Över floden in bland träden

Hemingway, Ernest

| 1966

Philip Stenström

2018-04-30

Över floden in bland träden (engelska: Across the River and into the Trees) - Ernest Hemingway

I Italien, strax efter andra världskriget, tar sig överste Richard Cantwell till Venedig med sin chaufför, sergeant Jackson. Det är en åldrande överste med två krig bakom sig som anländer till Venedig. Det är en stad som översten avdyrkar och älskar med hela sitt hjärta. Där, i Venedig, möter han återigen sin största kärlek, Renata, hans sista och enda sanna kärlek. Det blir några intensiva och hektiska dygn som präglas av livets nycker, men också vemod och bitterhet.

Bland gondoler och venetiansk arkitektur får läsaren göra sig bekant med handlingens huvudkaraktär överste Richard Cantwell. Det är en man i 50-årsåldern som genomkämpat två världskrig. Krig som sårat honom, fysisk och psykiskt. Med sina bakgrund återberättas underliggande händelser i överstens liv och det som får honom att våndas över livets tuffa och hårda natur. I återblickar från det förflutna återges krigets verkliga natur och människans mörka sidor. Ur det förflutna återberättas reträtter och erövringar, segrar och förluster, men också han enda och sanna kärlek. I slutändan, precis som i alla krig, står alla, oavsett sida, som förlorare. I den kraftfulla berättelsen återfinns också kärleken till livet och det som gör det värt att leva och slåss för.

Titeln, Över floden in bland träden, härrör från de sista orden av den konfederala Generalen Thomas J. (Stonewall) Jackson: “Vi ska gå över floden och vila i trädens skugga”. Det är en träffsäker titel på en roman som skildrar en krigshärjad man som kämpat över den stora floden och nu söker sig till skuggan under träden för sin välförtjänta vila. Som tidigare nämnt, med två världskrig i sitt förflutna har överste Richard Cantwell, tveklöst, gjort sig förtjänt av vila och i detta fall Venedig som sista viloplats.

Ernest Hemingway lyckas, som litterär mästare, fånga en underbar och uppriktig atmosfär i Venedig. Det är inte bara en hyllning till Venedig men också till de män som vigt sina liv åt att strida för en demokratisk värld. Romanen är också en sorts avskedsbrev som präglas av vemod och bitterhet inför livet och döden. Det är en oerhörd kraft av kärlek och sorg som möts i den vackra staden Venedig, en sammandrabbning av det mest minnesvärda ögonblicken i en man som levt ett rikt och kostsamt liv. För mig är Över floden in bland träden en roman som under ytan av handlingen förtäljer mer än vad som presenteras. Och i ljuset av Hemingways mest kända stil, isbergsteorin, finner man svar och ju mer man skrapar på ytan desto mer av dem luckras upp till ytan.

2017-01-18

En Hemingwayroman som inte engagerade mig. Platt och enformig.

Jouni Gustafsson

2017-01-06

Händelsefattig och oengagerande.

Mathilda Flood

2014-01-23

Alltså va? Första Hemingway, grymt besviken.

Nils Thor

2010-05-23

En besvikelse. Pratig, tråkig och oengagerad.