På egna ben

Wiking, Josefin

Sofia har just tagit examen och börjat sin första anställning som sjuksköterska på en akutvårdsavdelning. Hon kämpar för att göra sitt bästa för patienterna samtidigt som rollen som sjuksköterska ställer krav hon inte kunnat föreställa sig. Arbetets karaktär och kulturen på avdelningen tvingar henne att möta sina egna begränsningar och rädslor och ompröva sina egna ideal. Berättelsen om Sofias första veckor i yrkeslivet ställer många avgörande frågor - bland dem den återkommande frågan om sjuksköterskors arbetsvillkor, men också om kvinnors sätt att ta ansvar och risken för utbrändhet. Allvar och komik avlöser varandra när läsaren ges en unik inblick i svensk samtida sjukvård såsom den aldrig tidigare skildrats. "En omtumlande läsning där jag lätt lever mig in i Sofias känsla av ansvar för patienterna och blandningen av frustrerande vanmakt och stress... Sjuksköterskans...

Ida

Stor igenkänningsfaktor! Underbar bok att läsa och svår att lägga sig ifrån! En bok med så blandade känslor; glädje, frustration, ensamhet, irritation, ledsamhet, förvirring, roligt osv!! 😁 länge sen jag läste en bok och kände så mycket olika känslor.

Ja, kanske lite torrt ämne tänkte jag innan. Men med träffsäker persongestaltning och en oerhört målande bild av vården lyckas Josefin Wiking inte enabrt beröra och informera utan även underhålla och paketera en fin berättelse i lagom portioner som stannar kvar och gör avtryck på riktigt. Författaren har lagt sig på en inkännande nivå och bredd vilket gör att helhetsbilden blir enkel att ta till sig och utan att ha någon som helst inblick i vårdprocesser och dess vardagliga dilemmor får jag en känsla av att "veta allt" efter att ha läst boken.
Boken tar upp situationer som alla människor hamnar i förr eller senare, den är säkerligen lika nyttig för nyblivna inom professionen som helt vanliga vårdtagare och anhöriga som jag. Boken är viktig och det är nästan konstigt att ingen skrivit den tidigare. Kort och gott är det här skitbra. Läs och njut!

En både fängslande och underhållande roman som lärt mig att sjuksköterskeyrket innebär så mycket mer än jag kunnat ana. En bok som borde läsas av alla då den ger en fantastisk inblick i vården.