Övertalning

Austen, Jane

| 1981

Annika Sjöström

2022-09-30

Den ljudbok jag lyssnade på var uppläst av Johanna Fridell, vilket säkerligen bidrar till att jag tycker att den var tämligen kass! En uppläsning som kan jämföras med inspelade automatsvar - styltiga meningar och robotaktigt uttal, särskilt i dialogerna. Uppenbarligen är det en specialitet hos Jane Austin att ha långa meningar....då blir det extra irriterande när uppläsaren inte klarar av att läsa en sådan text! Vill någon lyssna på denna bok rekommenderar jag starkt att man letar upp en inläsning av någon annan!

Sevgi Akalin

2019-10-16

En väldigt trevlig bok att läsa. Älskar historiska böcker hur damerna på den tiden uppför sig och klär sig och det har författaren varit väldigt tydlig med i denna bok. Däremot så händer det inte så mycket i boken. Romansen väcker inget intresse.

Sanna Carlborg

2017-07-02

Detta är den tredje roman jag läst av Austen. Det är mysigt, och jag gillar inblicken man får i (den lågadliga) kvinnans liv för 200 år sedan. Tiden blir levande. Men hade man inte klassificerat merparten av hennes böcker som Harlequin om de kommit ut idag? Alla dessa enkla, rätt förutsägbara romantiska handlingar...

Den här boken handlar i alla fall om 27-åriga Anne Elliot som tappat all sin ungdomliga charm sedan hon övertalats att bryta sin förlovning med en viss Mr Wentworth som 19-åring. Ödet vill dock att deras vägar ska korsas igen.

Iris Eriksson

2017-04-01

Jag tyckte den var... okej. Kändes väldigt oskuldsfull jämfört med vad jag har hört om Austens andra böcker. Men den hade intressanta karaktärer och var lättläst. Intressant skriven då hon ofta vänder sig direkt till läsaren, vilket är ovanligt.

Sanna Carlborg

2016-02-01

Moralen är förlegad och händelseförloppet långsamt och vardagligt, men ändå kan jag inte låta bli att till slut falla för romanen. Tidsmiljön är så förtrollande, illustrationerna förtjusande och slutet så lyckligt.

Emma Björklund

2015-08-29

Jag bara älskar Jane Austen. Hennes böcker och filmatiseringar blir aldrig tråkiga.

Sofia Grundtman

2015-07-21

'I ungdomen hade hon tvingats visa klokhet, när hon blev äldre lärde hon sig romantik - den naturliga följden av en onaturlig början.'

Hanna Melin

2015-03-15

Segdragen, komisk emellanåt. Mycket prat och långsam handling. Roligast med teateruppsättningen som inte blev av.

Denna var helt okej

Artur Foxander

2014-08-11

Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig, men definitivt någonting annat än renodlat skvaller och platta oföränderliga, hycklande karaktärer som med dagens mått mätt med all säkerhet skulle klassas som känslomässigt störda.

Blev så deprimerad av den här romanen. Under denna epok levde den stora majoriteten av världens befolkning av svår fattigdom - bara för att några få utvalda skulle spendera hela dagarna med att diskuttera sin börd och aktivt försöka undertrycka alla sina känslor.

Jo, den är välskriven, men berörde mig verkligen på helt fel sätt.

Emma Fägerlind

2014-01-22

Jane Austen gör mig verkligen aldrig besviken. Enough said.

Sara Johansson

2013-11-21

Boken fick extra bra poäng för att ja kan storyn o de är en Austen bok. Men min svenska översättning va rätt svårt att hänga med i så de va lite tråkigt när den annars är så bra.

Per Englund

2013-07-17

Måste erkänna att jag bara läste hälften, men jag orkade inte med resten helt enkelt.

Jenny Karlsson

2012-05-12

Det tog ett litet tag innan jag kom in i att läsa på engelska!

En ganska typisk Jane Austenroman skulle jag vilja säga.

Så småningom ska jag självkklart försöka mig på hennes övriga romaner, på engelska!

Linnea Lindström

2012-03-08

Min Austen-favorit

Marilyn Mansilla

2011-12-03

Mycket rolig och fräsch historia. En ny favorit!

Elin Möllerstedt

2011-04-17

Språkmässigt så känns boken yngre än vad den är. Innehållsmässigt rodnar jag över kvinnans ställning i samhället och hur våpaktigt Cathrine framställs. Ålderdomliga konventioner och värderingar visar att det inte "var bättre förr". Underhållande och söt historia men inte en av Austens bästa.

Jennie Björklund

2011-03-13

Njaej, filmen är bättre om man får säga en sådan sak. Jag får liksom inga känslor för karaktärerna, mr Tilney är inte så himla charmerande, mer en dryg besserwisser! Dock gillar jag hur familjen Thorpe porträtteras. Men jag tror ju inte att detta är en bok som ska värderas efter dagens tankar, utan utifrån dåtidens filosofier och riktigt så djupt har jag inte lust att gå, detta var en kvällsläsning för mig och får bedömas efter de kriterierna!

