På egen hand

Keyes, Marian

Amys man Hugh lämnar henne inte. Han tar bara en paus från deras äktenskap, deras barn och deras liv tillsammans. I sex månader tänker Hugh resa runt i sydöstra Asien och det finns ingenting Amy kan göra för att ändra på det. Javisst har Hugh en medelålderskris, men en paus betyder väl att det kommer en fortsättning? Mycket kan dock hända på sex månader. När Hugh kommer tillbaka, om han kommer tillbaka, kommer han då att vara samma person som Amy gifte sig med? Kommer hon att vara densamma? För om Hugh har tagit en paus från äktenskapet, då betyder det väl att Amy också har en paus?På egen hand är inte en historia om att bli kär, utan om att fortsätta vara kär. Det är Marian Keyes när hon är som roligast, smartast och bäst.

2019-06-04

Marian Keyes har gett ut ett drygt femtontal böcker, och jag tror att jag har läst alla som finns översatta till svenska.

På Wikipedia står hon som chick lit-genrens grundare. Vet inte riktigt om den genren existerar längre. Nuförtiden så kallar man väl det kanske för romance eller feelgood. Fast jag skulle nog helst kalla Marian Keyes böcker bara för romaner.

Jag har alltid tyckt om hennes böcker, ända sedan hennes första bok, Vattenmelonen, som kom ut för drygt tjugo år sedan.

Gillar hennes blandning av djup och allvar, och ytlighet och glädje. Hon har för det mesta starka kvinnor som karaktärer, och böckerna är inte förutsägbara. Riktigt tjocka är dom också nästan alltid, och det gillar jag. Den här boken var på drygt sexhundra sidor.

På egen hand var absolut inget undantag. Utan den var lika bra som hennes tidigare böcker, tycker jag. Handlar, som nästan alltid, om en stor och brokig irländsk familj, med en kvinna i nedre medelåldern i fokus.

Rekommenderas varmt.

Sarah

2019-02-11

Favvo författare när jag var ung. En riktig tjockisbok. Kul och bra! Feelgooddrottningen har skrivit!!

Lilla EM

2019-02-05

Härliga karaktärer men faller lite platt och blir intetsägande och förutsägbar. Underhållande men vi har hört det förr...

Anna Granström

2018-09-24

För att vara chiclit, och utan att ta på mig analysglsögonen, var den helt klart underhållande!

Sabina Johnsson

2018-09-24

Den var bra i början och slutet, men i mitten hände det inte mycket. Men jag gillade annars sättet hon beskrev sina karaktärer. Man fick verkligen en bild av dom både utseendet och personligheten.

2018-08-17

Amy och Hugh har varit ihop i en evighet. Hugh är den perfekte mannen, både omtänksam, rolig, attraktiv och en underbar pappa. Därför blir det en total chock när Hugh bestämmer sig för att ta paus från allt i ett halvår och luffa runt i Sydostasien. 🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴🐴
Jag har läst i princip alla böcker Marian Keyes skrivit, utom ett par nu på slutet som jag missat. Minns fortfarande att jag blev helt begeistrad i Vattenmelonen när den kom, den kändes så ny och rolig och annorlunda mot andra böcker att läsa. Marian Keyes stil känns igen även idag, det är lättsmält om än med lite djup, charmigt och småroligt. Det är en intressant tanke att låta en make och familjefar plötsligt ta semester från familjen och dra iväg på egen hand. Vad gör det med förhållandet? Familjen? Hur går man vidare när semestern är slut? Det är spännande att följa hur Amy tacklar alla dessa frågor och jag kan inte låta bli att tänka på hur man själv skulle reagera om maken gjorde likadant. Jag tycker Marian knyter ihop hela historien väldigt bra till slut, men kan tycka att boken är onödigt lång med sina 605 sidor. Den kanske kunde ha komprimerats något, fast å andra sidan hade vi missat många intressanta tankar och händelser då.. Vill du läsa en feelgood med både humor och djup som sidorna dessutom flyger förbi i? Ja, då är På egen hand en bok som passar som hand i handsken!

2018-07-14

Underbar humor, bitvis ironisk och härliga romanfigurer. En chick-lit extra allt som oftast med Marian Keyes. Den ger lite mer än bara feel-good.