Paganinikontraktet

Kepler, Lars

| 2010

1987

En sommarnatt hittas en kvinna död på en stor fritidsbåt som driver runt i Stockholms skärgård. Hennes lungor är fyllda av bräckt vatten, men det finns inga spår av detta vatten på kläderna eller resten av kroppen. - Hon har drunknat, Joona, säger Nålen. - Drunknat? Nålen nickar och ler vibrerande. - Hon har drunknat ombord på en båt som flyter, säger han. - Antagligen har någon hittat henne i vattnet och lyft ombord henne. - Ja, men om jag trodde det så hade jag inte tagit upp din tid, säger Nålen. Nästa dag hittas en man död i sin paradvåning på Östermalm. Mannen hänger i en snara från lampkroken i taket. Hur har det gått till? Det är högt i tak och det finns inte en enda möbel i hela rummet, ingenting att...

Skapa konto f鰎 att s鋞ta betyg och recensera b鯿ker

Marina Pedersen

2016-10-31

Kanon

Anna Jensen

2016-03-01

Jag trodde att serien skulle bli d錶ig utan hypnotis鰎en, som hade en s stor roll i f鰎sta boken, men ack vad Joona klarar sig bra p egen hand!

Johan CB

2015-12-03

Sebastian Rane

2014-12-12

Mycket v鋖skriven historia. Briljanta detaljer som sp鋜 p en mystik av att n錱ot 鰒ernaturligt h鋘der.

Eva Aronsson

2014-11-21

Hade h鰃a f鰎v鋘tningar p den h鋜 boken. Men gav dem bara 3 stj鋜nor i betyg. Tog tid att komma in i boken och fastna i den. Blev n錱ot b鋞tre n鋜 man l鋝t ett tag.

Ingeborg Amn閡s

2014-11-04

Nej, det h鋜 gillar jag inte alls! Fullt med klich閑r plus att sj鋖va plotten 鋜 d錶ig. Den k鋘ns skriven med v鋘ster hand i standardmodellen f鰎 deckare (numera). Dessutom p tok f鰎 omfattande, har f鰎fattarna f錿t betalt per sida?

Matilda Krig

2014-09-10

Gu s sp鋘nande! Gillar verkligen Kepler. Extra plus att kapitlen 鋜 s korta ox! Har lite sv錼t att sluta l鋝a mitt i ett kapitel n鋗ligen...

Therese 謘tman

2014-06-26

Inte riktigt s bra som jag trodde den skulle vara. K鋘ns seg och l錸g, tur att kapittlena 鋜 korta, d det k鋘ns som boken 鋜 snabbl鋝t. Betyg: 3

Anna Nyman

2014-05-11

Nej, det h鋜 fungerar inte riktigt. De rikliga actionscenerna f錸gar mig inte, sj鋖va g錿an 鋜 snabbt 鰒erklarad, det grova v錶det k鋘ns bara 鰒erdrivet och framf鰎 allt s blir jag s tr鰐t p superhj鋖ten Linna.

Erica S

2014-05-03

Mycket sp鋘nande. Gick inte l鋑ga ifr錸 sig boken. Nu ser jag fram emot n鋝ta :D

Bra story men lite v鋖 utdraget.... Vet inte om jag 鋜 besviken p grund av f鰎 h鰃a f鰎v鋘tningar sen jag l鋝te Hypnotis鰎en som fick 5/5 i betyg av mig!?

Emma Lind

2014-04-03

Nu har jag ju l鋝t b鯿kerna lite i oordning. Den fj鋜de har hittills varit b鋝t. Den h鋜 var inte lika sp鋘nande men ungef鋜 lika l鋞tl鋝t. Det 鋜 Joonas privatliv jag har lite sv錼t att h鋘ga med i, resten 鋜 frist錯nde.

Johan Wahlund

2014-02-16

Den b鋝ta av Keplers b鯿ker s h鋜 l錸gt

Veronika Mellqvist

2014-01-08

Inte lika bra som Hypnotis鰎en men fortfarande sp鋘nande! Jag 鋜 inte s intresserad av 鋗net heller vilket g鰎 boken lite tr錵igare.

Jeanette Arbhage

2014-01-05

Mycket sp鋘nande fr錸 b鰎jan till slut

Marianne L

2013-12-25

L鋞tl鋝t med en ber鋞telse som driver en fram錿 鋘da fram till sista sidan. Mycket sp鋘nande.

2013-12-10

N det h鋜 h錶ler inte m錿tet. Jovisst en viss sp鋘ning men annars f鰎uts鋑bart och f鰎v錸ansv鋜t slarvigt skrivet f鰎 att vara en s bra f鰎fattare som Alexandra Coelho Andorihl. Det h鋜 鋜 ett havsverk. Jag klarar heller inte av dessa superhj鋖tar som 鋜 s iskalla och klarar av alla sv錼igheter de st鰐er p. En genre som jag nog l鋝t alldeles f鰎 mycket av och det ska mer till f鰎 att stimulera min fantasi idag. F鰎 mycket action och konstlad historia.

