Outsidern

King, Stephen

Terry Maitland ? även kallad Coach T ? är något av en lokalkändis i Flint City. Alla känner den omtyckte basebolltränaren, som håller i stadens juniorlag och tränar ungarna i high school. Därför blir chocken extra stor när Terry blir arresterad inför publik och under stor dramatik vid en basebollmatch på den lokala arenan. Han anklagas för ett fasansfullt brott: sexuella övergrepp och mord på en elvaårig pojke.Ett dussin vittnen säger sig ha sett Terry tillsammans med pojken eller nära brottsplatsen samma kväll. Men själv svär Terry på att han befann sig någon helt annanstans. Polisens utredare Ralph Anderson och den ambitiösa distriktsåklagaren Bill Samuels är dock övertygade om att de fått tag på rätt man och vill se honom i elektriska stolen. I staden sprids lynchstämningen samtidigt som Terrys fru och barn gömmer sig i hemmet.Men det dyker upp märkliga inslag i utredningen...

King har ju varit min husgud i 40 år (i år faktiskt, tror jag) och jag köper alla böcker han skriver. Däremot så kan det dröja ett tag innan jag läser dem (han är ju väldigt produktiv och det finns ju andra böcker också, jodå, det finns det). När Holly släpptes förra året insåg jag att titelnovellen i Blod säljer inte bara hör ihop med Holly, utan till och med räknas som andra delen i hennes serie. Dessutom så har en av de andra novellerna filmatiserats och den vill jag ju gärna se. Det var ju bara att börja läsa.

Tre av novellerna är väldigt långa (alternativt så är det väldigt korta romaner), men med Kings mått så är det förmodligen normallängd. Generellt för alla novellerna här (och för Kings författarskap) så är det som vanligt karaktärerna som är Kings paradgren. Det är alltid vanliga människor, men i ovanliga situationer, vilket gör att det inte är några problem att relatera till dem. Precis som vanligt så avslutas novellsamlingen med Kings egna kommentarer om de noveller man just har läst. Utan att lägga någon som helst värdering av novellerna så brukar den texten vara det mest intressanta. Det är alltid spännande att få veta vilka små och vardagliga saker som kan trigga igång en författares fantasi. Och hur en idé kan dyka upp, för att sedan få ligga i malpåse för att den behöver något att hängas upp på. Om man är King så löser man ju det genom fler böcker.

Ingen av novellerna i Blod säljer handlar om det som jag tror att de ska handla om, när jag börjar läsa. Jag skulle egentligen inte kalla någon av dem för skräck. Åtminstone inte allihop och definitivt varken blodiga eller jätteläskiga. Mer som verkligheten. Men med en Kingsk twist.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2024/03/bok-blod-saljer-av-stephen-king.html

Nicklas Björk

2023-02-05

Underbar novellsamling från världens bästa författare.

Första historien är bokens bästa och den mest skrämmande. Den andra helt ok, men inte så minnesvärd. Den tredje historien är riktigt bra, MEN läs först igenom trilogin om MR. MERCEDES samt OUTSIDERN för att få en bättre koll på karaktärer och tidigare händelser. Den fjärde och sista historien är en annan variant av klassikern APHANDEN, men likväl en underhållande och läsvärd avslutning.

Efter att ha läst igenom BLOD SÄLJER kan jag lyckligt konstatera att detta är en av de starkare novellsamlingar som han har släppt under senare år.

Rekommenderas varmt!

Christina Öhman

2021-03-16

Stephen King har verkligen en förmåga att skapa karaktärer som väcker känslor. Det spännande i Outsidern är att känslorna blir väldigt kluvna.

Berättelsen är fruktansvärd och skapar mer än lite ont i magen. Och allt som sedan händer runt omkring gör boken helt omöjlig att lägga ifrån sig. Lika omöjligt är det att gissa vad tusan som händer.

Jag sträckläste Outsidern när den släpptes 2019 och tänker ofta på den fortfarande. Under sträckläsningen blev det dock flera små mikropauser för att andas och smälta det jag just läst.

TIPS: Läs Mr. Mercedes-trilogin först!
Outsidern är en fristående bok och har egentligen ingenting med Mr. Mercedes att göra, MEN det är en bra trilogi och en karaktär därifrån (en av mina favoritkaraktärer av Stephen King någonsin) återkommer i Outsidern som utspelar sig några år senare. Och igen i Blod Säljer.

Marc Moore

2020-11-15

Första halvan var en självklar femma. Boken har inte många personer att hålla isär och jag har verkligen ingen aning vad som försegår, ett spännande mysterium.
Jag tyckte att King hade haft en dipp i och med trilogin om Mercedesmördaren men här var han åter i sitt esse.
Men halvvägs i boken kommer en av hans mest stereotypa och platta karaktärer tillbaks.
Trotts det så är det en riktigt bra bok.

