På andra sidan solen

Ernestam, Maria

| 2010

Det är påsklov och Viola, hennes man Axel och deras två tonårsdöttrar reser ner till Skåne. Där har de fått låna ett hus, inte långt ifrån det hem där Axels mor vårdas.Vid besöken hos svärmodern lär Viola känna en sympatisk gammal dam, Lea, som varit missionär i Kina. De får en omedelbar kontakt och utan vidare förklaring ger hon Viola några noveller som hon har skrivit.De suggestiva, symbolrika novellerna blir en tröst för Viola under de omtumlande dagar då det ödsliga huset blir alltmer som ett fängelse. Sedan Axel blev sjuk fyra år tidigare har han varit förändrad. Viola har tvingats vänja sig vid hans underliga beteende och vredesutbrott, men nu förvärras det ytterligare.Samtidigt som hon börjar ana sanningen bakom novellerna, inser Viola att hon faktiskt är rädd för sin man. Vem är han egentligen? Och älskar hon honom fortfarande?På andra sidan solen är en stark relationsroman...

Jennie Arwin

2013-03-04

Jag gullar nutidshistorien i romanen men de andra berättelserna om missionärslicer i Kina hade jag gärna varit utan, hoppade över den sista.

eva arkelid

2011-09-11

jag hade svårt att slita mig från boken det fanns en spänning i boken som jag inte kan förklara, som en spännande thriller. Slutet?

Anna-Karin L

2011-07-25

Läsvärd, men inte hennes bästa. Gillar iofs novellerna som är insprängda i berättelsen.

Anette B

2011-06-30

Gillar henns språk men denna bok var inte lika bra som "Alltid hos dig" och absolut inte så bra som "Busters öron"

Annelie S

2011-05-17

Oj, jag blir förvånad när jag läser tidigare kommentaren om den här boken, så negativa. Jag tyckte om den. Särskilt novellerna.

Joanna Björkqvist

2011-05-13

Det blir en svag trea av mig, för jag tycker att den var seg och inte speciellt engagerande. Hade vi inte haft den som bokcirkelbok och jag därmed känt mig mer eller mindre tvungen att läsa den, för att kunna diskutera den, är jag tämligen övertygad om att jag inte tagit mig igenom den.

Linda Bohlin

2011-04-19

Mysig men lite långsam ibland.

Maria Klamas

2011-04-08

Jag tycker verkligen så mycket om Maria Ernestams böcker... De är så olika och spännande var och en på sitt sätt och det som förenar är det hennes härliga språk som lockar mig vidare, men också hennes sätt att gestalta människor... I den här boken får man följa med på en resa i en familj, ett äktenskap. Ernestam kan utan blod, splash och extrema uttryck förmedla en känsla där jag förstår och erfar den spänning, det destruktiva som finns i denna relation och hur hårt det tar på inblandade... att beskriva dessa nyanser, dessa små skillnader i tonläge, ansiktsuttryck är för mig fenomenalt... vilket skapar trovärdighet på ett helt annat sätt än när författare tar i och blir övertydlilga för att få mig att fatta att det är våld det handlar om.... Detta är så mycket bättre!! Vad håller då ned betyget kan man undra... ja det är nog dessvärre dessa mellanberättelser.... de fångar inte mig på det sätt som de säkert syftar till... men i övrigt ren njutning!

Maria Johnson

2011-02-21

Ernestams berättarspråk är lågmält och hon är mycket skicklig på personporträtt. Inte hennes bästa bok, men klart läsvärd.

Hedvig K

2011-02-02

Jag kom till s 132 - och tyckter att jag lagt ner för mycket tid på denna bok. Tror inte Ernestam är min stil. Har läst en innan - Kleopatras kam som var bättre.

Maria Nordström

2010-12-05

Vilken besvikelse. Jag älskar Maria Ernestans böcker men den här är så tråkig. Jag gav upp efter ca 50 sidor.

Maria Nordström

2010-12-05

Elisabeth Karlberg

2010-11-17

En ganska fin bok som trots allt lämnar en behaglig känsla efter sig. Men inte en "sträckläsarbok" i mitt tycke.

Ullis N

2010-10-23

Novellerna i boken är bra. Resten tenderar att bli lite fjompigt. Visst kan okända vid givna tillfällen öppna sig för varann, men inte som en öppen bok.

Pia Stendahl

2010-08-20

På andra sidan solen är den första bok jag läser av Maria Ernestam men jag har varit sugen på att läsa något av henne ganksa länge.

Ernestams språk är vackert och stundtals poetiskt. Hon framför Violas känsloliv med en subtil och ömsint röst. Ernestam får verkligen fram hur Violas obehag för situation kryper sig på. Historien och karaktärerna känns trovärdiga.

Boken är en vardaglig historia om äktenskapsproblem vilket inte roar mig allt för mycket. Dock lyfts boken av novellerna som griper tag i mig. Ernestam lyckas dock inte väva ihop de två historierna ordentligt. Det känns rätt mycket som två helt separata som aldrig riktigt möts.

Det är det vackra språket och novellerna som gör boken värd att läsa men frågan är om det räcker?

Tarja Ahlgrén

2010-08-13

Denna gång lyckas inte Ernestam lika bra med sina historietrådar. Varken det förgångna eller det nuvarande tar riktigt tag i mig. Det är för all del välskrivet men väcker inte mitt intresse helt enkelt. På andra sidan solen blir en av dessa böcker som man efteråt ser som närmast ren tidsspillan.

Anita Lundgren

2010-07-23

Hennes sämsta bok får jag nog säga. Har tyckt om de andra, underfundiga och roliga med glimten i ögat. Men den här var... inte dålig men intetsägande kanske. Fast ibland blev det bra när hon beskriver dialogen med mannen och hans förändring samt stämningen i familjen.

Anna Malmgren

2010-07-19

Åter en fint skriven bok av Maria Ernestam. Men vad händer sedan? "Nu är jag färdig med det som var." Lämnar Viola Axel eller går hon över i del 2 i sitt liv och börjar om tillsammans med sin man? De skulle vara spännandeom det kommer ytterlgare en bok om Viola.

Anna Malmgren

2010-07-19

Åter en fint skriven bok av Maria Ernestam. Men vad händer sedan? "Nu är jag färdig med det som var." Lämnar Viola Axel eller går hon över i del 2 i sitt liv och börjar om tillsammans med sin man? De sullevara spännandeom det kommer ytterlgare en bok om Viola.