verenskommelser

Ahrnstedt, Simona

| 2010

Det är i december 1880 på Operan de möts för första gången. Hon, Beatrice Löwenström, som bor med sin farbrors familj och som lever ett hårt hållet konventionellt borgarliv. Han, karismatiske Seth Hammerstaal, stadens mest omtalade ungkarl, en av Sveriges rikaste män som aldrig har levt sitt liv efter någon regelbok. Efter den kvällen tycks deras vägar srändigt korsa varandra i Stockholms societet. Seth fascineras av Beatrices intelligens och frispråkighet -hon liknar ingen annan kvinna han mött. Det dröjer inte länge förrän Beatrice och Seth inser att de är involverade i en mycket komplicerad men passionerad romans.Men, det finns planer och överenskommelser som personer i Beatrices närhet har avtalat. Planer som varken innefattar frihet, lycka eller Seth....

Jag har ju alltid hvdat att romance inte r en genre fr mig, i alla fall sedan ngon gng p 80-talet d jag lste en del av samma typ, men d kallades det tantsnusk. Men om man bara gr sdant man tror att man gillar s utvecklas man ju aldrig s drfr gav jag mig p en svensk romance. Det visade sig att jag haft rtt hela tiden. Ls mer p min blogg

Susanna Svanberg

2015-01-20

Frutsgbar men mysig romantik. Jag lyssnade p den och det var en fantastisk upplsare.

Jennie Bjrklund

2014-11-04

Brjade riktigt bra, men sista tredje delen r inte srskilt kul! Ibland blir det fr lngskt fr att knnas trovrdigt!

Maria Linder

2014-07-20

Egentligen en bok som skulle kunna tilltala mig. En gammaldags story, ett genomtnkt sprkbruk, intressanta karaktrer.
Men jag r inte fan av missfrstnd, som mnga romaner bygger sina intriger kring. Denna bok bestr av en rad missfrstnd. S mycket att jag nstan brjar stra mig p karaktrerna. Och det r vl mnga krleksscener som skildras - jag frstr meningen med de flesta av dem, att de portrtterar ngon slags twist i historien och ngot som fr deras relation framt, men det blir vl mycket och vl ingende.
Tog till och med en paus p ngra dagar frn boken innan jag lste klart. Boken hade stor potential, men den tappade mig lite p vgen.

Therese stman

2014-06-26

En riktigt bra roman, rekommenderar. Betyg: 5

Maria Jacobsson

2014-05-24

Seg i brjan, men nr man kommit in i handlingen r den riktigt bra. Inte den typ av bok jag brukar lsa, men fann den nd underhllande.

2013-11-24

I brjan var jag verfrtjust i romanen. A. r en skicklig frfattare. Efterhand blir handlingen s verdriven, skurkarna r nattsvart ondsinta, mycket pengar och lyxkonsumtion, missfrstnden som hlller handlingen igng r ljliga. Erotiken var skildrad ur mannens synvinkel, bah,. Ls Diana Gabaldons skildring av Jamie som jmfrelse. As roman De betvingade som hon skrev sedan r mycket bttre.

Therese Norin

2013-08-17

lskar nr bcker hugger tag i en och man rycks in i berttelsen. Den hr kunde jag inte lgga ifrn mig alls.

Maria W

2013-07-26

Fngslande!

Jeanette Olsson

2013-07-20

Super bra bok :) Ls den!!

Louise

2013-06-30

Romantiskt 1800-tal. Frstr inte hur frfattaren bar sig t. Det r som att hoppa in i en tidsmaskin. Den r riktigt vlgjord. Det r stark krlek mellan karaktrerna och det tar ett tag innan de "fr "varandra. Jag gillade den! Mycket!

Mlle Evony

2013-06-23

Denna bok lmnade mig positivt verraskad. ven om sprket och miljbeskrivningarna r sdr, griper storyn tag i mig och ibland upplever jag den s frustrerande att jag skriker rakt ut. Det r ett gott betyg till frfattaren. Som "expert" p den viktorianska tiden ser jag brister hr och dr, men de bortser jag frn.

Trots bristerna fr denna bok rets frsta fyrpongare, men det r en svag fyra som jag egentligen inte vill ge. Jag mste dock gra det, fr sllan har en historia s gripit tag i mig. Jag ser fram emot att lsa Simona Ahrnstedts nsta bok som ligger och vntar p nattduksbordet.

Louise Olsson

2013-03-30

Kunde inte lgga ifrn mig boken! En av de bsta bckerna som jag lst! lskar den!

Lena M Johansson

2013-01-14

ntligen har jag lst ut den! Minns inte lngre nr jag brjade p den, har lagt den ifrn mig flera gnger. Egentigen r det inget fel p den, fina miljer och en klassisk krlekshistoria dr man vet att de kommer att f varann. Men i mitt tycke var det minst 100 sidor (av 370) fr mycket av missfrstnd och bakslag.

Emma Kindholm

2013-01-04

Ls! Helt underbar! Romantiskt, lttsamt, spnnande och gldheta sexscener! Missa inte heller "Betvingade".

