På rymmen med Pippi Långstrump

Lindgren, Astrid

| 1994

Gullis lästips

2020-06-03

Ta skydd i ett ödehus, dansa runt naken i en säck, brottas med en tjur, åker tunna ner för älven, går på lina
och få en bil att flyga med kalasklister. Följ med Pippi, Tommy och Annika på ett sommaräventyr som för första gången illustreras i bokformat i boken ”Pippi på rymmen”.

Pippi på rymmen är ett spännande och oförglömligt äventyr med Pippi Långstrump och hennes kompisar.

I den nya bilderboken Pippi på rymden får vi ta del av det spännande sommaräventyret med färgstarka bilder som täcker alla sidorna där texten är uppdelade som textrutor som påminner om en grafisk seriebok.
Vi känner igen Pippi, Tommy och Annika, men här gestaltade i en annan form och berättarstil.

Boken är i ett stort generöst format med underhållande bilder med mycket att titta på då illustratören Fabian Göranson har tecknat på sitt eget sätt, men hur det märks att han gjort det i Ingrid Vang Nymans anda.

Boken är fartfylld med spännande äventyr som är uppdelade i sju kapitel där vi som växt upp med Pippi känner igen de galna och oförglömliga äventyr när vi får följa de tre rymlingarna i mötet med Konrad och hans klister, när de klättrar i berg, går på lina och åker tunna ner för älven. Vi får läsa om mötet mellan Pisse-Nisse och tjuren och om irrfärden i kalasbilen som kan flyga. Det är härligt att rymma, men kanske ännu skönare att komma hem igen?

Spännande, rolig & fint illustrerad!

Detta är en bok som är en bearbetning av filmmanuset och boken ”På rymmen med Pippi Långstrump” från 1970/71. Men här har berättelsen fått illustrationer av serieskaparen Fabian Göranson.

Här får vi hänga med Pippi, Annika och Tommy på deras rymmaräventyr. Något som lockar betydligt mer än att rensa jordgubbslandet. Och äventyr blir det: Pippi åker i en tunna nedför ett vattenfall och går på lina. Vännerna åker tillsammans på ett tågtak, hölass och en flygande bil. Men även om det är härligt med äventyr, så är det också väldigt skönt att komma hem igen.

Denna illustrerade version har vi verkligen tyckt om att läsa. Under gårdagens regnväder satte jag mig i soffan och började högläsa för vår yngsta, inom några minuter hade bägge storasyskonen anslutit sig och lyssnade. Det hela slutade med att jag läste hela boken pärm till pärm. Alla barnen lyssnande och speciellt de största skrattade högt ett antal gånger.
Roligt tyckte jag att boken kunde fånga alla tre barn med varierande åldrar (ca 4-10 år).

För mig som vuxen kändes illustrationerna av Pippi lite ovant, men samtidigt tycker jag att illustratören har gjort ett bra jobb. Det är Pippi allt. Men man är helt enkelt mer van vid de illustrationerna som redan finns. Det betyder inte att dessa nya är dåliga på något sätt. Barnen reflekterade inte alls över det utan tog direkt till sig de nya illustrationerna utan att ifrågasätta. Istället är det roligt att det finns så många detaljer i bilderna att upptäcka och tala om. Barnens blickar har verkligen vandrat över varje uppslag under högläsningen.

En härlig ny Pippi-bok som passar för varierande åldrar.