Anna Granstr鰉

2013-11-14

Onekligen sp鋘nande!

Maria Myrberg

2013-09-02

Sp鋘nande story med skarp kritisk r鰏t mot vapenindustrin !

J鰎gen Nilsson

2013-08-29

膙en om historien 鋜 helt ok, s 鋜 tyv鋜r spr錵et i boken under all kritik.

Anki Vincent

2013-07-28

Helt OK men Hypnotis鰎en 鋜 mkt b鋞tre. Svag 3:a

Charlotte Malm

2013-07-23

Problemet var att jag hela tiden ville kommentera det som h鋘de i boken med resten av familjen, men de var ju f鰎st錽 helt of鰎st錯nde. K鋘des som jag s錱 p en j鋞tesp鋘nande film och hade velat dela den upplevelsen. Helt klart en underh錶lande l鋝ning!

2013-05-18

Drygt ett 錼 efter jag l鋝t f鰎sta delen om den fantastiska Joona Linna var det 鋘tligen dags f鰎 del tv. Om f鰎sta delen var d錶igt skriven p m錸ga olika s鋞t, s var denna faktiskt 鋘nu v鋜re. Denna g錼 inte ens att f鰎l錿a alla konstigheter f鰎 att den 鋘d var s sp鋘nande. F鰎 det var den inte heller. L鋝 mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/05/paganinikontraktet-av-lars-kepler.html

Lotta Larsson

2013-05-13

Sp鋘nande och inte lika r鰎ig som f鰎sta boken. Rekommenderas varmt.

Lena Sk鰈d

2013-03-31

Otroligt sp鋘nande

Anette H鰇erberg

2013-03-09

Lika bra som f鰎sta boken, Hypnotis鰎en. L鋞tl鋝t och sv錼 att l鋑ga ifr錸 sig. Sp鋘nande och 鋠en lite ov鋘tad. Jag gillar s鋞tet att skriva, n鋜 man f錼 f鰈ja olika historier som v鋠s samman p slutet.

O

Olga Lund

2013-03-07

En stor besvikelse. H錶ler inte alls samma kvalite som f鰎sta boken. Jag 鋜 faktiskt inte s鋕er om jag kommer att l鋝a mer Kepler efter den h鋜 boken...

Peter G鋘ger

2013-03-03

Gillar verkligen Keplers deckare. Hypnotis鰎en var bra (dock inte filmen som var f鰎 h錼t nedkortad), men denna bok 鋜 鋘nu b鋞tre. Sp鋘ning fr錸 b鰎jan till slut, och v鋖 skriven. Kul n鋜 man hittar en ny f鰎fattare som trollbinder en. Ser fram emot att l鋝a n鋝ta bok i serien om Joona Lina.

PL *

2013-02-17

Mycket bra! Sp鋘ning fr錸 f鰎sta sidan. Vissa detaljer i h鋘delsef鰎loppet 鋜 lite v鋖 otroliga, men om man har 鰒erseende med det s 鋜 det en bra bok.

Jenny Jansson

2013-01-29

Sp鋘nande tycker faktiskt att denna bok 鋜 lite b鋞tre 鋘 hypnotis鰎en. Kepler skriver s bra!!

astrid elander

2013-01-26

Sp鋘nande bladv鋘dare. MEN vissa scener g錼 liksom inte ihop med verkligheten, som n鋜 dem 鋜 jagade av en m鰎dare men inte f錼 l錸a en mobiltelefon eller n鋜 de befinner sig i den d鋜 stora villan med den knasige tv-profilen.

Annione H

2013-01-19

Gillar 鋠en denna bok, men 鋠en h鋜 m錸ga personer/faktorer att h錶la i huvudet.

Peter Kronl鰓

2012-12-29

Sp鋘nande ber鋞telse med 鰒erraskande v鋘dningar som 鋘d f錼 en logisk f鰎klaring

M W

2012-12-12

Bra

Anna Johansson

2012-12-06

Inte lika sp鋘nande som Hypnotis鰎en, men 鋘d en bok som man vill forts鋞ta l鋝a f鰎 att se vad som h鋘der. Sen s 鋜 sj鋖va temat i boken inte n錱ot som intresserar mig, vilket bidrar till betyget.

Hanna *

2012-11-15

Blev besviken, r鰎ig och k鋘des som en b katt och r錿ta lek. Sedan m鋜ks det tydligt n鋜 brytet 鋜 f鰎fattarna emellan.

Jessica Appelqvist

2012-11-05

R鰎ig och sv錼 intrig bitvis

Janna Vestberg

2012-10-30

Den f錼 trots allt en fyra av mig f鰎 att, som flera skrivit nedan, boken 鋜 en bladv鋘dare. Man vill forts鋞ta l鋝a f鰎 att f veta vad som kommer h鋘da. Men... med det sagt 鋜 det ingen bok som l鋗nar n錱ra djupare sp錼 hos mig. Jag k鋘ner inte s鋜skillt mycket f鰎 karakt鋜erna och vissa h鋘delser i boken tyckte jag var lite 鰒erdrivet.

