Översten får inga brev

?Hon uttalade orden, ett för ett, med beräknad tydlighet. ? Gör dig av med tuppen och det genast. Översten hade förutsatt detta ögonblick. Han väntade på det alltsedan den kvällen då de sköt hans son och han bestämde sig för att behålla tuppen. Han hade haft tid att tänka.? I denna korta roman kämpar översten som en sentida Don Quijote för att bevara sin värdighet och frihet i en värld av egoism och korruption. García Márquez beskriver förnedringen, skammen och fattigdomskänslan så att det kryper under skinnet. Utåt sett händer inte mycket i den lilla byn, men under den sömniga ytan sjuder dramatiken. Och varje fredag samma dystra besked; ingen skriver till översten. Många av García Márquez böcker räknas till våra moderna klassiker, men bland dem som författaren själv sätter högst vid sidan av Hundra år av ensamhet finns kortromanen eller den långa novellen Översten får...

Philip Stenström

2018-08-07

Översten får inga brev (originaltitel: El coronel no tiene quien le escriba) - Gabriel García Márquez

Varje fredag i femton år har översten troget och med en oxes tålamod stått vid kajen och inväntat postbåten. Det är ett efterlängtat brev som han väntar på - ett brev som ska förkunna och ge honom sin efterlängtade krigspension. I en avlägsen by i Sydamerika bor översten, f d revolutionär, tillsammans med sin hustru och en stridstupp. Tuppen som var en gåva från deras son är deras enda möjliga inkomstkälla - förutsatt att den vinner tuppfäktningarna. Men hustrun till översten är skeptisk och vill sälja den. Översten är dock övertygad och lever på hoppet om att tuppen en dag kommer att vinna.

I revolutionens efterdyningar skildrar författaren Gabriel Garcia Márquez livet för en överste och hans hustru i en avlägsen by i Sydamerika. Vidare skildras hur byn plågas av undantagstillstånd, korrupta tjänstemän och social utsatthet. Skämtsamt och med en hint av uppriktighet beskriver Garcia Márquez hur européer, med viss sanning i orden, betraktar Sydamerika som en mustaschprydd man med gitarr och revolver. Det är i övrigt en fantastisk och fascinerande berättelse om sorg och uppgivenhet i alla dess former. Vidare om viljan att behålla något och hoppas på att tiden ska vända ingjuter hopp med enorm styrka i textraderna. Det är en minnesvärd och läsvärd bok som lämnar starka intryck.

Ethel Åslund

2011-11-25

Jag hade bara tegelstenar att läsa, så jag letade i avelningsbiblioteket efter den tunnaste boken jag inte läst. Jag hittade den här, 90 sidor. Översten väntar på besked om pensionen, och han har väntat i 15 år. Hans hustru är sjuk, hans son har blivit dödad, de har sålt allt som går att sälja, utom stridstuppen, som kan börja slåss om några månader. Vad ska de leva på till dess? Men översten vägrar ändå att ge upp, vägrar att förödmjuka sig.

Merja A

2010-06-29

Fattigdom och elände kantar överstens och hans frus liv medan de väntar på pensionsbesked. Det brevet har redan dröjt femton år! Paret har en stridstupp som enda inkomstkälla. En snabbläst liten berättelse.