Anette Holgersson

2020-11-02

Den var bra och spännande. Han är en bra författar

2020-06-22

Alla som känner mig det allra lilla minsta, vet ju att Stephen King är min absoluta favoritförfattare, och har varit det i över fyrtio år nu.

Jag älskar ju hans sätt att skriva. Och även om själva historierna i hans böcker såklart också är väldigt viktiga, så är det ändå mest ”allt runtomkring” som jag tycker bäst om. Personskildringar, miljöskildringar, samhällskritik, och hans värnande om barn och ”den lilla människan”, det är den största behållningen av hans böcker, tycker jag. Och oavsett om hans böcker är verkliga eller övernaturliga, så tycker jag att dom är lika bra.

Däremot så är jag ju ingen älskare av noveller. Men när det gäller Stephen King, då älskar jag även noveller.

Blod säljer är på femhundra sidor och innehåller endast fyra noveller, så dom är ju långa, och det tycker jag är bra.

Bästa novellen i boken var Blod säljer. Den är en fristående fortsättning på romanen Outsidern, och huvudpersonen i novellen är Holly Gibney från både Outsidern och Mr Mercedes-trilogin. Jag älskar ju henne, så det var roligt att det var en novell med henne. Mycket bra novell var det.

Näst bästa novellen var Mr Harrigans telefon. Den var också riktigt, riktigt bra.

Dom två övriga novellerna, Chucks liv och Råtta var också mycket bra, men kanske snäppet sämre än dom två förstnämnda.

Men som alltid, så är ju allt Stephen King skriver, fantastiskt bra. Så jag kan verkligen rekommendera novellsamlingen Blod säljer till alla Stephen King-älskare. Och så klart till alla andra läsare också. Och även ALLA hans tidigare böcker. Hoppas på att den nu drygt 70-åriga författaren får leva länge, vara frisk, och att han skriver många, många fler böcker. Och helst tjocka romaner.

🌹Denna var inte lika bra som jag hade hoppats på med andra ord en besvikelse.
Vissa av novellerna var helt klart en klar fyra men några av de skulle jag ge en klar 3a.
Så denna får helt klart en 💜💜💜+ av 5st🌹

Mörk, läskig och fascinerande!

Henrik Johansson

2019-07-29

Ja jösses. En välskriven, spännande bladvändare, men kanske lite för övernaturlig för min smak. Lite seg i mitten kanske. Ändå riktigt bra.

janne lindh

2019-07-09

Den första tredjedelen av den här långa boken är mycket bra, men sen verkar det som om King tappat koncentrationen och bitvis skrivit vidare segt och på ren rutin.

Jenny Moberg

2019-05-10

Jag gillade den här!

Skräck va de då INTE 🤔🤔🤔🤔🤔🤔

Hanna Melin

2018-12-27

Lite mycket kriminalroman emellanåt men helvete en sån rimlig problematik som ligger
till grund för hela storyn egentligen. Universums oändlighet.

Jan Banan

2018-12-14

Mycket bra! Trots sin oerhörda produktivitet som författare, håller King över lag en hög nivå på sina böcker. Denna rekommenderas starkt!

Monica Brandts

2018-10-23

På alla plan: JÄTTE BRA! Handling, karaktärer, miljön. Men så är också King en stor favorit hos mig.

2018-09-11

Ja, alla som känner mig det allra minsta, vet ju att Stephen King är min absoluta favoritförfattare, och har varit det i cirka fyrtio år nu.

Jag älskar ju hans sätt att skriva. Och även om själva historierna i hans böcker såklart också är viktiga, så är det ändå mest ”allt runtomkring” som jag tycker bäst om. Personskildringar, miljöskildringar, samhällskritik, och hans värnande om ”den lilla människan”, det är den största behållningen av hans böcker, tycker jag.

Nästan sexhundrafemtio sidor innehåller den här boken, och jag kan förstå att en del tycker att det är alldeles för mycket, men själv så älskar jag tjocka böcker, och speciellt då från Stephen King.

Här är några länkar till mina recensioner av några av hans senaste böcker: Under kupolen, 22/11 1963, Doktor Sömn, Väckelse, Mr Mercedes, Den som finner, Sista vakten, Att skriva – En hantverkares memoarer.

Boken Outsidern kan man väl kanske kalla för en thriller med övernaturliga inslag i. Så här står det på bokförlagets hemsida om boken, och det tycker jag är en bra beskrivning: ”I Outsidern visar Stephen King åter vilken mästare han är på att skildra mörkret som lurar mitt ibland oss: i familjen, i skolan, i småstaden, i vår vardag. Outsidern är en mångbottnad spänningsroman som påminner läsaren om klassiker som Det, och samtidigt innehåller en kärleksfull blinkning till Kings senaste thrillerserie om kriminalaren Bill Hodges, som inleddes med Mr Mercedes.”

Jag rekommenderar varmt den här boken till alla Stephen King-älskare. Och så klart till alla andra också. Hoppas på att den nu 70-åriga författaren får leva länge, och att han skriver många fler böcker.

👍👍👍👍 Bra bok 😁😁