Anna Christensen

2012-10-30

Bra story, men s otroligt 鰒erdrivet med alla jakter p f鰎鰒are... Skuml鋝te de sista 200 sidorna enkom f鰎 att f reda p hur uppl鰏ningen blev.

Linda McCall

2012-10-15

Som att kastas in i en film! V鋖digt sp鋘nande och verklighetstrogen!!

Sara Eriksson

2012-10-07

Oerh鰎t sp鋘nande och bitvis p gr鋘sen till f鰎 obehaglig.

Eva-Lena Holmqvist

2012-09-06

Otroligt sp鋘nande handling! Trodde att det var om鰆ligt att skriva en b鋞tre bok 鋘 Hyptnotis鰎en, men den h鋜 鋜 sn鋚pet b鋞tre.

H錵an Lindgren

2012-08-31

Riktigt bra! Kanske en svag femma eller en stark fyra, men komplotten 鋜 v鋖 genomt鋘kt och tr錮arna v鋠s snyggt samman.

2012-08-24

Rysligt sp鋘nande p direkten, hade sv錼t att l鋑ga ifr錸 mig boken. Att kapitlen 鋜 indelade s att man t鋘ker "bara ett till" g鰎 det ju inte l鋞tare. Tyckte 鰒erraskande mycket om fiolsp錼et och Axel Riessen. St鰎de mig dock p slutet som k鋘des ologiskt. Trodde Peter skulle bli "fri", inte kriminell, och s st鰎de jag mig enormt p att f鰎fattaren s鋑er att en person har "en kateter i armvecket". Jag antar att denne syftade p kanyl, men att ingen korrekturl鋝are reagerat p detta bisarra fel 鋜 lustigt. Annars gillar jag id閚, fick rysningar d och d 鰒er det ot鋍ka uppl鋑get. Mycket bra.

Ellinor Karlberg

2012-08-12

riktig bladv鋘dare!

Helena Wennergren

2012-08-05

Mkt sp鋘nande och ganska angel鋑et 鋗ne. B鋞tre 鋘 Hypnotis鰎en.

Patricia Axling

2012-07-18

B鰎jar lovande men tycker att efter ungef鋜 halva boken blir det lite f鰎 tungt med allt politiksnack f鰎 att den ska h錶la samma tempo.

Annika L鰊neborg

2012-07-03

Handlingen 鋜 v鋖 sp鋘nande, men skrivhantverket bedr鰒ligt. Boken 鋜 skriven som ett filmmanus med m錶ande actionscener, full av ovidkommande milj鰀etaljer, tv鋜a kast fr錸 scen till scen. Personerna 鋜 schabloner, man k鋘ner inget f鰎 dem. Trist och oengarerande bok!

Sara Wall

2012-06-29

Sp鋘nande och v鋖 genomt鋘kt kriminalber鋞telse som inte lyckas bli tr錵ig eller l錸gdragen. Jag tycker att spr錵et skiftar en del vilket kan bero p de tv f鰎fattarna. Minns att jag himlade med 鰃onen vid n錱ra tillf鋖len men sammanfattningsvis 鋜 det en klart godk鋘d roman enligt mig.

Anita Th鰎ne

2012-06-21

Fartfylld och l鋞tl鋝t deckare. Man gl鰉mer att intrigen 鋜 l錸gs鰇t......

Kitty Cat

2012-06-20

Hade t鋘kt ge den en fyra men tyckte att slutet var s bra att den f鰎tj鋘ade en femma 鋘d. Den hade mycket att leva upp till efter att jag har l鋝t Hypnotis鰎en och det 鋜 tyv鋜r inte riktigt samma klass. Handlingen k鋘ns m錸ga g錸ger aningen 鰒erdriven och det k鋘ns som att det fattas n錱ot. Men p det stora hela 鋜 det en mycket sp鋘nande bok att str鋍kl鋝a!

Katarina Strid

2012-05-16

Sp鋘nande och bra tempo. Intressant 鋗ne. Kul med kopplingen till musik. Jonas Malmsj bra uppl鋝are.

Martina Jonsson

2012-05-08

Det jag gillar med Paganinikontraktet 鋜 hur smart den 鋜 skriven. Sm detaljer som inte l鋗nas 錿 slumpen, otrolig!

Ett rasande tempo fr錸 f鰎sta sidan. En bok som 鋜 sv錼 att l鋑ga ifr錸 sig.

Anna-Karin L

2012-03-04

Sp鋘nande och l鋞tl鋝t, men lite f鰎 h鋐tig och brutal emellan錿 f鰎 att k鋘nas "verklig". Linna verkar n鋝tan od鰀lig?!

Ulf Pettersson

2012-02-18

v鋖skriven och sp鋘nande. Det som st鰎de n錱ot 鋜 det uppenbara v錶det i boken som kunde skildrats mindre brutalt

Johanna Hellstr鰉

2012-01-16

L鋞tl鋝t med sp鋘ning fr錸 f鰎sta till sista sidan, men om man ogillar skildringar av brutala mord s ska man undvika denna bok.

