vervakning och straff : fngelsets fdelse

Foucault, Michel

| 1987

Fr Foucault framstr vergngen frn brutala kroppsstraff till fngelsestraff som fljden av en ny och effektivare disciplinering av mnniskorna, ngot som gr igen p en rad omrden, frn 1600-talet och framt: skolvsendet, armerna och fabrikerna. En ldre form av maktutvning erstts av en ny och n mer lngtgende, som ytterst syftar till mnniskornas fullstndiga normalisering och anpassning till det nya produktionssystemets krav. I fngelseinstitutionen fr dessa tendenser sitt mest fulldiga uttryck. Den kanske mest inflytelserika av Foucaults lnga rad av civilisationskritiska underskningar. I en inledning till boken ger Sune Sunesson en klargrande presentation av Foucaults tnkande.

Benjamin Elfors

2015-11-16

Trots omstndligt sprk och ondigt snriga resonemang r vervakning och straff fantastiskt skarpsinnig. Det r en stor bedrift att p ett trovrdigt stt visa p hur just fngelset blivit den moderna tidens straff.

C L

2013-02-21

Han r ju som han r, men nr man vl fattar vad han menar, d re vrt all energi man mste lgga p bokjveln ;)

Odile A

2010-12-09

Men huruvida han var pretentis eller inte r vl knappast intressant hr. Foucault var ett geni vars enorma betydelse fr dagens forskning inte kan verdrivas p ngot stt. Han kan gott kosta p sig att vara pretentis. Om ngot s har Foucaults stil i just vervakning och straff gjort att den faktiskt ftt lsare utanfr de filosofiskt skolade - vilket man inte kan sga om mnga teoretiker.

Nanna Naumann

2010-09-09

Jag har svrt fr Foucault - jag tycker hans stt att skriva r pretentist och sjlvgott. Jag tycker inte att hans stt att undvika argumentationsunderbyggande intressant eller nyskapande, utan irriterande. Men det r lite kul att f en historisk genomgng av fngelser, av vervakningskulturen (framfr allt idag, nr detta r s aktuellt med FRA etc). Jag fick dra mig igenom boken.

Stefan Hall

2009-09-19

Alla mste lsa den hr boken. Alla.

kristina johansson

2009-07-11

Nr jag lste till sociolog s var detta min favorit sociolog ( frutom Bordieau). En bokvl vrd att lsas d det finns flera intressanta aspekter p samhllet och storebror ser dig. Trots att det r 10 r sedan s finns boken som etsat in i minnet och det sger ju en del.

Lady Flanders

2009-06-24

Inte ointressant, lngt ifrn, men man fr gra nedslag i boken snarare n strcklsa - han var lite pretentis, Foucault.