På väg

Kerouac, Jack

| 1996

Priset gäller för varje separat artikel i serien.

Rebecka Welander

2017-07-19

Den är långrandig. Jag har aldrig riktigt förstått tjusningen med den här boken, men den var trevlig att läsa på ett "nu kan jag iallafall säga att jag läst skiten"-sätt

Evelina Austen

2014-11-18

Blev stressad bara av att läsa den. den var inte usel, men inte särskilt bra heller.

Lars Isaksson

2014-06-16

En så pinsamt dålig översättning av dialogerna att man dras för att läsa ut den. Viss behållning sista 100 sidorna. Förväntade mig mer av denna klassiker. Bör väl läsas på engelska eller i den nya översättningen antar jag.

TERTIO

2013-11-04

Tröttsamt livsbejakande.

Lars Willfors

2013-07-31

Åk inte till USA utan att läsa denna först... den ultimata roadtrip-peppen. Pluspoäng för stället där författaren liknar en soluppgång vid ett heroinrus, och inte tvärtom.

Natalie Nordström

2013-06-10

Jag kände mig tvungen att läsa denna generationsroman. Boken innefattar resande och färgstarka karaktärer, det uppskattas alltid. Kerouacs sätt att skriva är något luddigt, men berättelsen är fin och aningen sorglig. Jag älskar allt som har med tidiga årtionden att göra. Tumme upp trots svår engelska!

O

Olof Skoglund

2013-03-28

Lite för rörig och lite för överskattad. Men annars beskriver den mentaliteten rätt så bra!

Elisabeth Jönsson

2012-11-02

jag gillade stilen och språket och beskrivningarna, men boken var för lång med för långa meningar, för sparsamt med dialog och för mycket fram-och-tillbaka hade detta varit en kortare novell, hade jag ÄLSKAT den. nu är jag mest lite arg för att det tog mig så långt tid att ta mig igenom.

Elisabeth Jönsson

2012-11-02

Nanna Naumann

2012-07-29

Ojojoj, texten är bra och välskriven, men storyn och sensmoralen alldeles för tunn och tråkig. Hur intressant är det med några killar som super och knarkar sig igenom USA sjuttiofem varv, sökandes efter något "äkta"? För att inte tala om de minst sagt grunda kvinnoporträtten. Inget för mig, jag slutade halvvägs.

Mathilda Flood

2012-07-27

Tempot är 170 genom hela boken. Helstirrig bok som jag inte känner igen mig i.

Linn Kjöllerström

2012-07-26

Ibland svår att följa med i för alla namn som dyker upp plus alla platser som far förbi. Fick inget flöde när jag läste, men fick känslan den försöker förmedla. Lundells Jack är som tagen ur denna, dock gillar jag den desto mer. Men den här är ändå läsvärd och stundtals riktigt rolig!

Pernilla Lindholm

2012-07-11

Halvvägs in i boken ger jag upp. Det här var andra gången jag försökte mig på den här romanen, men den är nog helt enkelt inte något för mig. Om man gillar den här typen av roman bör man i stället läsa The Rum Diary som känns mer sammanhängande och läsvärd. Den här var bara jävligt seg.

Johan Kingberg

2011-12-05

Älskar han sett skriva, någon som har något tips som är liknade han still?

David Schwieler

2011-09-28

Också länge sedan. Dags att introducera för sonen

Erik

2011-09-23

Segt förord men i romanen ligger tempot på en förvånansvärt konstant hög nivå från början till slut. Läste klart den på ett plan någonstans över Atlanten, på väg att bila en vecka i östra USA. Kunde inte valt bättre metod och timing för att bli maximalt peppad! Så värst viktig kändes boken aldrig, utan mer som en skön "kick"...

Per Englund

2011-08-15

Ville verkligen gilla den men tyvärr gav den mig ingenting alls.

