ver nktergalens golv

Hearn, Lian

| 2003

Den grymme krigsherren Iida Sadamu ruvar trygg bakom sin fstnings murar. Nktergalsgolvet som sjunger vid varje steg skyddar honom mot lnnmrdare. Ingen kan n honom. I en avlgsen och fridsam bergsby lever en ovanlig pojke. Takeo har nnu inte upptckt sitt sanna jag, och knner inte till sin avlidna fars hemlighet. Men hans stillsamma liv frndras fr allrid den dag d krigsherren Iida Sadamu skvlar och brnner hans hemby. Takeo rddas av den unge herremannen Otori Shigeru, som fr honom till sitt hem. Dr stts han i lra i allt en dling behver veta, men ocks i andra frdigheter - de mrkliga, nrmast jagiska frmgor som tillskrivs det legendariska Slktet. Lngsamt upptcker Takeo sanningen om sig sjlv, och om det de som vntar honom. ver Nktergalens golv r frsta delen i trilogin "Sagan om klanen Otori" . Det r en mktig, episk berttelse om ra och...

Robin Mabellini

2014-03-22

Z

Fredrik Palmqvist

2013-06-06

Denna bok va lite spnnande i brjan men sen nr man kom in i mitten av boken s brjar den bli trkig. Men det va en fin milj i boken

Mrta Fohlin

2013-04-20

Ingen skriver som Lian.

Maria Nordstrm

2013-02-11

Spnnande. Lite grann som Shogun.

Jenny Olsson

2013-02-02

Denna bok rekommenderade Yohio nr han gstade Go kvll, i januari 2013. Nu har jag lst den och del tv och tre. Vilka bcker, har haft svrt att slppa dessa nr man vl har brjat att lsa.

Christina Sundberg

2012-12-21

Underbar! Har lst hela serien och detta r den nsta start en serie kan f. Kommer att lsa om....

Dola D

2012-11-09

En otroligt bra bok som fngslade mig direkt med sina spnnande miljer och strider.
lskar krleken mellan Takeo och Kaede!

Mathias Olofsson

2012-10-14

Otroligt bra bok:)

Gunilla Jnsson

2012-07-12

Den hr boken gillade jag verkligen. Ska absolut lsa resten av serien.

Thomas Sievert

2012-07-01

Jttemysig!

Johanna Tallroth

2012-04-11

!! Bttre n jag trodde! Rekommenderas

Ally Regins

2012-01-16

Jag fastnade direkt och ser fram emot att lsa de andra delarna

2011-09-12

Helt ok ventyrsroman med dragning t fanatsy. Inte riktigt min typ av bok men jag mste erknna att den var riktigt bra skriven. Saknar djupet i historien men visst helt ok. Mycket lttlst

Iris Eriksson

2011-06-26

Bra bok, blir bttre ju mer man lser. Hade svrt att komma in men nr jag vl tog mig fr s fastnade jag!

Elin Mllerstedt

2011-04-27

Vacker fantasyberttelse som tilltalar mig som r intresserad av japansk kultur av vilken miljn r starkt inspirerad. Fiktivt land med krigartraditioner och maktkamper r miljn och berttelsen r lttlst och fngslande. Jag r inte vervldigad men inte heller besviken.

Ann Simonsson

2011-01-04

Trodde inte alls p denna bok,men klart verraskad!

Anna Karlsson

2010-08-07

Ltt lsta bckar med bra karaktrer.

Karin Sder

2010-06-05

Alldeles ljuvlig...

Mia Dahlstrand

2010-05-03

2010-04-30
En underbar bok. Annorlunda eftersom den utspelar sig i Japan och fr lnge sedan. Medryckande och beskrivande. Blev vldigt glad nr jag sg att detta var frsta delen av fem utkomna bcker som handlar om klanen Otori.

Matilda Hellstrm

2010-04-17

lskar bckerna, fullkomligt!

2010-02-20

En underbar saga fr vuxna. En upplevelse att umgs med Takeo. Anbefalles.

Kicki Johansson

2010-02-02

Den hr serien r kanonbra! Om man gillar magi och dessutom r frtjust i Japan och historia d r det full pott! :) Jag gillar hela serien men frsta boken r absolut bst!

Anette L

2010-01-28

Rekommenderad av tonrsdottern. En fantastisk bok om medeltidens japan, med lite vernaturliga krafter i vissa led.

Lina Green

2009-09-22

Hur bra som helst, Alla 5 bckerna hller hg klass.

Frida Niss

2009-06-14

Vacker.

Inger Mrtenson

2009-06-11

En familjekrnika i japansk medeltid. Vlskriven och mycket spnnande. Alla fem tror jag det r, r lika bra.