Ovädrens tid

Innan han var Ciris beskyddare, var Geralt av Rivia en legendarisk svärdsman. "Ovädrens tid" är ett äventyr som tar plats i häxkarlarnas värld, och är en fristående del av den serie ssom inspirerat den Netflix-producerade serien, där Henry Cavill spelar huvudrollen som Geralt of Rivia. Böckerna, som legat på New York Times bästsäljarlista, är även grunden till TV-spelen: The Witcher, The Witcher 2: Assasin of Kings och The Witcher 3: Wild Hunt.Geralt är häxkarlen vars uppdrag är att beskydda vanliga människor från de monster som härjar i skuggorna. Precis som alla häxkarlar bär han alltid ett magiskt emblem, förtrollade drycker och varje häxkarls stolthet ? två svärd. Ett gjutet i metall och ett i silver. Men vad skulle ske om Geralt förlorade sina vapen?Andrzej Sapkowski återvänder till sin fascinerande värld i denna fristående roman där Geralt återigen strider mot fiender...

Hjortronhyllan

2023-10-14

Ovädrens tid - eller om man ska använda klassisk namngivning av böcker, a.k.a vad det handlar mest om så killgissar jag på “Geralt, vart har du lagt svärden?” Det känns charmigt i början med en story som bara kretsar om Geralt och Jaskier (som i boken heter Riddarsporre, SKJUUUT den översättningen). Lite som att the boys are back? Utan Ciri och Yennifer, men det landar inte riktigt, det känns inte som witcher?

Sidorna fylls med juridik och domstolar, vitsigheter om lagtexter och antaganden. Vart är
slakten av alla monster, myglar och skrikande häxor? Boken fyller ändå funktionen av verklighetsflykten så länge jag inte måste avbryta och googla en karta för att se vart Geralt och J-A-S-K-I-E-R är. Ah juste, spoiler. det är lite oväder sen så titeln kanske är korrekt ändå. Känner att det är en väldigt personlig svag tvåa.

ag förväntar mig inget medhåll på detta.