarna bara vill komma till avslut. Dock bttre n Hypnotisren...