På spaning efter den tid som flytt/Combray

Proust, Marcel

| 2003

CD-bok Uppläsare: Krister Henriksson Speltid: ca 9 tim (9 CD) Combray var en pastoral idyll, men för den känslige unge pojken inte bara somrar av ferielycka, lata dagar då man promenerade antingen åt Méséglisehållet eller åt Guermanteshållet. I detta länge förlorade barndomsparadis upplevde han den ångestfyllda kväll i väntan på moderns godnattkyss som skulle få betydelse i hela hans liv. Och i denna lilla franska landsortsstad, där alla kände alla, fanns utanför familjens skyddade värld människor med hemliga passioner som också skulle ingripa i hans öde. Allt detta bevarat i doften av en madeleinekaka doppad i lindblomsté.Combray är ouvertyren till Marcel Prousts romansvit På spaning efter den tid som flytt, ett av den moderna prosans mänskligt och litterärt mest fulltoniga verk.Spår var femte minut!

Lena Ullén

2010-05-21

kanske inte kan sätta betyg på denna bok då jag blev tvungen att avbryta lyssnandet. Den var så långsam och det hande inget. Jag höll på att somna vid ratten flera gånger. Har nu lånat nu bok på bibblan.