Oväsen i Älvdalen

Andebark, Annika

Året är 1668. Den lilla socknen Älvdalen står på randen till vad som kommer att bli Sveriges största häxprocesser. Det viskas om trollkonor och snart sprids ryktet som en löpeld om att Gertrud har gått på vatten. Länsmannen har mycket att bevisa efter sina tidigare misslyckade försök att få fast trollkonorna. Efter månader av förhör erkänner Gertrud till slut att hon har farit till Blåkulla och det dröjer inte länge förrän fler kvinnor ställs inför samma anklagelser. Om de döms väntar bålet. Oväsen i Älvdalen bygger på historiska fakta och autentiska minnesanteckningar från trolldomsprocesserna. Boken är första delen i serien Eldarna där Annika Andebark på ett trovärdigt och gripande sätt skildrar båda sidor av processerna och ställer frågan: Hur kunde det hända?Om författaren:Annika Andebark föddes 1969 i Simrishamn och bor idag i både Ystad och Billesholm när hon inte...

Rosita Söderström

2020-11-21

Rest i 1600-talets Älvdalen. Första delen i serien Eldarna av Annika Andebark.
När boken landade hos mig, via posten, kunde jag inte annat än stiga in i dess fängslande historia - på direkten. Sedan var det svårt att bege trots ett virr varv av namn och mycket upprördhet. Rejäl huvudvärk efter avslutad läsning - ja, även under pågående deltagande kändes mycket "illavuret". Ofrånkomligt då det också är vad romanen bygger på med sina historiska fakta och autentiska minnesanteckningar från trolldomsprocesserna. Svårt att inte gripas känslomässigt.

Året är 1668. Två kvinnliga kusiner står mellan två val - erkänna sig vara trollkona och stärka en plats i himlen eller förneka och riskera bli begravd i ovigd jord. Och vad säger egentligen om även ett erkännande gör dig fri? Avrättningarna stundar vid bålet i häxprocessernas tid.

Inte utan - trots det grova i skildrade tidsandan - att jag fattar gillande i Annikas målande, ibland poetiska, språk. Vilket för in även vackra sinnes bilder i den annars ogästvänliga tiden och rättsförhandlingen (rannsakningen).
"Pastorns nickningar blir till maskrosfrön. Med vinden far de, landar, gror och växer, bildar nya maskrosbollar av hättor och hattar tätt tillsammans."

Oväsen i Älvdalen är kort sagt en mycket viktig bok att låta sig ta del av. Annika ställer inte minst två viktiga frågor, så ock jag:
⦁ Varför upphävs inte domarna när vittnenas falska utsagor avslöjas 1676?
⦁ Vilka samhällsstrukturer bidrar till att häxprocessernas domar ännu inte upphävts?

Det är på tiden att de trolldomsanklagade får upprättelse!
Ge dig möjligheten att ta del av denna starkt verklighetsbaserade och känslorika bok. Den lär inte lämna dig oberörd.

Tack Annika Andebark för allt arbete du gjort och gör. Följer fortsatta resan och ser fram emot kommande bok....

Denna roman bygger på historiska fakta och autentiska minnesanteckningar och är den första delen i en planerad serie som heter Eldarna.
Året är 1668 i den lilla socknen Älvdalen på randen till vad som kommer bli Sveriges största häxprocesser. Det viskas om Blåkullafärder och att Gertrud har gått på vattnet.

Det här är en väldigt intressant bok att läsa, att detta är en del av vår historia är både spännande och skrämmande. En eloge till författaren för den research som gjorts, man märker att den är gediget gjord. Måste varit otroligt intressant att få gräva ner sig i alla anteckningar och att läsa och dras med i allt. För mig personligen blev boken lite rörig, jag hade svårt att hålla koll på allt och det gör tyvärr att jag tappar fokus. Däremot så språket väldig målande nästan poetisk och det är skickligt och beundransvärt gjort. Ett kul inslag i boken är att den innehåller autentiska anteckningar från den aktuella tiden.