Lars Hindgren

2011-11-21

Riktigt bra

Maria W

2011-11-16

Supersp鋘nande!

Michaela Schuller

2011-11-16

Aldrig mer Kepler s鋑er jag. Helt sansl鰏a h鋘delser som aldrig n錱onsin skulle kunna h鋘da gjorde att jag lade ner boken efter halva.

Marc Moore

2011-10-17

Ytliga och intets鋑ande karakt鋜er, fastnade inte f鰎 en enda av dom.
M錸ga reaktioner och handlingar av personer i boken k鋘ns helt bisarra och osannolika. En djupare psykologisk f鰎st錯lse f鰎 hur m鋘niskor beter sig skulle vara p plats.
Trotts sin uppenbara brist p trov鋜dighet 鋜 den ibland sp鋘nande p ett g鰉ma-mig-bakom-en-d鰎r-och-hoppa-fram-s鋞t.
2an 鋜 dock mkt svag! Kommer inte l鋝a n錱on mer Keppler.

Karin Alm閚

2011-10-08

Oj vilken bok!
Den inneh錶ler alla ingredienser till en full鋘dad actionfilm (hoppas allts den bli filmatiserad!) Joona Linna 鋜 en 鰒erm鋘sklig hj鋖te och det k鋘ns faktiskt riktigt bra =)
Jag gillar det mesta med boken; karakt鋜erna, sp鋘ningen som h錶ls vid liv genom hela boken, det g錿fulla och det lugna tempot. Synd att den tog slut.Vad ska jag l鋝a nud?

Claes Nilsson

2011-10-01

Sp鋘nande och bra driv, v鋑er 鰒er till 4 d f鰎fattarna f錼 ihop det p ett bra s鋞t p slutet

Frank Lilja

2011-09-12

Jag gav "Kepler" en chans till efter deras f鰎sta bok men det var ett misstag, Paganinikontraktet 鋜 s鋗re 鋘 deras debut.
Boken 鋜 f鰎 l錸g och med m錸ga sakfel och orimliga h鋘delser.

Katarina Danielson

2011-09-03

Boken var tidvis mycket sp鋘nande, men man fick l鋑ga ifr錸 sej den d och d f鰎 att det helt enkelt blev f鰎 mycket. Hur m錸ga personer str鰇 med egentligen, och det mest pga av en enda m鋘niska (den sk "probleml鰏aren") som verkade ha st鰎re resurser ensam 鋘 Sveriges samlade insatsstyrka.

Polisen Joona Linna och "鋜keskurken" Raphael Guidi 鋜 varandras likar vad g鋖ler 鰒erm鋘skliga f鰎m錱or av olika slag som att vara mer eller mindre synska och os錼bara.

Nej, det h鋜 var just "f鰎 mycket".

Anneli Lyxell

2011-08-15

Boken var n鋝tan lika bra som hypnotis鰎en men inte lika sp鋘nande

Gun Petersson

2011-08-06

B鋞tre intrig 鋘 Hypnotis鰎en (som fick 3) men Jonas Malmsj l鋝er inte alls lika bra som Peter Andersson. Han borde l錿a bli att h鋜ma kvinnor鰏ter, det blir rena parodin.

S S

2011-08-01

Mycket b鋞tre 鋘 den f鰎sta boken.

Tove Asplund Stolt

2011-07-29

Bitvis sp鋘nande men alldeles f鰎 l錸g.

Lotta Strandberg

2011-07-02

B鋞tre 鋘 Hypnotis鰎en, sp鋘nande att lyssna p men lite f鰎 l錸g. Handlar om illegal vapentransport och v錶d som f鰈jer. Bl a jakten p Penelope och Bj鰎n,

Ulf Gustafsson

2011-06-21

Jag gillade Hypnotis鰎en. Men jag tyckte nog denna var 鋘nu b鋞tre. En handling som drev p hela tiden och en sp鋘ningen som 鰇ade genom hela boken. Mycket bra.

Bengt M錸sson

2011-06-12

En sp鋘nande och v鋖skriven historia med anknytning till internationell vapenhandel. Kanske lite v鋖 l錸gdragen slutstrid d鋜 (naturligtvis) r鋞t sida vinner. Synd att alla skyldiga d鰎; jag skulle hellre, liksom i verkligheten, vilja ha dem inf鰎 r鋞ta. Plus f鰎 slutet som inte kom lika pl鰐sligt som det ibland g鰎 i den h鋜 typen av litteratur samt f鰎 att man fick l鋜a sig lite om musik och fioler. - En stark 4:a, n鋜a 5.

Mimmi S

2011-06-11

N錱ra f鰎fattarbudord:
Du skall icke f鰎s鰇a skriva en deckare bara f鰎 att du har expertiskontakter inom violinkontakter.
Du skall icke v鋖ja namn som Beverly till en sk錸sk bondes barn.
Du skall icke f鰎s鰇a inbilla l鋝are att en tjugofem錼ing 鋜 insatsledare p S鋚o.
Du skall d鋜emot jobba p trov鋜digheten. Jobba h錼t.

Elisabeth Andersson

2011-05-07

N錱ot l錸gsam och sm錿rist emellan錿. Men 鰒erlag riktigt bra.

Ann Simonsson

2011-05-05

Gillade inte Hypnosit鰎en och denna bok blev inte n錱on 鰒erraskning! R鰎ig och k鋘ns som man hade kunna korta ner boken med minst 100 sidor!

Jessica Nilsson

2011-05-04

Bra bok. Helt klart l鋝v鋜d. Hade nog f鰎 h鰃a f鰎v鋘tingar p den.

2011-05-04

En kalasbra bok igen, gillade verkligen hypnotis鰎en och den 鋜 sn鋚pet b鋞tre 鋘 paganinikontraktet tycker jag nog... Det jag gillar med paganinikontraktet 鋜 att Kepler 鋜 noga med persongalleriet, att de personer som 鋜 relevanta ocks presenteras och f鰈js p ett enkelt s鋞t i boken samtidigt som de tillf鰎 n錱onting extra till helheten 鋜 de sm historier i sig... Det enda som blev lite mycket f鰎 min smak var den d鋜 tv-personligheten ute p 鰊 n鋜 de var jagade... och sen h鋘gde jag inte helt med p damerna Anja o Disa... men jag antar att jag snart kommer att f fler svar, f鰎 inte kan det v鋖 vara s att detta 鋜 sista boken om Joona Linna??

Pernilla Engstr鰉

2011-04-17

Som att jag inte tyckte f鰎sta bokaen var s bra blev jag glatt 鰒erraskad. En bok jag snabbty l鋝te. Rekomenderar den.

Anette B

2011-03-30

L鋞tl鋝t. Sp鋘nande fr錸 f鰎sta sidan

Monica Brandts

2011-03-29

Nja sp鋘nande och inte mycket mer 鋘 s. K鋘des mer som ett filmmanus faktiskt.

Kristina Wiklundh

2011-03-17

B鰎jade lyssna i juli 2010 och 鋘tligen har jag harvat igenom den. Tror det varit b鋞tre att l鋝a den 鋘 att lyssna som ljudbok. Inl鋝ningen 鋜 inte den b鋝ta.

Lotta Svensson

2011-03-03

Den har vad en deckare av denna typ ska inneh錶la. Den 鋜 v鋜d sina stj鋜nor.

lars larsson

2011-02-28

Det 鋜 inget nytt med denna deckare, den riktiga sp鋘ningen uteblir, man vet ungef鋜 vad som ska h鋘da, 鋠en om det finns m錸ga cliffhangers.
Det man saknar 鋜 en djupare beskrivning av karakt鋜erna, personbeskrivningen 鋜 fattig. Skulle g鋜na vilja ha en mera n鋜het till personerna p det k鋘slom鋝siga planet.
Uppl鋑gningen av historien 鋜 bra och kapiteluppl鋑gningen. Men man f錼 en k鋘sla av det 鋜 en bok som 鋜 saftigt marknadsf鰎d. Kommer nog inte att l鋝a fler av Kepler. Betyget f錼 bli en 3:a

Maria Johnson

2011-02-15

En v鋖skriven och sp鋘nande bok, en historia med flera f鰎greningar. Jag vill hela tiden lyssna vidare. Bra inl鋝t av Jonas Malmsj.

Janita sundblad

2011-02-09

Inte min tekopp alls , men Jonas Malmsj va bra uppl鋝are

Ulrika Birkeldh

2011-01-22

Vilken besvikelse!

Marianne Strandberg

2011-01-15

H錶ler med om att den verkar skriver f鰎 att bli film. Andra halvan inneh錶ler f鰎 l錸ga tekniska beskrivningar av jakter t ex s det blir tr錵igt att l鋝a. Det blir bara en trea.

Lasse Sandhgren

2011-01-11

...antingen var den f鰎sta boken skriven av n錱on annan eller s 鋜 den h鋜 skriven av en sp鰇skrivare..denna bok var den v鋜sta kalkon jag l鋝t.."klirrande pistoler, platt vatten", suck, vilket skr鋚..orkade halvv鋑s..

Camilla Forss閚

2011-01-04

Inte lika bra som jag hoppats men helt OK.
K鋘ns lite v鋖 skriven f鰎 att bli film och Joona Linna 鋜 verkligen en super-polis men som deckare fungerar den.

Anna Malmgren

2011-01-03

Superbra!! Hypnotis鰎en var en besvikelse men Paganinikontraktet var full鋘dad, s briljant och intelligent skriven.

Jonna P

2010-12-30

Den var seg och jag kom inte riktigt in i den f鰎r鋘 efter halva boken. Tr錵ig story.

Karin Lundberg

2010-12-23

Gillar 'Paganinikontraktet' b鋞tre 鋘 'Hypnosit鰎en'. Underh錶lande f鰎 stunden, men ingen storslagen l鋝upplevelse direkt.