Kickie Boman

2012-11-06

Riktigt hrligt gammaldags tantsnusk :) Lttlst och ett trevligt avbrott frn alla deckare jag normalt lser. Som en underhllande spa.

Emma Bjrklund

2012-10-04

Nja jag blev faktiskt lite besviken p denna bok, Jag trodde att det var en ny Jane Austen. jag tycker att det r fr mycket kyssar i denna bok, Tror inte att Jane Austen skulle gilla det. Hon tyckte inte att det var s viktigt. Sen r det ocks en utfrligare beskrivning ver hur Beatrice och Seth hamnar i sngen vilket inte heller r s relevant.

Brukar inte direkt gilla sna hr sockersta historier med sjlvklara slut, men denna bok var mycket lttlst och svr att lgga ifrn sej. S historien i sej fr en trea, men fngslandet fr en femma.

Den bsta boken jag lst. Fantastiskt upplagt, skriven och berttelse. Underbar! och jag r d ingen bokmal, men denna lste jag p ngra dagar fast jag verkligen inte hade tid. Fr jag kunde inte sluta.

Gunilla Jnsson

2012-06-13

Oj, lite vl mnga rodnande kinder och kvvda suckar, fr min smak.

Lovisa S

2012-05-17

Guilty pleasure!

Anna Nilsson

2012-04-06

Dessvrre r det ett s dligt sprk i den hr boken att jag inte orkade lsa mer n 50 sidor. Synd, fr sjlva handlingen skulle skert bli intressant.

Anna Ekstrm

2012-03-23

Romance p svenska -spnnande! Men genren r inte min kopp te.

Gunvi Lundqvist

2012-03-03

Seth och Beatrices sjlar var den halvan som saknades hos dem bda, han fr henne och vise versa. Tillsammans fullndad. Rekommenderar boken eftersom huvudpersonernas karaktrer r vldigt ptagliga, allts du lever med dem verallt ven i passionen. Mycket styrka i den hr boken, mycket mera n jag kunnat frestlla mig.

Maria Strmqvist

2012-01-24

Bsta bok jag lst!

Bells .

2011-12-31

h Vilken krlek vilken romantik vilken underbar bladvndare om svek och smrta men framfrallt om massor av Krlek!! Imponerande debutroman som fick mitt hjrta att bulta lite extra fort.

Anitha Ronnersj

2011-10-30

En riktigt smaskig och larvig berttelse med mnga beskrivningar av klder, smycken och sex s svr att lgga i frn sig.

Sanna .

2011-10-15

Underhllande och lttlst - passar perfekt nr man vill koppla av en stund!

Konstantin Krakow

2011-10-12

Genren kallas visst Romance. Det frklarar en del. Romantik enligt min mening var det dock inte. En okej bok trots allt.

Linda Fedko

2011-08-30

Gillade boken jtte mycket. Vissa gnger vill man inte sluta lsa.

Jessica Nodemar

2011-08-28

Precis som man vill att en krleksroman ska vara!!

En sockerst historia i bsta Barbara Cartland stuk, fast ngot bttre. Den var riktigt underhllande, fast man blev lite irriterad p att Seth bara missfrstod allting, men hade han inte gjort det hade boken blivit 50 sidor lng och inte 382.Klart godknd.

Caroline Adolfsson

2011-06-29

En riktig bladvndare! Inte blir det smre av att det r en historisk romantisk roman! Tyvrr blir den dock lite seg nr de stndigt gr om varandra och det ena missfrstndet avlses av nsta...

Linn Lagerstrm

2011-06-25

Mer snt hr! Jag lg uppe halva natten fr att lsa klart. Gick inte att slppa. Dock mste jag sga att slutet var rtt lamt men resten av boken vgde upp det.

Iris Eriksson

2011-06-24

underbar bok! Jtte frustrerande nr de HELA tiden gr om varandra och bara missfrstr och s vidare. Det r vldigt hemskt nr hon gifts bort och vldtas, misshandlas osv.. Men det r en stark bok som passar mig!

Lovisa S

2011-05-18

Trams.

Marie Rs

2011-05-12

Positivt verraskad. Jag hade svrt att slppa ifrn mig boken ven om jag skummade frbi vissa partier som var lite lngdragna. Lsvrd om man gillar genren!

Sanna Holm

2011-04-23

Den var bra men skummade cirka tvhundra sidor. Den stod och trampade p samma stlle lite hela tiden..

Ann Edliden

2011-04-21

Haha. Skriver frn en iphone som rttade kurvig till lurvig.

Ann Edliden

2011-04-21

Riktigt taffligt skriven roman. Bde tnkestt fr huvudpersonerna och uttryck lmpar sig inte fr en roman som ska utspela sig p 1800-talet. Bara ett exempel r Vivienne som "motvilligt" tar sin mans efternamn. Fanns det ens ngot sdant val att vervga p den tiden? Liksom de flesta andra blev jag fngslad av intrigen, men strde mig p den uppenbara bristen p karaktrsutveckling Sofia t ex, r en av bokens viktigaste personer, men frblir bara en snll och vn och vacker varelse utan egna sikter. Likas modern Harriet. ven symptomatiskt att trots att boken frsker ha ett feministiskt budskap (eloge till detta) s r det enbart mnnen som objektifierar kvinnornas kroppar. Beatrice trnar inte efter seths kropp och ser lngtansfullt p hans breda bringa, p samma stt som han betraktar hennes slanka rygg och lurviga figur. Ls Julia Quinns bcker om ni vill ha liknande berttelser men samtidigt ett bra sprk och mer humor n i denna tama debut.

