På egna ben

Wiking, Josefin

Sofia har just tagit examen och börjat sin första anställning som sjuksköterska på en akutvårdsavdelning. Hon kämpar för att göra sitt bästa för patienterna samtidigt som rollen som sjuksköterska ställer krav hon inte kunnat föreställa sig. Arbetets karaktär och kulturen på avdelningen tvingar henne att möta sina egna begränsningar och rädslor och ompröva sina egna ideal. Berättelsen om Sofias första veckor i yrkeslivet ställer många avgörande frågor - bland dem den återkommande frågan om sjuksköterskors arbetsvillkor, men också om kvinnors sätt att ta ansvar och risken för utbrändhet. Allvar och komik avlöser varandra när läsaren ges en unik inblick i svensk samtida sjukvård såsom den aldrig tidigare skildrats. "En omtumlande läsning där jag lätt lever mig in i Sofias känsla av ansvar för patienterna och blandningen av frustrerande vanmakt och stress... Sjuksköterskans...

2019-11-24

Det här är en bok som berör. En berättelse om en sjuksköterskas arbete och allt som kommer därtill. Stressen, vanmakten, glädjen, sorgen. Det är en väldigt realistisk skildring av ett väldigt viktigt yrke. Jag tyckte att @j_wiking har lyckats väldigt bra med sin debutroman. Hon har en story som är intressant, som får mig att bli upprörd, sorgsen. Berättelsen får mig att skratta och le. Sofia, som är huvudkaraktären får ingen lätt start efter sin examen. Hon känner sig stressad över jobbet och funderar på om hon kommer att fixa det. Men man kan även se att hon är stolt över sitt yrke och vill att det ska vara bra. Hon kämpar för att göra det bättre.

Jag tyckte om den här romanen. Den är välskriven, vardagsnära och lättläst! Jag att du också ska läsa den!

2019-11-24

Jenny Månsson Rahm

2019-06-01

Mycket bra och träffsäker skildring av hur det är att arbeta på en vårdavdelning. Jag är själv sjuksköterska och arbetar sedan 5 år inom ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) och hade nästan glömt hur det var men rycktes bums tillbaka och känner igen mej i allt! Ömsint och realistiskt skildras stressen, konflikterna, hierarkierna, prestationsångesten och självtvivlet men även fantastiska patientmöten, stöttande kollegor och tillfredsställelsen när man ibland lyckats att jonglera med alla bollar.
En bok för alla att läsa - de som arbetar i vården och de som inte gör det för att få en inblick i hur det är.
Tack Josefin!
Från ssk Jenny Månsson Rahm

Ida

2018-11-29

Stor igenkänningsfaktor! Underbar bok att läsa och svår att lägga sig ifrån! En bok med så blandade känslor; glädje, frustration, ensamhet, irritation, ledsamhet, förvirring, roligt osv!! 😁 länge sen jag läste en bok och kände så mycket olika känslor.

Eleonora Brink

2018-11-28

Ja, kanske lite torrt ämne tänkte jag innan. Men med träffsäker persongestaltning och en oerhört målande bild av vården lyckas Josefin Wiking inte enabrt beröra och informera utan även underhålla och paketera en fin berättelse i lagom portioner som stannar kvar och gör avtryck på riktigt. Författaren har lagt sig på en inkännande nivå och bredd vilket gör att helhetsbilden blir enkel att ta till sig och utan att ha någon som helst inblick i vårdprocesser och dess vardagliga dilemmor får jag en känsla av att "veta allt" efter att ha läst boken.
Boken tar upp situationer som alla människor hamnar i förr eller senare, den är säkerligen lika nyttig för nyblivna inom professionen som helt vanliga vårdtagare och anhöriga som jag. Boken är viktig och det är nästan konstigt att ingen skrivit den tidigare. Kort och gott är det här skitbra. Läs och njut!

Lisa Eriksson

2018-11-22

En både fängslande och underhållande roman som lärt mig att sjuksköterskeyrket innebär så mycket mer än jag kunnat ana. En bok som borde läsas av alla då den ger en fantastisk inblick i vården.