Den här boken kommer att ta ett tag att smälta för mig. Den handlar om en viktig och hemsk sak i Sveriges historia som inte får upprepas. Jag beundrar författaren och det jobb hon har lagt ner på denna bok och hur hon lyckas hålla koll på alla namn då många heter väldigt lika i boken.
Boken är ingen mysig historia men en del av vår historia och handlar om hur kvinnor anklagades för att vara häxor och därefter avrättades. Detta hemska hände inte bara i Sverige.
Första delen av boken kan vara lite svår att komma in i pågrund av att de heter väldigt lika. I en och samma familj kunde många ha samma namn. Men tack vare ett personregister i början av boken lyckades jag ha ett någorlunda grepp om vem som var vem.
Att läsa denna bok eller ha koll på denna mörka del av vår historia känns som en viktig del allmänbildningen.
Tack Annika för att du belyser denna mörka del av vår historia. Upprättelse för dessa offer behövs verkligen.
#oväseniälvdalen #annikandebark #eldarna #mörkdelavvårhistoria #trolldomsprocesser #häxprocesserna #häxjakt #Älvdalen #Dalarna #Sverige #Boktips #Historia #kvinnohistoria #bokrecension

Bokfrun

2020-05-17

Detta är en bok där författaren använder ett annat sätt att skriva/uttrycka sig på. Jag tyckte om boken mycket, även fast jag ibland inte hängde med riktigt och ibland även hade lite svårt att skilja vissa personer åt eftersom de hade lika namn.
Jag tycker häxprocessen/trolldomsprocessen är väldigt intressant. Samtidigt kan den göra en arg eftersom människor ljuger och pekar ut vem som helst som häxa, dessutom försöker man tvinga fram erkännanden. Mycket sorgligt hur det var på den tiden.
Men som sagt, det var en bok jag tyckte om trots att jag ilsknade till ibland. Jäkla Gertrud 😬

Boksann

2020-05-10

Här pratar vi gedigen research och stort engagemang!
Det är till stor del en känslobaserad redogörelse av det som skedde, med fokus på stämningen och känslorna hos de olika inblandade (både byborna och maktens män).
Det är en rejält rörig historia som författaren gett sig i kast med att återge. Det finns ett myller av inblandade, både bybor och maktens män, och många av dem kommer till tals. Det är en bok som lägger fokus på de enskilda scenerna och de enskilda personerna och gör sig bäst om den läses i långsamt tempo, så att man hinner smälta och ta in allt och njuta av Annika Andebarks nästan poetiska språk. Hon låter oss kliva in i tanken hos den som för stunden för talan, och låter oss känna det hen upplever. Det blir starkt!

Bettan_bokprataren

2020-03-29

En spännande bok om Sveriges största häxprocess. Annika måste ha lagt ner oändligt antal timmar på research ett enormt jobb. Hon har läst och och sammanfatta mängder av dokument, minnesanteckningar och protokoll från rättegångarna i Älvdalen. Den är skriven med stor inlevelsefullt och Annika har ett mycket målande språk när hon beskriver personer, platser och dofter. Helt underbart.

Dock kan jag tycka språket känns lite svårt ibland och alla namnen som jag trots personregistret har svårt att hålla ordning på gör att jag tappar fokus på innehållet.

💜Den var spännande men att detta kunde få ske är en förundran🤔
Jag längtar redan till nästa del & jag hoppas att den kommer snart.😁
💜💜💜💜💜 av 5st🌹

Hennes sätt att skriva och berätta trollbinder mig!
Wow, vilken bok, vilken historia. Man skulle kunna tro att allt är påhittat, man vill tro att allt är påhittat för så här kan det väl ändå inte ha gått till? Men tyvärr är det helt sant. Annika Andebark har gjort ett enormt jobb med att läsa och sammanfatta alla gamla dokument, alla domar, minnesanteckningar och protokoll från rättegångarna i Älvdalen.

Hon har fångat människor, miljöer, dofter och känslor väldigt bra och allt förstärks av språket, de gamla ordern och sättet att prata. Jag gillar även bibelcitaten samt utdragen ur notariens anteckningar. Det enda som är jobbigt är att alla heter nästan samma sak. Men så har namnseden varit under flera århundraden. Men tack vare ett persongalleri i början av boken funkar det ändå ganska bra.