En bok som jag bara inte kunde slppa, det blev inte mnga timmars smn den veckan.

BoelMaria *

2010-11-13

Det hr var inte vad jag vntade mig.

Maiken Karlsson

2010-09-25

En riktig bladvndare! Strcklste halva natten. Skickligt vvd intrig & stor underhllning. Och jag lskar den historiska miljn. Mera, Ahrnstedt, mera!

Kristina Simar

2010-09-21

Recension av Simona Ahrenstedts bok verenskommelser

Boken r utgiven p Damm Frlag och innehller 382 sidor.

Simona Ahrenstedt r legitimerad psykolog och arbetar som kbt-terapeut. Hon bor med man och barn utanfr Stockholm. verenskommelser r hennes debutroman.

Handling: Berttelsen brjar p Stockholms Opera r 1880 och slutar den 18 december 1882. P nyrsaftonskvllen visas den stora succn Aida p Operan. Huvudkaraktren, den frldralsa frken Beatrice Lwenstrm r dr tillsammans med sin farbror Wilhelm Lwenstm och hans familj, som hon numera bor hos. Faster Harriet r sjuklig och farbror Wilhelm arbetar jmt. Kusinen Sofia och Beatrice trivs bra tillsammans och umgs en hel del. Sofias bror Edvard dremot r en ngot mrklig ung man.

P Operan trffar Beatrice fr frsta gngen den tjusiga, uttriktade norrmannen Seth Hammerstaal. Hon blir frtjust i honom och Seth knner sig dragen till den rdhriga frken Beatrice. Hon r ingen direkt sknhet, stor nsa och stora frknar. Men det finns nd ngot som gr att hon vcker intresse hos Seth.

Efter kvllen p Operan, rkar de trffa p varandra p flera festliga tillstllningar, och tillslut inleder de ett passionerat frhllande. Men p grund av en obehaglig verenskommelse och misstro p varandras krlek, blir deras frlskelse mer en hatkrlek. Ingen av dem vgar sga rakt ut hur det ligger till med de kta knslorna. Deras vgar skiljs t p ett trist stt och frgan r: Kommer de att trffas och hitta tillbaka till varandra igen? Eller r deras knslor fr varandra borta fr alltid?

Jag brukar egentligen inte lsa krleksromaner, men blev nd vldigt nyfiken p Simona Ahrenstedts bok verenskommelser, efter att den ftt s mnga fina omdmen. S nr frfattaren sjlv frgade mig om jag ville lsa och recensera den kunde jag inte sga nej. Och det ngrar jag inte. Bara omslaget r s underbart vackert. Boken r ocks s otroligt vackert och roligt skriven. Jag tycker nog att Simona Ahrenstedt r en av Sveriges nya ordmstare. Hon kan verkligen formulera sig. Det kndes mer som att sitta i en biosalong n att lsa en bok. Beskrivningarna av karaktrerna, miljerna och klderna r helt fantastiska. Jag kan inte annat n hlla med mina kollegor som kommenterat boken p omslagets insida. Ls Simona Ahrenstedsts bok och lgg hennes namn p minnet. Fr hr r Sveriges nsta stora frfattarnamn. En helt underbar bok som br lsas.

Betyg 5/5 Kristina Simar

F bcker fr femmor av mig.
Men en bok som fr en att lsa till 02.30 p natten efter en 24 timmars tgresa har det rtta drivet.
Man br vara romantiskt lagd, men ngra "plutande munnar" som en recensent skrev hr ovan, lr man inte finna. Vlskrivet och spnnande.
Och att vga sig p att introducera en ny genre, romance, till en krsen svensk lskrets (som dissat deckaren och kallat den dlig litteratur under alla r, nr utlandet inte gr det, tex) r modigt!
Det lr komma fler bcker av Ahrnstedt, vi r mnga som ser fram emot nsta.

Elisabeth Karlberg

2010-07-06

ver den hr boken vilar en "Barbara Cartland-varning". Inget illa om Barbara Cartland om man vill ha ngot lttlst i hngmattan och s precis r denna bok ocks. Mycket "hjrta" och "smrta" och "plutande munnar"

Anna Ljungdahl

2010-06-27

Underbar bok! Lttlst och fngslande.

Sophie Strmqvist

2010-05-31

Snaskigt och gttigt - precis som det ska vara. Simona mste skriver fler sna hr bcker - mycket skickligt!

Gillar verkligen diskussionerna om kvinnans rtt i samhllet.

Sexstyckena r ven mycket skickligt skrivna. En stor eloge fr det!