På spaning efter den tid som flytt. 5

Proust, Marcel

| 1993

Romansviten ''På spaning efter den tid som flytt''är den franske författaren Marcel Prousts (1871-1922) centrala verk och en av de allra viktigaste litterära skapelserna i den franska 1900-talslitteraturen. De nära 4000 sidorna är uppdelade på 8 volymer och grundtemat är en tillbakablick på det adliga och högborgerliga livet i Paris åren 1880-1920. Den psykologiskt självutlämnande prosan har gjort Marcel Proust till en av den moderna romankonstens stora förnyare.

Torbjörn Nilsson

2020-12-29

Nej, nu är jag trött på den gode Proust, men ska ändå fortsätta med den två sista delarna. Visst är det tragikomiskt att läsa om Charlus framfart och fall. Intressant också hur Swann, som lyste i första boken, nu med tidens gång förvandlats till enbart ett blekt minne.
Många passager lyfter också fram hur huvudpersonens mammalängtan nu överförts till Albertine.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Jonas Pettersson

2011-12-30

Inte lika bra som de första fyra delarna, men ändå ett helt underbart språk.

Nils Thor

2011-05-20

Den här delen skildra Marcels gemensamma liv med Albertine fram till hennes rymning. Däremellan skildras utförligt hur Verdurins blir osams med M. de Charlus.
Det hela är mångordigt, trögflytande med många utvikningar. Ingen lättläst bok med andra ord.
Men det är det fantastiska språket som gör mödan värd.