På spaning efter den tid som flytt. 1

Proust, Marcel

| 1993

2020-04-13

Jag har nu läst del 1 i denna omfångsrika berättelse. Vad hade jag förväntat mig av innehållet? Något storartat, så var det nog. Jag är försiktigt positiv till fortsatt läsning, då jag här i Swanns värld ibland körde helt fast. Jag önskade nog att tempot var lite snabbare, så många vändningar och så många snåriga passager. Men vi behöver kanske komma ned i Proust tempo, tillåta oss fundera och reflektera - allt behöver inte gå i rasande fart. Ge sig själv tid.

Katrin Lindh

2019-11-22

Torbjörn Nilsson

2018-01-01

Allt föds ur Ingenting. Gud är Ingenting.
I god tid före årskiftet blev jag klar med boken om lilla pojkens längtan efter mamma, Swanns längtan efter Odette, den äldre pojkens längtan efter Gilberte. Minnets dröjande vid ingenting, ty det vi minns är redan borta med vinden.
"Luften var mättad av den finaste tystnad"

Benjamin Elfors

2017-03-27

Liknelsernas och metaforernas mästare! Sidorna formligen svämmar över med knivskarpa iakttagelser över känsloyttringar och vardagsdetaljer. Som när Proust på typ fem sidor uppehåller sig vid utsikten av två kyrktorn från en by till en annan. Oerhört vackert! Bokens andra del, vilken beskriver Monsieur Swanns besatthet av en kvinna, är bland det bästa som skrivits om svartsjuka och fixering.

ulf forsberg

2016-11-20

Kommentar överflödig, hör till topp tre:
Komedin, Ulysses, På Spaning.

Linus R

2015-08-26

Vilken mästare med liknelser - min största behållning av boken. Hans omständliga miljöbeskrivningar, lååånga meningar och ältande karaktärer gjorde mig ofokuserad. Man ska vara pigg och ha lång tid på sig att läsa Proust.

Eva Jämting Lundh

2012-07-04

Få böcker skämtas med som denna serie (Monty Python) eller omtalas så ofta i alla möjliga sammanhang. Omständig ibland och strålande ibland. Jag blir sugen på att odla hagtorn, Proust förklarar den sin kärlek. Han värjer sig inte för att skildra en person med även negativa karaktärdrag. Huvudpersonen är knasigt svartsjuk.

Lars Andersson

2011-05-16

"Swann och kärleken" som medföljer pocketversionen av På spaning efter den tid som flytt del 1, är bland det mest romantiska jag läst.

Louise A

2010-11-09

Nä, det här är så tradigt "så det gör ont". Tack Samuel för citatet. =)

Anders Wik

2010-08-18

Oerhört vackert språk. Måste kanske läsa om den.

janne lindh

2010-08-18

Visst kan Proust räknas till de stora författarna. Men oj så tråkigt att läsa bitvis för en vanlig läsare.

Liza Bolin

2010-07-23

Som den sammanfattas i "89 romaner för dig som fortfarande har bråttom": bla bla bla bla bla...

Gå och ät dina madeleinekakor i en grop istället, Proust.

Nanna Naumann

2010-07-21

Otroligt vackert språk. Ibland tyckte jag att den var helt fantastisk, ibland undrade jag om jag skulle orka till slutet. Ändock lite sugen på de andra delarna...
Extra plus fick boken av att jag var i Frankrike medan jag läste den, visserligen i Bretagne, men landskapet var nära nog. Kändes lite som att vara inne i boken. Särskilt när herr Proust på tal om en tågresa läste upp orter jag besökt under dagen.

Conny J

2010-07-11

Proust skriver med ett språk som få andra författare jag läst. Långa detaljrika meningar. Djup psykoligisk insikt i huvudpersonens tankar om hans tidiga liv. Det är ingen lättläst bok som läser "sig självt" utan man får kämpa lite för att ta sig igenom denna bok. Den är inte svår att förstå, trots storheten i språket och psykologin är den skriven med en lätthet i språket.. Sista delen, av dem tre i boken, gjorde att man känner mer för att läsa bok två i serien..

Adrien Combier Hogg

2010-01-17

[Varning! Den följande kommentaren har getts en "proustiansk" formgivning] Detta är ingen "vanlig" bok; därför lämnar den mig med ett intryck som ej heller kan kallas "vanligt" - vad gäller språket är Proust i en klass för sig; många gånger under bokens gång lyckas han med konststycket att beskriva känslor och intryck på ett sätt som jag EXAKT kan känna igen; nästan som om Proust talade högt om det vilket stod skrivet i min själ vid tillfället då sinnesrörelsen infann sig; detta konststycke medför självklart att språket i sig är något alldeles speciellt i alla avseenden (ofta tar denna egenhet sig uttryck i extremt långa meningar, fullständigt belamrade med bisatser och digressioner, vilka inte är lätta att hålla i minnet och förstå vid första läsningen; jag tror därmed att Proust skall läsas långsamt och eftertänksamt för att verkligen göra författaren rätta...). Känner du dig förvirrad, och i viss mån frustrerad, av kommentaren? Välkommen till Prousts magiska värld! ;-)

Tor von Geijer

2009-09-16

!

Det här är en fest för de som gillar författare som kan skriva. En tämligen stillastående, sagolik serie böcker för alla sinnen. Den gode Proust lyckas med konststycket att få mig att komma ihåg allt han skriver.