Övervakning och straff : fängelsets födelse

Foucault, Michel

| 1987

För Foucault framstår övergången från brutala kroppsstraff till fängelsestraff som följden av en ny och effektivare disciplinering av människorna, något som går igen på en rad områden, från 1600-talet och framåt: skolväsendet, arméerna och fabrikerna. En äldre form av maktutövning ersätts av en ny och än mer långtgående, som ytterst syftar till människornas fullständiga normalisering och anpassning till det nya produktionssystemets krav. I fängelseinstitutionen får dessa tendenser sitt mest fullödiga uttryck. Den kanske mest inflytelserika av Foucaults långa rad av civilisationskritiska undersökningar. I en inledning till boken ger Sune Sunesson en klargörande presentation av Foucaults tänkande.

Benjamin Elfors

2015-11-16

Trots omständligt språk och onödigt snåriga resonemang är Övervakning och straff fantastiskt skarpsinnig. Det är en stor bedrift att på ett trovärdigt sätt visa på hur just fängelset blivit den moderna tidens straff.

C L

2013-02-21

Han är ju som han är, men när man väl fattar vad han menar, då äre värt all energi man måste lägga på bokjäveln ;)

Odile A

2010-12-09

Men huruvida han var pretentiös eller inte är väl knappast intressant här. Foucault var ett geni vars enorma betydelse för dagens forskning inte kan överdrivas på något sätt. Han kan gott kosta på sig att vara pretentiös. Om något så har Foucaults stil i just Övervakning och straff gjort att den faktiskt fått läsare utanför de filosofiskt skolade - vilket man inte kan säga om många teoretiker.

Nanna Naumann

2010-09-09

Jag har svårt för Foucault - jag tycker hans sätt att skriva är pretentiöst och självgott. Jag tycker inte att hans sätt att undvika argumentationsunderbyggande intressant eller nyskapande, utan irriterande. Men det är lite kul att få en historisk genomgång av fängelser, av övervakningskulturen (framför allt idag, när detta är så aktuellt med FRA etc). Jag fick dra mig igenom boken.

Stefan Hall

2009-09-19

Alla måste läsa den här boken. Alla.

kristina johansson

2009-07-11

När jag läste till sociolog så var detta min favorit sociolog ( förutom Bordieau). En bokväl värd att läsas då det finns flera intressanta aspekter på samhället och storebror ser dig. Trots att det är 10 år sedan så finns boken som etsat in i minnet och det säger ju en del.

Lady Flanders

2009-06-24

Inte ointressant, långt ifrån, men man får göra nedslag i boken snarare än sträckläsa - han var lite pretentiös, Foucault.