Anna Liljeby

2010-12-17

En mycket bra uppf鰈jare..snudd p 5 plus

Annica G鋜din

2010-12-14

V鋖digt sp鋘nande, 鋠en om v錶det beskrivs on鰀igt tydlig. M錽te f鰎resten deckare alltid sluta med en Stor Uppg鰎else mellan den goda och skurken? 膔 det bara f鰎 att det ska locka till filmmanus?

Anders H鰃man

2010-12-11

Sp鋘nande och storyn sticker ut j鋗f鰎t med andra deckare. Att personportr鋞ten 鋜 lite stereotypa kan jag h錶la med om, men inte s att det st鰎 s v鋖digt.

J鋞tesp鋘nande,,var tvungen och g upp och kolla s d鰎ren var l錽t..

Maria Bjerregaard

2010-10-19

Hur kan denna n s錮an framg錸gar? Jag fann referaten i vart och vartannat kapitel st鰎ande (jag minns faktiskt vad som h鋘de f鰎 5 sidor sedan), historien om Greta allt f鰎 tunn, Saga f鰎 klich閘ik (Saga!) och symboliken 鰒ertydlig.

Om jag ska s鋑a n錱ot positivt s f錼 det bli den r錮a tr錮en av musik, och att k鋜nkonflikten 鋜 angel鋑en och aktuell. Det r鋍ker dock inte till mer 鋘 en tv錫.

monica ekl鰂

2010-10-10

Intrigen 鋜 det v鋖 inget st鰎re fel p om man letar efter sp鋘ning 鋠en om jag anser att man kunnat dra ner p detaljerna i v錶dsscenerna utan att f鰎 den skull tappat i sp鋘ning. Att romanfigurerna endast beskrivs p ytan och dessutom i mycket k鰊sstereotypa ordalag g鰎 boken tom och utan k鰐t och blod som d鋜emot beskrivs on鰀igt noggrannt i v錶dscenerna. Tamt spr錵 i en bok som k鋘ns som om den syftar mer till att ligga till grund f鰎 filmmanus 鋘 f鰎 att vara en l鋝upplevelse! L鋝 norske f鰎fattaren Jo Nesb i st鋖let!

Eva Grufman

2010-09-22

Blev grymt besviken p denna bok. Efter att ha l鋝t Hypnotis鰎en hade jag h鰃a f鰎v鋘tningar men ack vad besviken jag blev. Efter att ha tragglat mig igenom 75% av boken slutade jag l鋝a den ;-(

Lena L

2010-09-19

Det 鋜 en riktigt sp鋘nande kriminalroman med en bra intrig som blir b鋞tre och b鋞tre ju l鋘gre handlingen framskrider. Det enda som st鰎 mig 鋜 alla detta d鰀ande under resans g錸g. Det behandlas attf鰎 nonchalant enligt mig.

Karin L鰂strand

2010-09-16

100916: H鰃 sp鋘ning men n錼 inte upp till samma h鰃a niv som Hypnotis鰎en i min bed鰉ning. Kanske berodde det p att den h鋜 g錸gen var stilen inte ny...

Magnus Bergstr鰉

2010-09-12

F鰎fattarparet Alexander och Alexandra Coelho Ahndoril levererade en blodig pseudonymdebut f鰎ra 錼et med Hypnotis鰎en, en bok som hade sina brister men lyckades underh錶la in i det sista. D鋜 fanns ocks vissa element som jag s鋜skilt gillade hos en deckare. Bland annat f鰎fattarnas s鋞t att h錶la den f鰎v鋘tade huvudkarakt鋜en, kriminalkommissarie Joona Linna, n錱ot p sidlinjen om ber鋞telsen.
I pseudonymen Lars Keplers uppf鰈jare, kallad
Paganinikontraktet, rivs denna stil ut med r鰐terna. Joona Linna 鋜 nu l錸gt fr錸 n錱on iakttagare l鋘gre, utan har ist鋖let tagit steget till superpolis. Pl鰐sligt 鋜 han inte bara os錼bar mot s鍁鋖 kulor som i n鋜strid, utan kan 鋠en reda ut samband i mordfall enklare 鋘 han r鋕nar mellanstadiematematik. F鰎fattarduon ger honom f鰎visso en liten svaghet, ett slags migr鋘anfall som ger eko 錿 exempelvis Kurt Wallanders diabeteskr鋗por. Men dessa anfall dyker, sj鋖vfallet, aldrig upp i livshotande situationer.
Det h鋜 鋜 en fullfj鋎rad actionbok, st鋘digt h鋘der n錱ot med fart och kraft som h錶ler kvar l鋝aren i ber鋞telsen en stund till. Tyv鋜r har en n錱orlunda intressant ber鋞telse ryckts is鋜 av inslag som balanserar mellan v鋖 otroliga och rent l鰆liga. Och som sagt, sp鋘ningen och nerven finns s s鋖lan n鋜varande n鋜 huvudkarakt鋜en 鋜 en finlandssvensk RoboCop. Kanske fick paret Coehlo Ahndoril mersmak av filml鰂tena som deras f鰎sta samarbete mottog, f鰎 Paganinikontraktet osar mer svensk polisfilm 鋘 Peter Habers strumpor. De verkar till och med flirta 鰌pet med tyska produktionsbolag, genom att krydda boken med ett g鋘g tysktalande karakt鋜er.
Ett stort steg bak fr錸 f鰎sta boken, f鰎 mig. Os鋕er om jag vill rekommendera den, ens till de som verkligen 鋖skade Hypnotis鰎en.

