På rymmen i rymden

Donaldson, Julia

Charmig Romeo & Julia-berättelse på rim med lyckligt slut. Lekfullt översatt av Johanna Thydell.Julia Donaldson har skrivit många bilderbokstexter, ofta på rim. Hon är bosatt i Skottland och har stora framgångar med sina böcker i samarbete med tecknaren Axel Scheffler. Tillsammans har de gjort en rad bilderböcker, som översatts till många språk och vunnit otaliga priser."En fin berättelse om att få tycka om vem man vill och leka med vem man vill, att olikheter inte är farligt. En aktuell berättelse just nu." Boktokig"En humoristisk, men samtidigt lite tänkvärd bilderbok om olikheter, vänskap, kärlek och acceptans som utspelar sig i rymdmiljö. På ett humoristiskt och charmigt sätt skildras betydelsen om att få leka med vem man vill och tycka om den man vill. Ett viktigt och ständigt aktuellt budskap." Barnboksbloggen

Här är en bilderbok på rim som utspelar sig i rymden bland ett gäng rymdvarelser.
I boken får vi följa när en röd från familjen Splöd blir kär i en blå från familjen Splå. Dessa familjer har sedan länge en fejd och ogillar varandra starkt - tänk Romeo och Julia.
När familjerna får reda på relationen så blir de väldigt upprörda och kärleksparet beslutar sig för att rymma.
Familjerna blir ledsna och bestämmer sig för att hjälps åt för att hitta sina ungdomar.

Detta är tyvärr ingen bok som fångar varken oss vuxna eller barnen.
Berättelsen är väl helt okej men inte särskilt nyskapande. Personligen tycker jag att en story där familjer försöker styra sina unga i vem de ska vara tillsammans med och sedan även jagar efter är rätt osmaklig. Även om slutet såklart är lyckligt så lockar inte storyn mig.

Rimmen är inte riktigt så bra som jag hade förväntat mig, och trots att jag är van vid att högläsa på rim så är det ändå svårt att få till ett bra flyt. Vissa rimord upprepas flera gånger. Att skriva på rim är klurigt och översätta en bok på rim måste vara ruggigt svårt. Personligen saknar jag Lennart Hellsings sätt att översätta detta radarpars tidigare böcker.

Bokens sensmoral är att få älska vem man vill och att olikheter är bra. Men samtidigt så poängterar boken tydligt olikheten mellan de två familjerna.
En okej bok som kan vara värd att låna på biblioteket om barnet gillar rymdvarelser. Men om man framförallt tänker att man gillar detta radarpars tidigare böcker så tror jag det finns en stor risk att man blir besviken på boken. Vid funderingar på inköp så rekommenderar jag att först låna en omgång på biblioteket för genomläsning. Jag hade tyvärr förväntat mig mer av denna boken.