Patrik Kull

2011-07-12

Det finns en magnifik rytm i vissa stycken, men tiden då denna text inspirerade och lyfte en hel generation, är förbi.

Denise Rundqvist

2011-05-18

Jag gillar boken, men jag tror att man tappar mycket när den är översatt till svenska. Istället för flytet i skrivandet så blir det knackligt och konstigt tycker jag. Den är nog betydligt bättre i orginalet, On the road.

Ethel Åslund

2011-04-09

Ett antal unga män åker kors och tvärs i USA, dricker, knarkar, har sex, stjäl...fanns det någon jazz, djupa tankar, Dostojevskij så som omslaget lovade, så undgick det mig. Jag är nog för gammal för den här - och har alltid varit. Tog mig igenom den enbart för att jag bestämt mig för det.

Titi Af

2011-02-28

Läste på nytt, berör nog ändast som tonnåring

Elin Möllerstedt

2011-02-03

Skönt skrivet, flyt i språket och handlingen. Något segt förord men bör läsas för att få förklaringar till vilka de olika personerna i boken är.

Annika Westerling

2010-11-19

Varför bara 3 titlar på svenska? Är det något som jag kan ändra på som medlem, jag är ny här!

Jonas Oltner

2010-08-28

Det absolut bästa som skrivits.

Tillsammans med ett par Anchor steam beer och ett sjudjävla gott humör blir den här boken ett slags paradis!

Niklas Lövgren

2010-04-07

Tveklös 5:a. Vad mer ska jag säga? Boken andas frihet, livsglädje, passion, energi, kärlek... Men på outsiderns villkor. En bok att bära med sig genom livet.

Jonas Olsson

2009-09-13

Har läst denna minst tio gånger. Blir bara bättre med åren...

Annika P

2009-08-05

Den här boken får mig att vilja åka till USA, nu nu nu! Drömmande och härligt naiv. En 3,5:a i betyg.

Tove Skarstedt

2009-07-20

Jag håller med. Detta var bra förr! All heder åt Kerouac, men "det var då, nu är det nu!"

Susanne Matuschek

2009-07-20

tyvärr inget för mig, var några år sedan jag läste den men den gav mig inget....

Lady Flanders

2009-06-26

Ännu en av alla böcker jag bata klarat några sidor av...

Christer Tornerup

2009-06-18

Jag bara faller platt till marken och njuter inombords av hela denna den slagna generationens katekes. Tag bara del av denna uttrycksfulla hyllning till människans innersta spirituella ögonblickliga sekvens där fantasi och realitet blir till skön poesi.

"Men då dansade dom gatan framåt slängande med ben och armar och jag släntrade efter som jag gjort hela mitt liv efter folk som intresserar mig, för dom enda jag bryr mig om är dom tokiga, dom som är tokiga i livet, tokiga i att prata, tokiga efter att bli frälsta, som trår efter allt på en gång, dom som aldrig gäspar eller säger något likgiltigt utan brinner, brinner, brinner som otroliga gula romerska ljus, som exploderar som stora spindlar mot stjärnorna och i mitten ser man en blå smäll och alla brister ut i ett "Åååå!"."

Fredrik Broberg

2009-06-17

Jag skrev en låt baserad på den här boken en gång. Kan bara ge en fyra i alla fall. Kan hända att den svenska översättningen tar bort den sista stjärnan. Annars vore det väl fint att blåsa runt med en bil i usa...

Siri Haavimb

2009-06-17

?What's your road, man? - holyboy road, madman road, rainbow road, guppy road, any road. It's an anywhere road for anybody anyhow. Where body how?? Öst, väst, nord, syd, upp, ner. Vi åker flera gånger över den amerikanska kontinenten i ett jävla tempo. Ingen tid till att slappna av. Men behövs det? Vila gör man när man sover, sova kan man göra när man är död.

Helena Blomqvist

2009-06-17

Kultbok! Macho så det förslår men det förlåter jag!