På prao - Veterinären

Hansson, Anna

Följ med eleverna i klass 2B på prao. Roliga bilder och berättelser med knorr. Kanske lär du dig en del nya ord också. Sam ska vara hos veterinären Jens på sin prao. Väntrummet är fullt med djur så Sam och Jens får mycket att göra. Först hjälper de en pudel som har ont i tassen, och sedan ska en tax vaccineras. Och sen sker det en liten olycka. På prao är en serie lättlästa böcker som utspelar sig i vardagliga miljöer. Böckerna lockar till läsning och bidrar samtidigt till en ökad ordförståelse. Veterinären har läsbarhetsindex (lix) 15. Anna Hansson är utbildad lärare och skriver böcker som hon själv hade velat läsa som barn. Spännande, fantasifulla och roliga. Emelie Stigwan illustrerar serier och böcker för barn. Hennes bilder känne­tecknas av färg, humor och ett öga för detaljer. Provläs boken på www.betapedagog.se.

2019-04-01

På prao är en trevlig serie för nybörjarläsaren där vi får följa med en elev ut klass 2 B på prao. Denna gången är det Sam som ska vara hos veterinären. Hos veterinären Jens får Sam vara med och kolla på pudeln Bosse som har ont i tassen, han får även träffa taxvalpen Ulla. Det är roligt att veterinäryrket får synas i barnböcker, det finns inte många böcker om det. Berättelsen är trevlig men jag hade gärna sett att vi fick träffa olika djur och att lite fakta om veterinäryrket flikats in i berättelsen. Så barnen lär sig lite samtidigt som de läser boken. Läsmässigt är det en perfekt bok för nybörjarläsaren med tydlig och enkel text. Sonen klarade att läsa hela boken i ett svep utan att staka sig, vilket gav honom en skjuts i självförtroendet. På prao är en charmfull serie där barnen får uppleva olika yrken på ett lättsamt och trevligt sätt!