Maria Johnson

2011-02-15

kurslitteratur

2010-11-01

Jag föredrar att läsa berättelsen i sammanfattning. Karaktärerna är för ensidiga och dygdemönster är, tycker jag, outhärdliga att läsa om.

Sofia Alf

2010-09-30

Min absolut favorit när det kommer till Austens handlingar, karaktärer och kärleksteman!

2010-07-26

Smaka på följande karaktärsbeskrivning: ”the sweetness of her temper, the purity of her mind, and the excellence of her principles”. Låter som en ganska bra person, eller hur? Rättfärdig och moralisk. Låter som en ganska ointressant person också, inte sant? Detta är det största problemet med Mansfield Park — att dess hjältinna framställs som så färglös och trist att klockorna stannar.

Stackars Fanny Price! Hennes situation, att bli mer eller mindre adopterad av rika släktingar, skulle väl kanske inte vara så hemsk om det inte vore för att i princip alla vid Mansfield Park ständigt påminner henne om hur tacksam hon borde vara för sin goda tur. Som det är nu växer Fanny upp i en atmosfär av ständigt kuvande, inte minst från hennes extremt snåla och själviska moster Mrs. Norris, vilket gör henne till en ganska tillbakadragen person. Den enda som bryr sig om Fannys bästa är kusinen Edmund och till och med han glömmer totalt bort sin gamla lekkamrat när Mary Crawford flyttar in i prästgården bredvid Mansfield Park.

Mansfield Park är Jane Austens kanske minst kända roman och för min del känns det inte så konstigt. Det finns som sagt inga karaktärer att identifiera sig med och heller inga att genuint skratta åt. Edmund och Fanny är så pryda att man känner att man gärna skulle göra vad som helst för att mjuka upp det kvastskaft som bägge två uppenbarligen har uppkörda i häcken.

Många av beskrivningarna av Fannys kusiner eller hennes mostrar (framförallt Mrs. Norris) är nog menade att vara satiriskt humoristiska på det sätt som Austen ofta är så fantastiskt bra på men som här blir mest elakt och rätt långdraget. Lika komiskt som Mr Collins frieri till Elizabeth Bennet i Pride and Prejudice är, lika hemskt och ångestladdat är Mr Crawfords frieri (och de efterföljande övertalningsförsöken av hela familjen) till Fanny.

Amelie Adrielsson

2010-06-27

??? Vad ska den här boken föreställa??? Så tråkig så att klockorna stannar!!!

A Bookaholic Swede

2010-05-28

Det är den absolut sämsta boken jag läst av Jane Austen, bra böcker vill man inte ska ta slut, denna önskade jag skulle ta slut så jag kunde få börja läsa en bra bok istället, med en bra handling och intressanta karaktärer.

Sven Wifstrand

2010-03-07

Mansfield Park har något som de andra Austen-romanerna inte har: en barndomsskildring. Kul att den elaka Mrs Norris reinkarneras i Harry Potter-böckerna som skolvaktmästarens katt!

2010-02-13

Handlingen i romanen är verkligen bra och personerna intressanta. Jag är inte så imponerad av utförandet. Vad är det här? Den är ömsom ironisk och distanserad, mästrande, komisk, parodisk och ibland mycket medryckande. Synd att hon inte helt vågade tro på sin hjältinna och bokens handling.

2009-11-13

Trevlig, men ingen av Austens bästa enligt min mening. Stilen har hon verkligen förfinat till skön konst, den ironiska distansen sitter som hand i handsken, men plotten engagagerar inte riktigt. Möjligen för att man aldrig får något riktigt grepp om Frederick Wentworth. Man ser honom enbart genom Anne Elliotts ögon, och där är han så perfekt att han mest av allt framstår som rätt trist. Å andra sidan framstår det som om Anne inte har så där värst många friare att välja mellan.

Kjerstin Vogel

2009-11-03

Inte den bästa, men bättre än massa ny skräp som ges ut...

Kjerstin Vogel

2009-11-03

Absolut. Hon skriver så bra som få. Jag kan läsa om hennes böcker flera gånger, allihop.

2009-10-21

Ok, det var väl kanske inte den djupaste bok jag någosin läst men väldigt charmig! Lite simpel, inte minst plottmässigt sett, i förhållande till Austens övriga produktion (egentligen bara ett par illivlliga karaktärer som orsakar alla problem) men som sagt, charmen tar Northanger Abbey långt. Nu ska vi se om jag orkar igenom The Mysteries of Udolpho!

Johanna Andréasson

2009-09-06