På okänd planet : Universums öde, del 2

Johansson, George

| 1988

Len Renberg, skeppare på fraktskeppet Morning Star, har svårt att förlika sig med den hårda tillvaron på jorden och i vårt solsystem som länge härjats av miljöförstöring och kärnvapenkrig. Ett meddelande från yttre rymden hjälper honom att fatta ett svårt beslut: han ska söka sig en ny tillvaro och föra människosläktet vidare i en annan galax ? Andromeda. År 2129 lyfter han med sitt fraktskepp från planeten Mars. Med på skeppet har han sin nyvunna väninna Amalthea. Efter en dramatisk färd når de den nya galaxen och finner en planet där de kan slå sig ner. Atmosfär och växtlighet liknar jordens, men livet blir inte så enkelt för Len och Amalthea. De har levt nästan hela sitt liv i rymden och är ovana vid kroppsansträngningar. Deras tunna universaldräkter blir snart utslitna, proteinkuberna som de tagit med sig som föda börjar sina och batteriet i laserkniven är på väg att ta slut. De...

D

Daniel Lehto

2022-04-17

Betydelsefull, driven och egenartad svensk cyberpunk från åttiotalet i nyutgivning.

Åsa Carlsson

2021-01-11

(Läste den reviderade nyutgåvan från 2020). Inledningsvis letar Len och Amalthea, de sympatiska huvudkaraktärer vi lärde känna i första boken Uppbrott från Jorden, efter en planet i Andromedagalaxen som går att kolonisera. Och med ledning av bokens titel får jag anta att det inte är en spoiler att nämna de också finner en högst beboelig planet. Till största del handlar det alltså om hur den första vistelsen där artar sig. Mycket dramatik och spänning blir det! Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2021/01/pa-okand-planet-av-george-johansson.html

Åsa Carlsson

2021-01-03

Sett ur vårt eget solsystems perspektiv är seriens första del en dystopisk science fiction, för när piloten Len Renberg återberättar sin historia (efter sitt mystiska försvinnande från Mars) utspelar den sig just där, nästan 60 år framåt i tiden från nu. På Jorden är strålningsskadade synonymt med fattiga, livslängd är beroende av ekonomiska möjligheter att skydda sig mot radioaktiv strålning och luftföroreningar som i övrigt skyndat på växthuseffekten. Energikällan är uran från andra planeter i solsystemet, Jordens resurser har sinat.
Gillar det rikt fantasifulla i boken, hur teknik, karaktärer och miljöer, universum (inklusive svarta hål!) beskrivs och ges innebörd, den vågade udden i viktiga ämnen. En historia lätt att bli uppslukad av helt enkelt.
Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2020/12/uppbrott-fran-jorden-av-george-johansson.html

Andreas Sellfors

2020-08-13

hej alla bokälskare! Direkt i början av den här recensionen av Uppbrott Från Jorden, som är första delen av George Johan-sson klassiska Science Fictions serie Universums öde, så bör det sägas att jag bedömer en upplaga som inte längre går att köpa. Jag säger det framförallt utifrån att Eloso Förlag lagom till bokens 40:års jubileum under 2018 gav ut den igen i en liten nyare version. Vilket jag även har för avsikt att ge min åsikt om, så fort jag lyckats låna ett exemplar på någon av Stockh-olms bibliotek. Och förhoppningsvis så kom-mer jag att tycka lika mycket om deras vers-ion, som jag gör om denna upplaga, som jag läst ett antal gånger sedan jag först fick upp ögonen för serien, när jag gick ut högstadiet under 1999. För denna bok är verkligen en nervkittlande berättelse om den ungdomliga rymdfararen Len Renberg. Som år 2079 ger sig i väg med buller och bång från Mars i sitt fraktskepp Morning Star. Åh sett till den status som världen befinner sig i här under början av 2020-talet, med både en pågående pandemi, och beaktansvärda miljöaktivister (som Greta Thunberg), då står vi också på tröskeln till Johanssons dystopi. Det är liksom det som är temat i den här boken. Där vi introduceras till en förbrukad planet, ett kraschat ekosystem, och ett världsherravälde som står inför randen till undergång. Så det är därmed inte konstig att Renberg sticker i väg med sitt fraktskepp, men hur det går till och vart han är på väg. Det får ni faktisk själva läsa. Allt som allt är Uppbrott från jorden en riktig bra början på Johnssons bokserie över Universums öde.