På spaning efter den tid som flytt. VII

Proust, Marcel

| 1993

Romansviten ''På spaning efter den tid som flytt''är den franske författaren Marcel Prousts (1871-1922) centrala verk och en av de allra viktigaste litterära skapelserna i den franska 1900-talslitteraturen. De nära 4000 sidorna är uppdelade på 8 volymer och grundtemat är en tillbakablick på det adliga och högborgerliga livet i Paris åren 1880-1920. Den psykologiskt självutlämnande prosan har gjort Marcel Proust till en av den moderna romankonstens stora förnyare.

Tobias Wahlberg

2013-02-03

Jag är glad att nyfikenheten tog överhanden och gjorde så att jag närmade mig detta mastodontverk. Oj vad mycket illa underbyggt nonsens man har hört som vill göra gällande att detta skulle vara prettolitteraturens skittråkiga moder. Visst, jag tycker inte att det är rakt igenom fantastiskt. Men bitvis är det i alla fall det. Och jag skulle vilja uppmana alla att i alla fall ge första delen chans. Jag tror att många skulle bli ganska förvånade.

Jonas Pettersson

2012-07-18

Precis som i de tidigare delarna i serien så är språket helt underbart. Kan dock inte hjälpa att känna att de senare böckerna i serien inte är lika bra som de första. Kanske beror det på att förväntningarna ökat för varje bok man läst.
Lite sorgligt är det att detta var sista boken...

Nils Thor

2011-06-10

I sista delen berättas om Paris under första världskriget, om ålderdomens innebörd och hur Marcel beslutar sig för att börja skriva det verk läsaren just avslutar.
Det är en fin återkoppling till verkets början.