Den var v鋖skriven och fruktansv鋜t sp鋘nande, p ett s錮ant s鋞t att man bokstavligen sitter och biter p naglarna. Fri ifr錸 m錸ga av de schablonm鋝siga beskrivningar som g鋜na finns i vissa deckare (torgbloggen.blogspot.com)

Charlotta Rylander

2010-09-08

S錸t flytt i spr錵et. Ofta tycker jag thrillers kan vara r鋞t stolpiga. Men jag f鰎st錼 inte riktigt hans relationer till kvinnorna -Disa och Anja. Och det var mycket v錶d.

Camilla Stenlund

2010-09-06

Tycker att boken 鋜 lite sm seg men ganska bra tills man kommer mot slutet och allt skall h鋘da p kort tid....rasande tempo med sm detaljer.

Hade varit b鋞tre att minska ner lite i mitten av boken och skrota en hel del p slutet...men d hade den kanske inte ens varit l鋝v鋜d?

Sina J. Saouk

2010-08-24

Jag l鋝te den som f鰈jetong i DN, och i b鰎jan var den tr錵ig, men jag tvingade mig sj鋖v att forts鋞ta l鋝a bara f鰎 att. L鋘gre in i handlingen blev den intressant och v鋖digt sp鋘nande, men fortfarande ganska tr錵ig ibland. I slutet, n鋜 allt b鰎jae l鰏a sig, s blev det ganska ointressant, och allt gick s himla fort. Helt pl鰐sligt blev allt j鋞tebra, det var inte s trov鋜digt. Tur att jag inte k鰌te boken.

Sam Andersson

2010-08-24

Poliser d鰎 som flugor och totalt 鋜 det v鋖 10-15 pers som stryker med i olika former. Actionscenerna 鋜 s utdragna och detaljerade att de tillslut helt mister sin sp鋘ning. Dom flesta karakt鋜er 鋜 av typen seriefigurer och blir pinsamt d錶iga. Polisen Joona g錼 omkring och k鋘ner p sig saker hela tiden och f錼 alla andra att framst som imbecilla. Historien l鰌er amok och blir till slut ett crescendo i osannolikhet. Buskis och sl鰏eri med tid att l鋝a.

Eva Bommelin

2010-08-23

Den var mycket f鰎utbest鋗d med Polisen Joona Linna. Jakten var d鋜emot det mest sp鋘nande i boken. Om v錼 svenska polis dabbar sig s som det beskrivs i boken s 鋜 det tr錵igt. Den h鋜 boken 鋜 det klart att man skall l鋝a den h鋜 鋜 b鋞tre 鋘 den f鰎ra boken men hoppas att det blir 鋘nu mera gastkramande och 鋘nu mera trov鋜dig.

Pia Stendahl

2010-08-18

Lars Kepplers Hypnotis鰎en tyckte jag var riktigt sp鋘nande bok som var sv錼 att l鋑ga i fr錸 sig men jag tyckte samtidigt att boken k鋘des krystad och lite v鋖 sjuk.

Paganinikontraktet 鋜 inte alls lika sp鋘nande till min stora besvikelse. Boken k鋘ns mer som en medioker deckare om 鋘 med ett mycket rikare spr錵.

Jag tycker att det i Paganinikontraktet gottas 鰒erdrivet i v鋖besrkivna och detaljerade v錶dsscener. Boken ger samma k鋘sla som n鋜 man ser p film och det 鋜 en l錸gdragen biljakt som aldrig vill ta slut.

Boken 鋜 lagom som ett l鋞tl鋝t tidsf鰎driv men mina f鰎hoppningar var n錱ot h鰃re 鋘 s.

P www.bokbrus.se kan du l鋝a fler ljudboksrecensioner.

/Pia

Magnus Hoem

2010-08-18

Ingen absolut h鰆dare, men en klart l鋝v鋜t tidsf鰎driv som jag hade sv錼t att l鋑ga ifr錸 mig.

Merete Madsen

2010-08-18

Har visserligen bara l鋝t den "stykkevis og delt" i DN men det k鋘des som fullt tillr鋍kligt, Som sagt, cliffhangers, anyone?

Ullis N

2010-08-15

Helt ok, men inte i n鋜heten av den f鰎ra. Det kan kanske delvis f鰎klaras med att jag l鋝te den som f鰈jetong i DN.

Men varf鰎 detta gottande i vidrigt v錶d?

