På liv och död i andra världskrigets skugga

Kimselius, Kim M

| 2011

En judestjärna kastar Theo och Ramona in i andra världskrigets fasor. Till deras förvåning har någon annan rest med dem i tiden. En person som ställer till det rejält för dem i sin okunnighet om tidsresor. De hamnar direkt i allvarliga svårigheter som bara har en enda utväg: Döden! En fängslande bok som skildrar andra världskriget från olika sidor: en tysk familj, gömda personer, samt judar i koncentrationsläger. Boken beskriver även många av andra världskrigets händelser genom de olika personernas upplevelser. "Underbar och lärorik bok om en epok som ALDRIG får glömmas! Älskade den!" Författare Bo Wiberg "Mycket bra skrivet. Personligt och fångande." Kristina Fridensköld "En spännande och välskriven berättelse från vår mörka historia. Jag skulle inte vilja byta plats med Theo och Ramona." Ingela Svensson. "Trots ett tema som är både känsligt och ofta tabubelagt tycker jag att...

Lisa Hågensen

2019-12-08

Kan man skriva för mycket om andra världskriget? Tröttnar jag någonsin på att läsa om andra världskriget? Jag svarar nej på båda frågorna. Andra världskriget är en abnormitet, det är beviset för att vi människor inte alls blir mer och mer upplysta under seklernas gång. Vad skulle medeltidsmänniskorna sagt om förintelsen?

I boken På liv och död i andra världskrigets skugga låter Kimselius sina protagonister Ramona och Theo färdas tillbaka till 1944. De hamnar i Dresden, i Tyskland, och får uppleva den judiska förföljelsen, de allierades bombningar och koncentrationslägrens fasor. Som alltid i Kimselius böcker blandas spänningen med upplysningar om vad som skedde under tiden i fråga, och jag hoppas som vanligt att historie- och samhällskunskapslärare utnyttjar de här böckerna i sin undervisning, det är ett fantastiskt sätt att lära sig på, och det är aldrig tråkigt! Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: Om Kims böcker ändå funnits när jag var ett barn! Jag skulle ha slukat allt hon skrev och stått böjd över henne där hon satt vid sitt skrivbord och manat henne att skriva mer, mer, mer!

På liv och död i andra världskrigets skugga får fem fantastiska stjärnor av mig!

Leffe Delo

2015-10-01

mina barn älskar Kimselius barn och ungdomsböcker!

Kristina Simar

2011-11-10

Alltid när jag läser Kim M. Kimselius böcker tänker jag att den här måste vara den bästa boken hon skrivit. Men varje gång har jag fel, för nästa bok är alltid snäppet bättre och just nu tycker jag att denna bok var kusligt bra. Den var oerhört lärorik, även om man läst en hel del om andra världskriget så kan man läsa mycket mer om de fruktansvärda åren. Alltid finns det något nytt att lära. Som vanlig var karaktärerna och miljöerna suveränt gestaltade, och faktadelen i slutet av boken var som vanligt väldig lärorik. Både för barn och vuxna. Det är märkligt att ingen upptäckt hur intressanta Kim M. Kimselius böcker vore att filma. Filmerna skulle både bli spännande och viktiga eftersom de har med verkliga händelser i historien att göra. Snart ska jag läsa nästa del om Theo och Ramona och undrar om den kan vara ännu bättre än denna. Men Kim M. Kimselius slutar aldrig att överraska, så det är stor chans att den är det. Problemet är att högsta betyget är fem och jag kan inte sätta högre, så det får bli som i småskolan när fröken satte guldstjärnor i kanten när man presterat bättre än bra.