P fri fot

Munro, Alice

| 2014

F Nobelpris har mtts av s unisont jubel som Alice Munro 2013. Alice Munro har lskats av svenska lsare redan innan priset, men nu blev genombrottet fullstndigt.Nu utkommer Alice Munros novellsamling P fri fot frn 2004 p svenska fr frsta gngen.P fri fot bestr av tta berttelser om frihet, tillhrighet och familjeband. Alice Munro skriver om kvinnor som trots, eller p grund av, sin srskilda begvning och knslighet inte riktigt passar in. De sker frigrelse, men det r aldrig enkelt. Munro r suvern p att skildra de livsavgrande konsekvenserna av sm och till synes obetydliga beslut. Hon frklarar inte livet fr sina lsare, hon avsljar det.

Mikaela86

2020-04-15

Jag hade svrt fr sttet den var skriven p dr alla var i tredje person i brjan. Tv av historierna byggdes upp till att sedan bara stanna av, som att det skulle finnas mer men inte gjorde det. Efter halva boken brjade jag trttna p att inte bli engagerad p riktigt. Jag orkade inte lsa klart alla berttelserna. Jag vet inte om det faller fr versttningen men hade velat ha mer.

Rakel Fagius

2013-11-21

Det r onekligen skickligt skrivet men jag lyckas nd inte bli srskilt begeistrad ver hennes berttelser.

Karin Lantz

2013-01-13