舠e Bandling

2010-08-15

H鰃t tempo med sp鋘ning. Men sista fj鋜dedelen tappade och den var v鋖 r och blodig f鰎 min smak. Fanns det halva po鋘g skulle jag ge den 2,5.

stig kallander

2010-08-09

F鰎 mycket upprepningar och f鰎 omst鋘diga beskrivningar. Kunde ha kapat boken med 150 sidor. Fint spr錵 men historien 鋜 galet krystad. Skulle m鰆ligtvis passa b鋞tre som filmmanus eftersom allt blir skrivet p n鋝an hela tiden. B鋞tre finns att l鋝a!

Maria Larsson

2010-08-07

En svag tv錫. Inte alls lika brutal, blodig och spektakul鋜 som "Hypnotis鰎en" men den kommer inom kort att falla i gl鰉ska.

Helena Insulander

2010-08-05

Hypad och upphaussad, klart man 鋜 skeptisk... Men men kunde jag ge den 1/2 po鋘g skulle den enkelt n upp till 3,5. Och skulle de superduperv錶dsamma morden av den fanatiske yrkesm鰎daren vara 錿minstone n錱ot f鋜re skulle mitt betyg bli h鰃re. K鋘ns p det hela v鋖digt v鋖skrivet med ett hopplock av allt som 鋜 popul鋜t inom deckargenren just nu, trots det, f錼 man v鋖 till鋑ga, och man har ju inte direkt tr錵igt. (Bara blodigt)

F鰎 en regnig dag i soffan, snabbmat f鰎 utsvultna sp鋘ningsnerver.

Fantastiskt sp鋘nande fr錸 b鰎jan till slut. L鋘gtar efter n鋝ta bok

Bulliga B

2010-08-02

Lars Kepler har gjort det igen. S bra. En bok i samma anda som Stieg Larsson och Roslund & Hellstr鰉.

Kenneth Olausson

2010-08-01

En t鋞 h鰃klassig sp鋘ningsroman. Korta kaptitel driver handlingen fram錿. Extrapo鋘g f鰎 hur det musikaliska temat hanteras.

Conny J

2010-07-24

膔 man s dum..

Jag l鋝te Hypnotis鰎en med en g錸g den kom ut och gillade den inte alls.
T鋘kte att "det kan ju inte bli s鋗re" och var lite beredd p att gilla denna boken.
Men inte alls. Den 鋜 inte b鋞tre och inte s鋗re, utan precis lika d錶ig.
膔 man s dum, f錼 man skylla sig sj鋖v.

Andledningen till varf鰎 jag blir lika besviken 鋜 att intrigen 鋜 helt osannolik.
Boken b鰎jade bra, man blev lite intresserad av hur det skall g, men sedan blir det pannkaka av alltihop..
F鰎 mycket blod och konstiga v鋘dningar, precis som Hypnotis鰎en.
En skapad polisjargong som inte k鋘ns annat 鋘 krystad och fel.

Nu st錼 Lars Kepler i raden av f鰎fattare jag inte skall l鋝a mer av..

eva lundgren

2010-07-22

Tajtare 鋘 den f鰎sta. Det 鋜 inte stor litteratur men den h鰈l mig vaken st鰎re delen av l鰎dagsnatten och d m錽te ju betyget bli h鰃t.

Eva T鰈lner

2010-07-19

Den blir lite seg mot slutet. Tycker annars att den 鋜 b鋞tre 鋘 Hypnotis鰎en. Men den var utm鋜kt att l鋝a i v鋜sta sommarhettan d man inte orkar med s mycket tankearbete.

Pernilla Wigholm

2010-07-18

Betydligt b鋞tre 鋘 Hypnotis鰎en.

Lena Persson

2010-07-17

Man kommer liksom aldrig in i boken. Jag tror inte p det jag l鋝er. Inget jag kan rekomendera direkt. Det finns b鋞tre deckare.

2010-07-15

Jag l鋝te Lars Keplers f鰎sta bok "Hypnotis鰎en" f鰎 ungef鋜 ett 錼 sen. Det 鋜 ju tydligen en s錸 bok att antingen 鋖skar man den eller s avskyr man den. Sj鋖v s 鋖skade jag den, och gav den 4,5 i betyg.

Nu har jag l鋝t Lars Keplers andra bok "Paganinikontraktet" som 鋜 den frist錯nde andra delen i en planerad serie b鯿ker.

Jag tyckte inte att "Paganinikontraktet" var riktigt lika bra som "Hypnotis鰎en". Den f鋘gslade mig inte riktigt p samma s鋞t.

Men en fyra f錼 den helt klart i betyg. F鰎 den var bra och sp鋘nande. Och temat i boken var bra. S gillade ni "Hypnotis鰎en" s kan jag helt klart rekommendera 鋠en "Paganinikontraktet".

Ola Jan錵er

2010-07-14

MacGyver m鰐er Dan Browns Robert Langdon. Perfekt i sommarv鋜men med en klassisk sidv鋘dare om 鋘 med lite v鋖 h鋐tiga v鋘dningar och lite v鋖 utsuderad handling. Inledningen 鋜 ganska sp鋘nande men tappar mot slutet som om f鰎fattarna bara vill komma till avslut. Dock b鋞tre 鋘 Hypnotis鰎en...