På flykt från andra världskrigets fasa

Kimselius, Kim M

| 2011

Mitt i ett brinnande krig hamnar Theo och Ramona när de förflyttas i tiden till ett ockuperat Frankrike under andra världskriget. Tyskarna sänder många av landets invånare till koncentrationsläger och motståndsrörelsen mot de tyska soldaterna växer sig allt starkare. Theo och Ramona har inget annat val än att själva ge sig in i kampen, med stor risk att förlora sina egna liv. En rafflande bok som skildrar andra världskriget i ett ockuperat land: motståndsrörelsens kamp, judarnas öden, händelsen i Vélodrome d'Hiver, nedskjutna flygare, samt de franska invånarnas liv. Boken beskriver även många av andra världskrigets händelser genom de olika personernas upplevelser. "Jag sträckläste den under en kväll, det var stört omöjligt att lägga den ifrån sig. Otroligt bra!" Bokbloggen Eli läser och skriver "Det här är en riktigt bra och spännande bok om förföljelser av judar under andra världskriget!"...

Boken handlar om två barn Theo och Ramona. De reser i tiden till andra världskriget. Tyskarna sänder många av landets invånare till koncentrationsläger och motståndarrörelsen mot de tyska soldaterna växer sig allt starkare. Theo och Ramona har inget annat val än att själva ge sig in i kampen, med stor risk att förlora sina egna liv. En rafflande bok som skildrar andra världskriget i ett ockuperat land: motståndsrörelsens kamp, judarnas öden, händelsen i Vélodrome d'Hiver, nedskjutna flygare, samt de franska invånarnas liv.
Det här är en riktigt bra och spännande bok om förföljelser av judar under andra världskriget!!!!!!!!!!!!

Lisa Hågensen

2019-12-17

Hon är Kim M. Kimselius!

Jag öppnar pärmarna till På flykt från andra världskrigets fasa och kastas genast in i nazisternas fruktansvärda terrorvälde. Den här gången hamnar Theo och Ramona i Frankrike, där den inhemska polisen samarbetar med nazisterna och tvingar sina egna medborgare till de mest vidriga uppsamlingsplatser inför skräckresan till dödslägren. Theo och Ramona är tidsresenärer, det vet vad som kommer att hända, och frågan är, hur många kan de rädda tillsammans med de tappra männen och kvinnorna i motståndsrörelsen? Och kommer de att kunna ta sig hem igen? Kommer de ens att överleva den här resan?

Man säger ibland att en författare är ”en ny Astrid Lindgren”. Kim M. Kimselius är ingen ny Astrid Lindgren, hon är Kim M. Kimselius, och faktum är att jag tror att det om några år kommer sägas om författare att de är ”en ny Kim M. Kimselius”!

På flykt från andra världskrigets fasa får fem enastående stjärnor av mig!

My.loved.books

2012-11-08

Intressant bok om händelser i Frankrike under andra världskriget.

Kristina Simar

2011-12-14

Detta är nog den bästa bok som Kim M. Kimselius har skrivit. Jag satt på helspänn hela tiden, för det var dramatik från första till sista sidan. Även om det är en fiktiv berättelse, så är mycket hämtat från verkligheten och andra världskriget. Det är svårt att ta till sig hur fruktansvärt illa judarna och vissa andra människor blev behandlade. Och det gör att berättelsen blir ännu förfärligare att ta del av. Det går inte att sätta ord på hur fruktansvärt det måste ha varit att leva under den här tiden. Som alltid gestaltar Kim M. Kimselius händelserna perfekt. Boken är också välskriven, precis som alla hennes andra böcker. Och den intressanta faktadelen i slutet av boken finns där som den bör. Där lär man sig mycket intressant och viktiga saker som namn, år och en ordlista. Full pott som alltid.