På sannolika skäl

Advokat Guido Guerrieri får en dag besök på sitt kontor av en ung egyptisk kvinna. Hennes vän, Abdou Thiam från Senegal, har blivit anklagad för ett fruktansvärt brott, mordet på en liten pojke, som hittats på botten av en brunn. Abdou är kringvandrande försäljare på stränderna runt Bari, och har flera gånger setts prata med pojken. Bevisen polisen har mot honom är starka. I sitt eget känslomässigt instabila tillstånd efter en skilsmässa, tar Guerrieri emot den alldeles för låga summa pengar som kvinnan kan erbjuda, och lovar att göra vad han kan för Abdou. Åklagaren vill ha en snabb dom, men Guerrieri blir snart övertygad om Abdous oskuld, och försvaret av honom hjälper honom i hans eget sorgearbete. Han konfronteras med småstadsrasism underblåst av den senaste tidens invandring från Afrika, och utnyttjar skickligt kryphålen i det italienska rättsväsendets labyrintliknande irrgångar....

Peter Haglund

2012-06-15

En märklig bok. Handlingen är inte exceptionell men känslan författaren förmedlar dröjer sig kvar ett tag efteråt. Ett för mig tecken på en god bok..

Birgitta Spele

2011-02-20

Väntade mig en deckare, men det var mer en rättegångshistoria. Lite intressant, men slutet var lite segt.

Kristina Simar

2010-02-25

En bok som börjar lite trögt, men som vinner i längden ju längre slutet man kommer. Sista delen är riktigt bra.

Kenneth Olausson

2009-12-14

Hjälten, som är advokat, har en hustru som går ifrån honom, han blir deprimerad, han börjar boxas, han hämtar sig sakta, han träffar en ny kvinna. Under tiden räddar han världen ... förlåt, får en klient frikänd. Boken är således riktigt dålig. Varför köpte jag den?

Maria Falk

2009-09-08

Vill varmt rekommendera den här författaren! Välskrivet och ibland dröjande filosofiskt, vilket manar till eftertanke. Samtidigt mycket spännande. Har tagit huvudkaraktären till mitt hjärta, smått förälskad i honom tror jag...

Lena L

2009-07-28

Efter en trög start så blev det bara bättre och bättre. De sista kapitlen var lysande. Advokatens slutplädering var super. Det blir bara en trea pga den tröga starten. En för mig ny författare med en ny typ av hjälte som tar lite tid att vänja sig vid.