På andra sidan kärleken

Holgersson, Linda

| 2017

Den blivande juristen Alexandra Pérard har ena foten i Stockholm och den andra i Wissant, en liten ort i norra Frankrike. Där finns allt hon egentligen behöver havet, hennes hus och hennes ungdomskärlek Marcel. Under en praktikperiod på en advokatbyrå i Stockholm träffar hon Magnus. Han är hennes chef, gift och tvåbarnspappa. Det blir början på ett förhållande fyllt av passion, kärlek och väntan. Ett förhållande som sårar och förgör, där hon ständigt är hans andrahandsval. Hon hoppas och väntar under lång tid, men hur länge orkar hon vänta? Recension BTJ-häftet nr 22,2017 Lektör Britt-Marie Bengtsson: Första veckan på advokatbyrån i Stockholm dit Alexandra just har kommit för att göra sin praktik slår passionen och kärleken till med full kraft då hon möter Magnus Göransson, en gift småbarnspappa. Hon som tycker sig ha ett perfekt och lugnt liv då hon tillbringar mycket tid i huset hon har...

Vilken bok asså fullkomligt slår omkull mitt hjärta. Så mycket smärta och sorg men herregud kärleken är så stark. Att man väljer att vara den andra kvinnan är inte alltid så lätt men vilken kärlek. Kunde nästan ta på deras kärlek så stark och het. Miljöbeskrivningarna är så fina men historien är så jäkla bra. Man blir inte glad utan smärtan finns där som det gör den så bra. Allt är inte skimrande utan det finns alltid en baksida. Jag fullkomligt älskade denna lilla juvel.
För mig blev det en sträckläsningsbok.

Louise Mörk

2018-06-27

Nej, tyvärr var denna bok ingen hit alls. Överskattad. Jag vill inte ens placera in den i feelgoodkategorin.

Bokdjungeln

2018-06-25

Alltså WOW!!! Jag ville inte sluta läsa denna. Handlingen flöt på bra, ställena väl beskrivna och personerna levande. Jag såg allt klart framför mig och jag kunde inte sluta tänka på den! Det här är bland de bästa kärlekstomaner som jag läst. Man våndas, känner kärlek, sorg och glädje. Alla känslor går genom kroppen medan man läser och jag ville helt enkelt inte sluta läsa. Så bra på alla sätt vis.

4,5/5

Den här boken var lite som en käftsmäll. Jag tänkte mig, baserat på omslaget, att det skulle vara en feelgood-bok men såhär i efterhand vet jag inte om jag helt skulle kunna stoppa in den i det facket men ändå göra det. Lite delad alltså.

Jag är van att läsa feelgoodböcker med lite svärta men den känslostorm som följde med den här boken hade jag inte räknat med, och jag älskade både det och boken. Ofta håller man väl tummarna för att allt ska lösa sig i slutändan men jag tror aldrig att jag har hållit mina tummar så himla hårt någon gång för en karaktär.

Vi lär känna Alexandra på djupet, vilket är mer än man kan säga om någon av dem som är runt henne - vilket får det att kännas ännu mer speciellt och som om man som läsare är viktig. Jag tycker om att det är berättat i tredjeperson (hon, han) för det passar så bra. Hade det varit i förstaperson (jag) hade det nog lätt känts som om Alexandra gnällde och var mycket "Jag jag jag".

Persongalleriet är lagom stort och de är inte svåra att hålla isär. Språket är lättläst och flyter på bra. Jag tycker om de små egna orden som "Cherie" som får mig att minnas karaktärerna extra väl.

Det som drar ner betyget är slutet som känns lite hastat och inte nog detaljerat men som ändå är godtagbart och bra nog för att jag ska bli nöjd och tycka att de röda trådarna inte lämnas åt sina öden. Det här är en bra bok, och jag ser fram emot kommande böcker av Holgersson

2018-01-15

Nja, lite naiv och förutsägbar. Men bra beskrivning av kärlekens starka och ibland utplånande kraft.

Helena Lundqvist

2017-10-27

Ordinär, lite förutsägbar.

En gripande, fängslande och stark debut!

Pia Gummesson

2017-08-30

Älskar boken från början till slut.Välskriven debutroman.Läs den, vilken upplevelse!Hoppas på mer från Linda!