vervintraren

Josefsson, Willy

| 2010

Det r maj 1968 och i Bstad pgr demonstrationer mot Sveriges Davis Cup-match mot Rhodesia. Den unge polisen Martin Olsson gr en fruktansvrd upptckt. En sjuttonrig pojke har blivit misshandlad till dds. En student frn Lund flls senare fr mordet. Nstan fyrtio r senare blir Martin Olsson kontaktad av en fre detta kollega som leder en mordutredning och behver hjlp. Snart visar det sig att den mrdade r samme man som flldes fr mordet i Bstad. Willy Josefsson har skrivit en lysande kriminalroman som med stark tidsfrg lyckas frammana revoltstmningarna frn det omtumlande 1968 och knyta ihop det frflutna med ett frbryllande mordfall i vr tid. "Willy Josefsson har i sina bcker om Martin Olsson utarbetat en stil som hmtar drag frn svl Stieg Trenter som Sjwall/Wahl. Men trots referenserna till fregngarna har hans berttande en genuint personlig prgel." Sydsvenskan

Ursula Stlhandske

2013-01-28

Kunde inte riktigt hlla koncentrationen uppe.

Pia Stendahl

2011-02-22

Jag har inte lst ngot av Willy Josefsson tidigare men ngon gng ska vara den frsta. Jag gillar hans vardagliga stt att berttarteknik. Det gr att texten knns krispig och tillgnglig.

Tyvrr knns delar av karaktrerna och intrigen klicheartade och platta. Jag knner ingen direkt nyfikenhet p hur det ska g fr bokens karaktrer och det gr att boken tappar en del av det driv man kan frvnta sig.

Intrigen r tunn och inte alls s spnnande som man skulle kunna nska. Men trots min ganska negativa kritik r boken ett behagligt tidsfrdriv och boken har varit precis lagom att lyssna till under smnlsa ntter.

P www.bokbrus.se kan du lsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia